Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Range Rover Evoque P300e: stijlvol ingeplugd

Land Rover houdt zich aan zijn belofte en lanceert een plug-inhybride Range Rover Evoque en Land Rover Discovery Sport. Is dat genoeg om beide SUV’s groener te maken? Autoscout24 zoekt het uit.

Bij de introductie van het nieuwe platform onder de vernieuwde Range Rover Evoque en Land Rover Discovery Sport beloofden de Britten dat er in een later stadium een plug-inhybride zou volgen. Welnu: die nieuwe aandrijflijn is er, en wordt P300e gedoopt.

AS24 Evoque voor

Volkomen logisch

Volg je de logica van de naamgeving bij Land Rover, dan kan je het vermogen van de aandrijflijn makkelijk afleiden. Het geheel produceert een systeemvermogen van 309 pk en 540 Nm, uit twee motoren: een 1,5 liter grote driecilinder-benzinemotor van 200 pk, en een elektromotor van 80 kW (109 pk).

Elk merk lijkt zijn eigen manier gevonden te hebben om de twee motoren te installeren. De Britten kiezen voor de makkelijke oplossing. De elektromotor zit op de achteras, de benzinemotor onder de motorkap. Die laatste drijft alleen de voorwielen aan via een nieuwe achttraps-versnellingsbak. Daardoor krijgt de Evoque P300e vierwielaandrijving zonder dat er een overbrengingsas nodig is. De benzinemotor krijgt dan weer een riemaangedreven alternator/starter om het vertrekken vloeiender te maken en de batterij bij te voeden.

AS24 Evoque logo

Hetzelfde, maar zwaarder

Over die batterij gesproken: Land Rover is erin geslaagd om die zo onder de achterbank weg te stoppen dat er geen liter van de kofferruimte verloren gaat (591 liter). Ze heeft een capaciteit van 15 kWh en geeft de Evoque een elektrisch WLTP-rijbereik van 55 kilometer. Dankzij de boordlader van 7 kW laad je aan een snellader (maximum 32 kW) tot 80 procent in 30 minuten. De compacte SUV zet trouwens op papier interessante verbruiks- en uitstootcijfers neer: 2,0 l/100 km en 44 g/km.

Een nieuwe motor met evenveel vermogen als de krachtigste benzine uit het gamma, een lager verbruik en dezelfde kofferruimte, dat moet toch een win-winsituatie zijn? Helaas: je kunt niet alles hebben. De driecilinder is weliswaar 37 kilogram lichter dan de viercilinder en er is geen overbrengingsas, maar de Evoque P300e weegt... 2.157 kilogram. Dat is amper 200 kilogram meer dan de benzineversie van 300 pk, maar de stekker-Brit steekt zijn concurrenten daarmee wel ruim voorbij.

AS24 Evoque interieur

Optimist

Dat gewicht blijkt overigens de achilleshiel van deze Evoque. Niet omdat hem dat minder wendbaar maakt: de SUV combineert dynamiek en comfort op respectabele wijze. Wel omdat het gewicht de vijand vormt bij dagelijks gebruik. De lage temperaturen tijdens onze testrit herleidden het elektrische rijbereik tot amper 32 kilometer, maar dat is niet het ergste. Als de batterij leeg is, moet de driecilinder alle werk doen en neemt zijn dorst toe. Na 350 testkilometers niet geladen te hebben, haalden we bijvoorbeeld een gemiddeld verbruik van 8,9 l/100 km, heel wat meer dan de opgegeven 2,0 l/100 km...

Het illustreert nog maar eens perfect de noodzaak van opladen bij een plug-inhybride. Het valt nog meer op bij een zware Range Rover, maar daar komt nog eens bij dat de aandrijflijn niet veel energie recupereert als je het gaspedaal lost.

AS24 Evoque rijdend

Conclusie

De Range Rover Evoque P300e kost amper 2.150 euro meer dan de equivalente benzineversie met hetzelfde vermogen en lijkt daardoor een aantrekkelijke optie. Op papier klopt dat. In realiteit zet deze compacte SUV met een prijs (57.400 euro) en gewicht (2.157 kilogram) van een hoger segment eerder middelmatige prestaties neer. Gelukkig blijven het comfort, de afwerking, de technologie en de kofferruimte intact. Dat is toch al wat.

AS24 Evoque achter

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

Range Rover P510e (2023) banner

Test: Range Rover P510e, het absolute summum? (2023)

Autotests · Land Rover
Range Rover Sport (2023) banner

Range Rover Sport P510e: moet het iets meer zijn?

Autotests · Land Rover
Land Rover Defender PHEV (2022) banner

Land Rover Defender PHEV: van de oude naar de nieuwe garde

Autotests · Land Rover
Ontdek meer