Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Test: Land Rover Discovery Sport 2.2 TD4 – Meer ‚Sport’ dan ‚Discovery’

Na onze eerste korte kennismaking eerste korte kennismaking in de sneeuw, konden we nu de Land Rover Discovery Sport langer en in normaler weer testen.

Daarbij ondervonden we dat tenminste een deel van zijn naam terecht gekozen is. Ter herinnering: dit is eigenlijk de opvolger van de Freelander, die nooit de ambitie had om de best mogelijke 4x4 te zijn. Alleen heeft Land Rover beslist om een nieuwe naamgeving voor zijn gamma in te voeren. Daarbij is hier de Discoverybadge gebruikt, een naam die zijn waarde bewees op ruig terrein in onder meer de Camel Trophy en de G4 Challenge. Ver verwijderd van de waarden van de Freelanderbadge, zoals we bij de eerste testrit mochten merken. Deze keer waren we meer geïnteresseerd in het Sportluik van zijn naam.

Hogerop

Hoe blijft de Discovery Sport een week in ons gezelschap overeind? Het heeft ons in staat gesteld om hem in al zijn facetten te leren kennen. Daarbij een eerste vaststelling: ten opzichte van de Freelander doet hij ongeveer alles beter: afwerkingskwaliteit, presentatie, uitrusting (infotainment, rijhulpsystemen,…) en flink wat standaarditems en opties. De basisversie kost 33.900 euro, op de tweewielaangedreven variant is het nog wachten. Onze testwagen reflecteerde het midden van het gamma, met 4x4 en automaat. Hij kost 38.800 euro, en dat is geen overdreven prijs in de huidige markt. Zeker wanneer je het flatterende imago van Land Rover naast dat prijskaartje legt. Dat mag minstens naast een Duitse badge staan, en het staat er volgens sommigen zelfs boven.

Ook de rijgeluiden en de isolatie zijn een stuk verbeterd. Nog nooit heeft een Land Rover zozeer aangevoeld als een Range Rover. Hij trekt het Land Roverblazoen dus een stuk omhoog. Dat gebeurt eveneens met de prijzen in vergelijking met de Freelander, maar de klant gaat er dus ook op vooruit.

Dynamisch

Een Land Rover Discovery Sport testen op licht winterse Belgische wegen met de juiste banden, is een andere zaak dan hem in een ijzig IJsland rijden met spijkerbanden. Nu konden we hem dus beter de sporen geven, en dan worden de verbeteringen duidelijk. De 2.2 diesel en de achttrapsautomaat vormen een harmonieus huwelijk. Een zachte werking staat voorop. Onze testwagen heeft 150 pk een 400 Nm, wat voldoende is voor de 1.800 kg zware Discovery Sport. Maar verwacht geen flitsende prestaties. 0 tot 100 km/u doet hij in 10,3 seconden en de topsnelheid bedraagt 180 km/u. Het Sportluik komt tot ontplooiing op bochtig parcours. Daar toont de Discovery Sport zich zelfzeker. Ja, er bestaan concurrenten die hetzelfde spelletje met nog meer brio spelen en over een directer reagerend stuur beschikken. Maar die zijn meestal beenhard afgeveerd. Iedereen moet maar zijn eigen keuzes maken, maar wij vonden het Land Rovercompromis bijzonder aangenaam.

Is er ruimte voor verbetering? Toch wel: het verbruik. Op een parcours dat voor 65 procent uit stadsverkeer bestond, kwamen we aan iets meer dan 8 l/100 km. Land Rover geeft 6,0 l/100 km voor 159 gr/km CO2. Hij blijft dus binnen de gemiddelde waardes die concurrenten optekenen, maar anderzijds: met een Range Rover Hybrid doe je quasi even goed. En dat is met een V6 diesel. De viercilinder diesel verdient dus al een upgrade. We gaven de Discovery Sport een herkansing, en daar zijn we wat blij om. Op bekend terrein laat hij een goede indruk na.

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

Range Rover P510e (2023) banner

Test: Range Rover P510e, het absolute summum? (2023)

Autotests · Land Rover
Range Rover Sport (2023) banner

Range Rover Sport P510e: moet het iets meer zijn?

Autotests · Land Rover
Land Rover Defender PHEV (2022) banner

Land Rover Defender PHEV: van de oude naar de nieuwe garde

Autotests · Land Rover
Ontdek meer