Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Test: Land Rover Discovery Sport 2.0D 4WD – Minder motor, meer mogelijkheden

Land Rover heeft de 2.2 dieselmotor in de Discovery Sport ingeruild voor een 2.0 viercilinder. Die doet het verbruik en de CO2-uitstoot zakken van 6,0 naar 5,3 l/100 km, en van 159 gr/km CO2 naar 139 gram.

De laatste keer dat we met de Land Rover Discovery Sport reden, had die nog de 2.2 turbodiesel. Die heeft intussen plaats moeten ruimen voor een zuiniger 2.0, die zelfs met achttrapsautomaat en vierwielaandrijving zijn CO2-uitstoot naar een interessante 139 gram weet te brengen. Weet wel dat de vierwielaandrijving inmiddels niet meer permanent is, maar dat de achterwielen automatisch vermogen krijgen wanneer de voortrein doorslipt. Het elektronisch offroadsysteem met verschillende regelstanden krijg je er standaard bij.

Hij boeit

De Land Rover Discovery Sport is de opvolger van de Freelander, en heeft als dusdanig flink wat aan uitstraling gewonnen. De Freelander was een best fijne auto, maar veel klasse straalde hij niet uit. Dat is wel anders in de Discovery Sport, die de aandacht grijpt van de passanten op straat. Hij boeit, zoveel is duidelijk.

Bovendien, hij is handig, wat een uitzondering is in de klasse van de compacte SUV’s. Op de Volvo XC 60 na, zijn de koffers in dit type wagen vaak frustrerend snel gevuld. Niet zo in de Discovery Sport, die zelfs zeven zitplaatsen kan bieden op 4, 58 meter, een optie van 2.340 euro. De zetelrijen verschuiven dan op rails en je kan ook de leuning verstellen. De kofferruimte kan van 981 liter groeien tot 1.698 liter met de stoelen plat.

Genieten vanaf de eerste seconde

Aan het fijne compromis tussen rijdynamiek en comfort is niet geraakt in de Discovery Sport. Dit is een auto waarin het van de eerste seconde aangenaam toeven is. Alleen reageert de achttrapsautomaat wat te schokkerig. Land Rover biedt de 2.0 diesel met vierwielaandrijving aan met 150 pk/380 Nm en met 180 pk/430 Nm. Wij kregen de krachtigste versie mee naar huis, die is goed voor een 0 tot 100 in 8,9 seconden. De manuele zesbak (2.600 euro goedkoper) doet er een seconde langer over. De topsnelheid bedraagt 188 km/u. Met een gewicht dat boven 1,8 ton komt, is hij geen lichtgewicht. Maar dat maakt hij goed met aantrekkelijke sleepcapaciteiten. De Discovery Sport mag met de automaat tot 2,5 ton trekken.

In deze configuratie kost de Disco Sport 41.100 euro in Pure afwerking. Met 150 pk en manuele zesbak heb je hem al voor 36.400 euro. Dat is net iets meer dan Volvo voor een XC 60 vraagt, maar Land Rover stelt daar een indrukwekkende standaarduitrusting tegenover. Zo hoort het entertainmentsysteem met aanraakscherm tot het standaardpakket, net als rijvakwaarschuwing en manuele airco.

Ten opzichte van de 2.2 is de prijs weliswaar wat gestegen, maar je krijgt een krachtiger en zuiniger Euro6 dieselmotor in de plaats. Vorige keer bracht de test met de 2.2 ons op iets meer dan 8 l/100 km, nu sloten we af met een gemiddelde van 7,7 l/100 km. Missie volbracht dus.

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

Range Rover P510e (2023) banner

Test: Range Rover P510e, het absolute summum? (2023)

Autotests · Land Rover
Range Rover Sport (2023) banner

Range Rover Sport P510e: moet het iets meer zijn?

Autotests · Land Rover
Land Rover Defender PHEV (2022) banner

Land Rover Defender PHEV: van de oude naar de nieuwe garde

Autotests · Land Rover
Ontdek meer