Vandaag mogen we dan wel veel SUV’s hebben die tot zeven inzittenden aan boord kunnen verwelkomen, maar slechts weinigen kunnen als echte offroaders worden ingezet. De Land Rover Discovery is één van de weinigen die beide eigenschappen bezit. De nieuwe generatie – de vijfde inmiddels – is net in de showrooms toegekomen. De invoerder nodigde ons uit om op ongebruikelijk terrein te komen kennismaken. Al past een offroad-parcours in een dolomietmijn natuurlijk perfect bij het karakter van de Discovery: ‘above and beyond’.
Nieuwe stijl
Natuurlijk, voor we ons in de diepte van de groeve storten in Wellen (Duitsland) langs de Moezel, deden we eerst eens een rondje om de nieuwe Land Rover Discovery. Wat denken we? Deze generatie neemt nog wel enkele hints over van de klassieke Discovery’s, al zijn die nu minder duidelijk weergegeven. Zo is het dak achteraan nog wel lichtjes verhoogd, en staat de nummerplaathouder achteraan nog steeds opzij van het midden. Maar voor het overige krijgt ook hij de moderne look van de nieuwe Range Rover-familie. Het interieur staat volledig in het teken van de hi-tech.
Van 2 naar 7 en omgekeerd
Het is natuurlijk zo dat er wel een verband is tussen de Range Rover, de Range Rover Sport en deze Land Rover Discovery, te beginnen bij het onderstel. Ze delen een structuur in aluminium, net als een deel van het motorenpallet en ook interieurdelen.
We herkennen wel aspecten die deel uitmaken van het charmante karakter van de Discovery: de in theaterrijen opgestelde stoelen en de uitmuntende indelingsmogelijkheden. Daarbij kunnen de leuningen van de stoelen worden weggeklapt, of kunnen ze helemaal worden platgevouwen via een druk op een knop op het scherm van de middenconsole, of met een knop in de koffer. Het resultaat? Een koffer die nog steeds 258 liter groot is met de 7 zitplaatsen beschikbaar, en 2.406 liter met slechts 2 zitplaatsen. Knap hoor. Zoals we bij de eerste kennismaking al aangaven, is de Discovery voorzien van 21 opbergvakjes, goed voor in totaal 45 liter opbergruimte. Over de connectiviteit hadden we het al eerder.
Overal over en door
In dit nieuwe model vinden we het Terrain Response-systeem, dat hem door berg en dal leidt. Er is ook een transferbak met korte versnellingsverhoudingen (veldversnellingen) en een pneumatisch geregelde ophanging. Een achttraps automaat regelt het werk bij alle diesel- en benzinemotoren, terwijl hij met zijn aanrijhoeken overal door kan. Zo heeft hij een bodemspeling van 28,3 cm en een waaddiepte van 90 cm, waardoor hij nauwelijks obstakels hoeft te vrezen. De motoren voldoen aan de hedendaagse verwachtingen. Land Rover laat keuze uit een 2.0 turbodiesel viercilinder (180 pk of 240 pk) en twee V6 turbo’s (diesel TD6 met 211 pk of 258 pk) en benzine (Si6 met 340 pk).
Goed compromis
De weg naar de mijn liet ons toe kennis te nemen van de kwaliteiten van de Discovery als ideale terreinwagen voor het (grote) gezin. Je voelt je niet alleen snel op je gemak aan boord, maar hij is ook ontzettend eenvoudig te besturen. Wat de diesels betreft, of je nu kiest voor de 2.0 met 240 pk of de V6 met 258 pk, het verschil zit hem eigenlijk vooral in de centen, niet in het rijgevoel. Er is alleen iets meer souplesse in de V6 merkbaar, en hij klinkt leuker. Maar beide motorblokken hebben geen enkele moeite met de meer dan 2 ton van de Discovery.
Wie sneller de bocht in wil, merkt wel enige koetswerkbewegingen. Maar in off-road blijkt de Discovery onwrikbaar. Met een stoot gas weet hij zich uit elke benarde situatie te redden. Dankzij de rijhulpsystemen en de camera’s kan je makkelijk de omgeving rond de wielen bestuderen, en stuur je handig naast valstrikken. Je beschermt zo ook beter de mooie lak, toch wat je wil doen bij een auto die minstens 51.700 euro kost… voor je aan de opties beging.
Land Rover Discovery 2.0 Sd4 |
---|
Motor: 4-cilinder turbodiesel, 1.999 cc |
240 pk bij 4.000 opm |
500 Nm bij 1.500 opm |
0-100 km/u: 8,3 sec |
Top: 207 km/h |
Verbruik: 6,3 l/100 km |
CO2: 165 g/km |
Prijs: 55.700 € |