We vragen ons wel vaker af wat eigenlijk de juiste invulling is van een facelift, en wanneer we het dan over een generatiewissel mogen hebben. Dat hadden we recent nog aan de hand met de Renault Zoé. Wanneer een update samenvalt met een doorgedreven technische vernieuwing, zoals een nieuw platform, dan zijn we geneigd te zeggen dat we met een generatiewissel te maken hebben. Zoals met deze Land Rover Discovery Sport. Die krijgt na nauwelijks 4 jaar het nieuwe platform van de Range Rover Evoque aangemeten.
Minder uitstoot
Waarom zo’n vroege wissel? Omdat in de strijd om een lagere CO2-uitstoot net een versnelling hoger geschakeld is. Het nieuwe platform is beter voorzien op een strategie waarin elektrische aandrijving een grotere rol in speelt. In eerste instantie krijgen we een milde hybride op basis van een 48 Volt-systeem. Dat is standaard op alle versies te vinden, behalve op het basismodel: de 2-liter turbodiesel met voorwielaandrijving, manuele versnellingsbak en 150 pk. De Discovery Sport krijgt nog een 2-liter turbodiesel viercilinder met naast de 150 pk ook 180 pk of 240 pk. Er is ook een 2-liter turbobenzine viercilinder met 200 pk en 250 pk. Allen hebben vierwielaandrijving en een negentrapsautomaat. Later plant Land Rover ook een plug-in hybride Discovery Sport met driecilindermotoren.
Techno, maar niet te veel
Dankzij dit nieuwe platform kan de Land Rover Discovery Sport ook een stap vooruit zetten in technologie. Zo krijgt hij een volledig digitaal dashboard, een virtuele binnenspiegel (wanneer je hem wegklikt zoals we vroeger deden, wordt hij een beeldscherm), ClearSight Ground View (de mogelijkheid om virtueel door de motorkap te kijken naar de ondergrond via een samenstelling van camerabeelden). Je zou denken: ideaal voor het betere terreinwerk, wanneer je bijvoorbeeld langs een rotspartij moet. Maar nee hoor. In de praktijk blijkt er enige vertraging op de beeldvorming te zitten. Het gevolg is dat bij de testrit op een offroad-parcours de gidsen van het merk ons net afraden om het systeem te vertrouwen tijdens de moeilijkste oefeningen. Een knap staaltje techniek dus, maar finaal is het niet meer dan infotainment.
Toch kan je Land Rover er moeilijk van beschuldigen dat het alleen maar ruimte heeft gelaten voor gadgets. Zo kiest Land Rover ervoor om in tegenstelling tot Range Rover geen tweede multimediascherm in te bouwen om de airco te bedienen. Hij heeft wel één bijzonderheid. Wanneer je de knop indrukt van het Terrain Response systeem, is het de knop waarmee je de airco voor de passagier regelt die de instellingen beheert van de vierwielaandrijving. Je moet het weten. En eigenlijk is het de eenvoud zelve.
Geen SUV
Eens achter het stuur herinnert de Disco Sport ons meteen aan het feit dat SUV’s iets voor andere constructeurs is. Bij Land Rover (en Jeep) maken we nog steeds 4X4’s meneer. En opvallend genoeg geldt die vaststelling ook voor de tweewielaangedreven variant. Het verschil zit hem in het aanvoelen in het stuur. De Discovery Sport doet geen moeite om te proberen zo snel te sturen als een berline. Hij helt ook wat over in de bochten en houdt er zijn eigen stuurgevoel op na. Hij kan een hoger ritme wel volgen, maar lijkt niet bijzonder van de behandeling te genieten.
Dit is een auto die erg voor de hand ligt: hij weet waar hij goed in is en waarin niet. Met deze badge op de motorkap kan hij gerust een stapje naast het asfalt wagen… en zelfs meer ook. Daarbij speelt het verbeterde Terrain Response natuurlijk mee. Hoewel hij noch de bodemspeling, noch de transferbak van een echte 4x4 heeft, gaat de Discovery Sport toch verder waar al die SUV’s al lang zijn vastgereden. De nieuwe Land Rover Discovery Sport heeft een basisprijs van 38.250 euro.
Land Rover | Discovery Sport D150 AWD |
---|---|
Motor | viercilinder, turbodiesel, 1.998cc |
Pk | 150 pk bij 4.000 opm |
Nm | 380 Nm bij 1.750 - 2.500 opm |
0-100 km/u | 11,4 sec |
Top | 190 km/u |
Verbruik | 6,9 l/100 km |
Testverbruik | 8,2 l/100 km (zonder offroad) |
CO2 | 181 g/km |
Prijs | 43.450 euro |