Vier jaar ver, en de teller van de Range Rover Evoque staat inmiddels op 450.000 verkochte exemplaren. Dat is een heel mooi resultaat. Met dat in gedachten valt het wel te begrijpen dat Land Rover de uiterlijke ingrepen uitermate beperkt hield. De bumpers zijn aangepakt, net als de dakspoiler en het design van de lichten is gewijzigd om een nieuwe ‘handtekening’ te geven ’s nachts. En dat is het dan.
Eigen infotainment
Hetzelfde stellen we vast aan boord. Een bekende omgeving, die alleen profiteert van een verbeterde afwerking. Land Rover koos betere materialen. De Land Rover Evoque krijgt een nieuw infotainmentsysteem, dat het mogelijk maakt om er een wifi hot spot van te maken, en je kan sommige functies van je smartphone bedienen. Het gaat om functies die we zagen op de Jaguar XE en vervolgens op de nieuwe XF. Land Rover heeft er wel zijn eigen draai aan gegeven. Zo krijgt hij een dieptepeiling bij het doorwaden van beken en beschikken de 4x4-versies over monitoring van de aandrijving.
2.0d
Mechanisch valt er meer nieuws te rapen. Niet bij de 2.0 benzine, die onveranderd op een output van 240 pk blijft. Maar de Evoque dumpt de 2.2 viercilinder turbodiesel. In de plaats draaft de 2.0 ‘Ingenium’ op, een motor die we kennen van bij Jaguar. Land Rover biedt hem aan met 150 pk en met 180 pk. Die laatste kan alleen als 4x4. Of je nu kiest voor voorwiel- of vierwielaandrijving, er is steeds keuze tussen ofwel een manuele zesbak of een negentrapsautomaat. De Land Rover Evoque 2WD Coupé staat zo in de showroom met een opgegeven gemiddeld verbruik van 4,2 l/100 km en een CO2-uitstoot van 109 gr/km. Voor de vijfdeurs is dat 4,3 liter en 113 gram.
Land Rover zou Land Rover niet zijn, moest het niet 75 procent van zijn Evoques met vierwielaandrijving verkopen, in tegenstelling tot heel wat andere merken met SUV’s. Voor zijn afficionado’s heeft Land Rover nog een verrassing in petto: het All terrain progress system. Het systeem werkt als de Hill Descent, maar dient voor de omgekeerde beweging: bergop. Je kiest met de cruise control een snelheid waarmee je bergop wil, laat de rem los en concentreert je vervolgens puur op het stuur. Hij vormt het ideale compliment op het Terrain Response System, de regeling van de 4x4 parameters die Land Rover exclusief ontwikkelde voor verschillende types ondergrond (zand, sneeuw, modder,…) Het systeem werkt uitmuntend en kan bijna de functie van een transferbak overnemen. Je krijgt er de Evoque mee over berg en dal, hij mag terecht de Land Roverbadge dragen. Of toch bijna. Het ontbreekt eigenlijk alleen nog aan een ophanging waarmee je wat meer bodemspeling kan creëren. Maar dat is eigenlijk zijn enige toegeving in het off roadwerk.
Wat een plezier
Op asfalt toont de nieuwe 2.0d zich iets gulziger dan verhoopt, met 6 l/100 km in de handgeschakelde 2WD en tussen 7 en 8 l/100 km voor de 4x4 automaat. Maar hij toont zich anderzijds ook bijzonder stil. De negentrapsautomaat geeft nog steeds de indruk dat hij zijn werk te goed wil doen. Bij de minste druk op het gas en van zodra je van het gas komt, wil hij van verzet wisselen. Het verveelt al gauw, vooral omdat het zoeken is naar een effect op het verbruik. Maar het is het enige minpunt in wat voor het overige één en al rijplezier is. Geen zorgen, de Land Rover Evoque stuurt na de facelift nog even leuk als voorheen. Hij ligt goed op de weg, al zal hij u bij een snelle rit wel duidelijk maken dat voor echt sportieve aspiraties je beter naar Jaguar uitwijkt. Met het Dynamic onderstel wil hij daar nog best een stapje verder in gaan. Je boet daarentegen wel aan veercomfort in.
De nieuwe Land Rover Evoque vijfeurs met 150 pk diesel in 2WD start aan 35.500 euro met manuele zesbak. Voor de 180 pk met automaat en 4WD moet je rekenen op 42.700 euro. De prijs van de coupé is identiek.