Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Test: Land Rover Discovery - Jeep Grand Cherokee – Duel in de wolken

Wanneer de tweewielaangedreven SUV’s de verkooplijsten aanvoeren, dan weten we het: de klanten hebben geen enkele interesse in de 4x4-kwaliteiten van hun auto. Twee merken zien dat anders: Jeep en Land Rover.

Nu zowel de Grand Cherokee als de Discovery vernieuwd zijn, brengen we die graag eens samen voor een ontmoeting. 4,88 meter lang, 1,94 meter breed en bijna 1,80 meter hoog. Dat zijn de op zich al genereuze afmetingen waarmee de Jeep Grand Cherokee loopt te pronken. Eind vorig jaar kreeg hij een update die hem beter deed aansluiten bij de huidige trends. Maar naast de Discovery lijkt hij bijna klein: 4,97 meter lang, 2,07 meter breed en 1,85 meter hoog. Zij aan zij lijken ze dus niet in dezelfde klasse te spelen, vooral omdat ze er een heel ander uiterlijk op nahouden. De Amerikaan oogt wat sportiever, de Brit blijft zweren bij een meer geblokt uiterlijk, al zijn de lijnen heel wat ronder geworden in vergelijking met zijn voorganger. Is dat verschil ook langs de binnenkant zo duidelijk?

Leefomgeving

De verschillen in afmetingen en in look hebben natuurlijk directe gevolgen voor het interieur. De Land Rover Discovery schuift daarbij nog steeds graag het argument naar voor dat hij zeven inzittenden kan oppikken, dankzij twee uitklapbare stoelen in de koffer die elektrisch bediend worden. In die configuratie houd je nauwelijks nog een koffer over, maar in klassieke vijfzits opstelling biedt hij een enorme 1.137 liter aan kofferruimte aan. Daar kan de Grand Cherokee niet tegenop, al valt er met zijn 782 liter ook niet snel over plaats te klagen in de koffer. Wie op de achterbank landt, treft zowel in de Jeep als in de Land Rover een genereuze beenruimte aan, zelfs achter een bestuurder van 1,85 meter.

Virtuele tellers

Vooraan kiest de Land Rover voor een strakke, nette lay-out: proper maar weinig franjes. Ook hier treffen we digitale tellers aan in de boordplank, en een 10-duim groot aanraakscherm om het multimediasysteem te bedienen. In de Jeep zal de niet-kenner nog steeds verbaasd staan over enkele ‘Amerikaanse eigen trekjes’, zoals de handrem die je nog met de voet moet bedienen. Maar hij kan de jaren ook steeds moeilijker verbergen. De presentatie van het interieur oogt warmer dan in de Land Rover, maar is ook ouderwetser ondanks zijn restyling en de toevoeging van een 8-duim scherm voor het multimediasysteem. Dat ziet er echter minder waardevol uit dan dat van zijn Britse concurrent. In beide gevallen is het leder overvloedig aanwezig en laat het een mooie indruk na. De assemblage is uitstekend in beide gevallen, maar de Discovery krijgt bijkomende punten door zijn duurder aanvoelende plastics.

Uitrusting

De moderne aanpak van de Discovery reflecteert ook in de moderne technologie waarover hij beschikt. Geautomatiseerde noodstop met voetgangersdetectie bijvoorbeeld, maar ook verkeersbordherkenning, 360-graden camerazicht en een assistent bij de manoeuvres met een aanhangwagen. Weliswaar opties die de reeds gepeperde basisfactuur de hoogte injagen. Zo kost de TDV6 basisversie al 62.200 euro, in de HSE-afwerking waarin we hem hier testen wordt dat zelfs 77.700 euro. Ondanks zijn gevorderde leeftijd moet de Jeep niet onderdoen. Hij beschikt over rijvakassistentie, parkeerhulp en een camera die manoeuvres met een aanhangwagen makkelijker moeten maken. Wanneer je opteert voor de Summit-versie die we hier testen, krijg je bovendien (bijna) alles standaard mee in ruil voor 76.600 euro.

Op de weg

Alvorens we ons aan een modderbad wagen met onze beide concurrenten, willen we eerst wel eens weten wat ze op asfalt waard zijn. Beide hebben ze een 3.0 V6 diesel, met 240 pk in het geval van de Brit en 250 pk in het geval van de Amerikaan. Wanneer je hem start, maakt hij opnieuw zijn origine erg duidelijk. Hij beschikt over een grote versnellingspook, zoals ze dat graag zien aan die kant van de Atlantische Oceaan. Een groot verschil met de elektrisch bediende draaiknop van de Land Rover. De versnellingsbakken hebben gelijkaardige karakteristieken, maar die van de Brit is toch merkbaar zachter en sneller in zijn respons. Die laatste is dan ook iets dynamischer, al is die term relatief voor een auto die over de grens van 2 ton gaat. De ophanging is aan de harde kant. De Grand Cherokee is in vergelijking veel zachter, wat het comfort op lange trajecten ten goede komt.

In de modder

Met deze beroemde badges op de motorkap konden we niet anders dan dit duo ook buiten het asfalt vrije teugel te geven. Daarvoor trokken we naar het domein van Chérimont, bij Andenne. Onze offroadsessie werd nog leuker gemaakt door de regenstromen die ons de hele dag vergezelden. Veldversnellingen, sperdifferentiëlen, terreinmodi: zowel de Grand Cherokee als de Discovery beschikken over alle noodzakelijke hulpmiddelen om zich uit benarde situaties te redden. Dat doen ze ook beide met verve, zeker wanneer je rekening houdt met de omstandigheden en de beperkte mogelijkheden van de straatbanden waarmee we op pad zijn.

Hellingshoeken, afdalingen, modder,… we voelen hoe de mechaniek van ons duo het hard te verduren krijgt om zich uit de slag te trekken. Eigenlijk is er maar één punt waarop de Discovery een duidelijk voordeel heeft: over obstakels klimmen en door beken waden. Dankzij zijn pneumatische ophanging kan hij een bodemspeling van 28,3 centimeter voorleggen. Daarmee kan hij door 90 centimeter water waden. De Grand Cherokee geeft zich gewonnen bij 60 centimeter, ook al beschikt ook hij over 27 centimeter bodemspeling dankzij zijn pneumatische ophanging.

En dus

Hoewel hun badge min of meer hetzelfde belooft wat stijl, comfort en terreincapaciteiten betreft, zijn de Discovery en de Grand Cherokee finaal toch erg verschillend. Je hebt nood aan heel wat ruimte en vertoeft graag op de bospaden? Dan is de Discovery de beste keuze voor u. Maar je zoekt eerder een comfortabele cruiser voor lange reizen, met een goed gewogen prijskaartje en af en toe in staat om offroad te gaan? Dan rep je je beter naar Jeep. Wanneer we een winnaar moeten aanduiden, krijgt de Discovery toch onze voorkeur. Hij is moderner, beter geassembleerd en buiten de asfaltwagen verbluffend goed.

Met dank aan het domein van Chérimont

www.cherimont.com

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

Range Rover P510e (2023) banner

Test: Range Rover P510e, het absolute summum? (2023)

Autotests · Land Rover
Range Rover Sport (2023) banner

Range Rover Sport P510e: moet het iets meer zijn?

Autotests · Land Rover
Land Rover Defender PHEV (2022) banner

Land Rover Defender PHEV: van de oude naar de nieuwe garde

Autotests · Land Rover
Ontdek meer