Sinds zijn lancering is de Land Rover Discovery een controversiële auto geweest. De reden: zijn uiterlijk. Sommigen houden van de stoere, gespierde uitstraling van de grote Britse SUV, terwijl anderen niet om de achterkant met zijn excentrieke, asymmetrische ontwerp heen kunnen. Zal deze tussentijdse update erin slagen die twee partijen te verzoenen?
Statig en dynamisch
Als het zijn doel was geweest om ons allemaal een plezier te doen, dan heeft deze gefacelifte Discovery alvast een slechte start gemaakt. De achterkant houdt het namelijk nog steeds op dezelfde, onorthodoxe stijl. De achterklep heeft sinds de facelift echter een zwarte band met de naam van het model mee gekregen en de visuele signatuur van de lichten is licht gewijzigd.
Qua styling zijn dit misschien wel de belangrijkste veranderingen van deze update. Daarnaast zijn er ook nieuwe grille-inzetstukken en aangepaste LED-lampen aan de voorkant. In essentie behoudt de Discovery echter zijn wat lompe uiterlijk. Als optie kan hij ook worden uitgerust met de R-Dynamic versie die hem een ‘sportieve’ toets geeft via specifieke bumpers vooraan en achteraan.
Alles afwegen
Terwijl de ontwerpers die verantwoordelijk zijn voor de buitenkant hun werk op een vrijdagmiddag klaar lijken gehad te hebben, zijn degenen die verantwoordelijk zijn voor de herinrichting van het interieur veel ijveriger geweest. De volledige middenconsole en een groot deel van het dashboard zijn nu in overeenstemming met de nieuwste Jaguar Land Rover-producten.
Belangrijker nog is dat het dashboard is voorzien van een 11,4 inch groot touchscreen met het nieuwe Pivi Pro-systeem. Net als bij al zijn broeders maakt ook het infotainmentsysteem van de Discovery daardoor een echte sprong naar de 21e eeuw. Een nieuw stuurwiel en een digitaal instrumentenpaneel maken het al even moderne plaatje af, dat nog wordt versterkt door een royale cabine met tegen een meerprijs tot 7 zitplaatsen.
Eén blok, twee brandstoffen
Als Land Rover besluit zijn motoren te updaten, dan gaan ze daar niet licht over. Alle oude blokken werden namelijk geschrapt en een nieuwe 3,0-liter zescilinder-in-lijn regeert. Dit aluminium blok uit de Ingenium-familie is uitgerust met 48-volt milde hybridisatie dankzij een riemaangedreven start-alternator.
Ongeacht de brandstof wordt dus dezelfde turbogeblazen zes-in-lijn gebruikt. In dieseluitvoering levert hij ofwel 250 pk en 570 Nm (D250) ofwel 300 pk en 650 Nm koppel (D300). Wanneer hij loodvrij drinkt, levert hij 360 pk en 500 Nm koppel (P360).
Het juweel in de kroon?
We kozen de vernieuwde Discovery uit voor een speciale testrit. In plaats van de dagelijkse routine hebben we de 7-persoons SUV meegenomen voor een ritje door Zuid-Frankrijk, beladen met 5 passagiers en twee fietsen. Na uren onderweg te zijn geweest, overheerst het gevoel dat dit misschien wel het beste product uit het Land Rover-gamma moet zijn.
In alle omstandigheden overheerst het comfort. Vooral in ons goed uitgeruste model is de luxe duidelijk aanwezig. De luchtvering filtert de oneffenheden uitstekend uit het ruwe wegdek, terwijl het interieur aanvoelt als een goed geïsoleerde cocon, hoe snel u ook rijdt. Op de kronkelende wegen rond de bergen is er echter niet veel om naar uit te kijken. Deze familie-SUV vecht tegen de wetten van de fysica, maar hij verliest de schermutselingen geregeld al schommelend. Dat is de prijs die je moet betalen voor een auto die alle modder of elke helling aankan.
Het meest indrukwekkende moet echter zijn brandstofverbruik zijn. Hetzelfde kan namelijk niet worden gezegd van andere grote, 2,3 ton zware SUV's, maar onze Discovery D300 eindigde zijn reis met een gemiddeld brandstofverbruik van 7,9 l/100 km.
Moeilijk te plaatsen
Voor 65.300 euro komt de Discovery net onder zijn Range Rover-broers uit, maar ook – en dat is het meest verontrustende – net boven de Defender. De laatste doet het echter minder goed als gezinsauto, maar ziet er misschien wel een stuk mooier uit...
Conclusie
Deze update corrigeert de polariserende esthetiek van de Land Rover Discovery duidelijk niet. De facelift versterkt echter wel het idee dat dit de beste auto is die het Britse merk produceert, dankzij zijn comfort en zijn trek- en sleurcapaciteiten. Dankzij nieuwe motoren kan hij nu ook een laag brandstofverbruik toevoegen aan zijn lijst van talenten.