Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Eerste contact: Range Rover Evoque Convertible – Cool kreeg net een nieuwe definitie

Eindelijk is het zover, we hebben kunnen rijden met het meest vreemde idee dat Land Rover vier jaar geleden voor het eerst liet zien. Na onze testrit zijn we volledig van mening veranderd: dit is geen idioot idee, het is het coolste hersenspinsel van dit decennium.

IHet idee is, zoals alles in autoland, natuurlijk niet nieuws. Eind jaren ’40 al, stelde Willys een chiquere cabrioversie van zijn Jeep voor, de Jeepster. Ook later zagen we nog 4x4’s met een ‘soft top’ stoffen, afneembaar dak. Er was de Suzuki Samouraï, de Suzuki Vitara, de Mitsubishi Pajero, de Toyota Land Cruiser, de Jeep Wrangler en de Mercedes G. En om bij het merk te blijven: Land Rover deed het zelf al voor met de Defender en de Freelander. En dan vergeten we er nog.

Moderne cabrio

Maar behalve de Jeepster, bleven al die 4x4’s wel de middenstijl behouden om de koetswerkstijfheid op peil te houden. Het dak opvouwen was dan ook vaak een complexe operatie. Het nieuwe schuilt hem hier dus in de bediening van het vouwdak: zoals een echte cabrio, met een druk op een knop. Een zichtbare rolbeugel is er niet. Ah verdikke, er is toch nog iemand recent op dat idee gekomen: Nissan met de Murano Crosscabriolet in 2011. Hij was een commerciële ramp, met goed 5.000 verkochte exemplaren in drie jaar carrière. Goed, wat er dus echt nieuw is aan de Range Rover Evoque Convertible is zijn echte schoonheid. Dit is een sexy cabrio SUV. Al was dat al duidelijk toen de eerste concept car in 2012 verscheen.

Stijf koetswerk?

De grote onbekende factor aan de Evoque Convertible is het vraagstuk rond de koetswerkstijfheid. Want dat was het grote probleem van de Murano. Die was zo zacht dat je je afvroeg wat er nu eigenlijk het ergste was: zijn belabberde wegligging of het slechte comfort? In de Evoque hebben de Land Roveringenieurs alvast niet bespaard op bijkomende verstevigingsmaatregelen. Ze hebben zo’n 200 kilogram aan extra staal toegevoegd, waardoor die nu wel bijna 2 ton weegt. Het resultaat: je voelt geen verschil met een andere Evoque achter het stuur. Het verschil in koetswerkstijfheid is nauwelijks het vermelden waard. De ultieme test is deze foto. Zelfs in deze houding heb je geen enkele moeite om deuren of de koffer te openen. Je kan zelfs het dak openen en sluiten. Kijk ma, zonder handen.

(.loadGallery)Wanneer je hem echt op zijn staart trapt, krijg je een Range Rover Evoque Convertible die zich helemaal in de strijd stort. Je beleeft hetzelfde rijplezier als in een gesloten Evoque. Het bijkomend gewicht voel je eigenlijk alleen in de acceleraties, en zelfs dan nog weet de 2.0 diesel (150 pk of 180 pk) zich best goed uit de slag te trekken. We hebben hem meer dan 200 kilometer door de Alpen geloodst, op geen enkel moment leek de Evoque Convertible zich niet op zijn gemak te voelen. Of zich te storen aan onze rijstijl.

Vier seizoenen

(.loadGallery)Alle constructeurs zeggen dat hun cabrio’s geschikt zijn voor alle seizoen, dankzij een thermische laag in het stoffen dak en een goed ontwikkelde geluidsisolatie. Sommigen, om Audi maar te noemen, doen zelfs een beroep op vierwielaandrijving om in de winter bijstand te verlenen. Maar een 4x4 zoals Land Rover ze doet, dat is toch nog net dat tikkeltje beter. Zoals we ontdekken wanneer we uit een besneeuwde, gladde garage vertrekken.

Land Rover nodigde ons uit naar Courchevel, het Saint-Tropez van het hooggebergte, om de Evoque Convertible in winterse omstandigheden te leren kennen. Hij hoeft geen schrik te hebben van winterweer, zoveel is duidelijk. Je hoeft hem dan zelfs niet eens gesloten te rijden. Van zodra er een winterzonnetje doorbreekt, kan het dak open en kan je genieten. Zelfs al ligt er een meter sneeuw naast de weg. Hoe is dat, rijden zonder dak maar met de ruiten omhoog en het windscherm op zijn plaats? Buitengewoon goed. Of het nu op de snelweg is of in de stad, of de temperatuur nu onder 0 duikt of niet: je draait gewoon de verwarming naar 25 graden en haalt je beste glimlach boven. OK, misschien nog een mooie sjaal bij de muts.

Een gek idee dus, die Evoque Convertible? Eigenlijk wel, maar dan als in ‘een te gek idee’ eigenlijk. Als auto waarin je van het leven kan genieten, is er weinig beter dan dit. Maar je betaalt wel een prijs: 52.500 euro. Stevig, maar in de SE-afwerking beschikt je al standaard over automaat, vierwielaandrijving en al een flink pak snufjes. Toch zijn we 150% zeker dat de Range Rover Evoque Convertible een ander carrièreverloop zal kennen dan de Murano.

Range Rover Evoque Convertible TD4 150
4 cilinder turbodiesel 1.998cc
150 pk bij 4.000 opm
380 Nm bij 1.750 opm
0-100 km/u in 12 sec
Top: 180 km/u
Verbruik: 5,7 l/100 km
CO2: 149 g/km
Prijs: 52.500€

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

Range Rover P510e (2023) banner

Test: Range Rover P510e, het absolute summum? (2023)

Autotests · Land Rover
Range Rover Sport (2023) banner

Range Rover Sport P510e: moet het iets meer zijn?

Autotests · Land Rover
Land Rover Defender PHEV (2022) banner

Land Rover Defender PHEV: van de oude naar de nieuwe garde

Autotests · Land Rover
Ontdek meer