Het eerste aspect van die familiestrategie is de keuze voor een uniforme look voor Land Rover en Range Rover. Dat is volgens ons niet de beste keuze, want Range Rover beschikt over een heel eigen imago. Bovendien beginnen op de duur alle producten op elkaar te lijken, waardoor het moeilijk wordt voor het brede publiek om het verschil nog te maken. Audi en BMW kunnen daar intussen al een aardig boompje over opzetten…
Welke soorten
Ten tweede is er de naamgeving. In de Land Rover familie zouden drie namen komen: de Range Rover-familie - die al volledig is -, de Discovery-familie - waarvan dit de eerste telg is, en de Defender-familie.
Het probleem is de naam Discovery, die intussen ingeburgerd is en bepaalde verwachtingen schept bij het publiek. Net zoals een Renault Twingo bijvoorbeeld. Die verwachtingen liggen hoog, zowel op het vlak van binnenruimte als op vlak van terreincapaciteiten. Alleen, de Discovery Sport is niet zoals de Range Rover Sport, te weten een iets compactere maar meer sportieve versie van de Ranger Rover. Nee, de Discovery Sport is de opvolger van de Freelander. Voor een softroader is die best capabel in het terrein. Maar een Discovery? Dat is hoog gegrepen.
Vast
Het bewijs daarvan volgt tijdens de testritten. Eén van de Discovery Sports rijdt zich compleet vast nadat één van zijn wielen klem raakt in 25 cm sneeuw. De wielen aan de andere kant bevinden zich op vaste grond, maar deze Discovery Sport staat helemaal blok. Voor een Freelander is dat niet zo’n probleem, want daarvan weten we dat hij onderaan de genenladder van Land Rover bungelt. Maar wanneer je de naam Discovery draagt, dan moet het beter. Het is alsof je naam Merckx is en je niet kan fietsen.
De ondergesneeuwde wegen en de spijkerbanden stelden ons niet in staat het dynamische karakter te verifiëren. Maar dat woord neemt men nooit licht bij Land Rover, we gaan er dus van uit dat het merk heel wat werk verricht heeft om de naar eigen zeggen meest dynamische Land Rover uit de geschiedenis van het merk op de weg te brengen.
Op de gladde wegen daarentegen bleek het 4x4-systeem Terrain Response met zijn vier instellingen perfect te functioneren. Niet dat je overal door komt, maar je voelt je wel steeds veilig, zelfs wanneer je een bocht wat te snel aansnijdt. Dan zorgt de instelling van de vierwielaandrijving er voor dat je toch nog deftig de bocht door komt. We vonden nog heel wat andere kwaliteiten terug tijdens de test: een enorm rijcomfort, een uitstekende geluidsisolatie, een afwerkingskwaliteit die er flink op vooruit is gegaan ten opzichte van de Freelander, uitrustingen en opties die helemaal bij de tijd zijn (bluetoothverbinding, aanraakscherm, hud-display, rijhulpen,…). Er is een zevenzitsversie beschikbaar, wat mogelijk werd door de 9 extra centimeters in de lengte ten opzichte van de Freelander. De motoren (2.2 turbodiesel met 150 pk of 190 pk en een 2.0 turbobenzine met 240 pk) komen perfect overeen met negentrapsautomaat van ZF, terwijl we die in andere auto’s reeds als storend hebben ervaren. De Discovery Sport heeft voldoende argumenten in huis om de Audi Q5 en de BMW Q3 te verontrusten.
Eens te meer buigen we het hoofd voor de vakkennis waarvan de ingenieurs van Land Rover blijk geven. Ze hebben een auto ontwikkeld die alle punten van het orderboek perfect afpunt. Maar de marketingjongens die met de naamstrategie op de proppen kwamen,… Neen, dat kon beter. De Land Rover Discovery Sport met tweewielaandrijving begint aan 32.900 euro, voor vierwielaandrijving moet je al rekenen op 35.400 euro.