Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Eerste contact: Range Rover Sport – Moest prins Harry een auto zijn…

Laten we ons even voorstellen dat prins William zich reeds lang en breed op de Britse troon heeft geïnstalleerd. Dan zou je hem kunnen vergelijken met de Range Rover, de koning van de 4x4’s. Dan kunnen we u nu ook zijn kleine broer voorstellen.

Hij is even nobel en charismatisch, maar heeft wat meer vrijheid om zijn karakter te etaleren. De Range Rover, de ‘echte, moet volledig kunnen waarmaken wat we van hem verwachten. Dit houdt in: echte offroadcapaciteiten van een heel hoog niveau, en daarnaast het comfort dat je van een Mercedes mag verwachten. Tot slot moet hij ook nog elegant zijn. De Range Rover Harry – sorry, Range Rover Sport – mag daar overal wat onder blijven om daar geheel politiek incorrect een karakter van sportieve SUV tegenover te stellen.

Naar de Evoque

Acht jaar nadat we hem voor het eerst leerden kennen, is de tijd rijp voor een radicale ommezwaai in de looks van de Range Rover Sport. De nieuwe stijl is duidelijk zeer geslaagd. Mooi of niet, dat is altijd voer voor aan de toog. Maar net als prins Harry beschikt de Range Rover Sport over een eigen charisma en een eigen gezicht. De nieuwe Sport is ook duidelijk beter geproportioneerd dan zijn voorganger. Die was wat te vierkant om nog voor sierlijk door te kunnen gaan.

Aan boord is het een al luxe wat de klok slaat. Misschien een klein beetje minder dan in de Range Rover, maar het niveau van luxe haalt al minstens vier sterren. Je kan hem naar smaak zo luxueus uitrusten als je maar wil: verwarmde en geventileerde stoelen op de rweede rij, vier zones voor de airco, 1.700 W hifi met 23 luidsprekers, een derde zitrij die volledig elektrisch kan worden opgeroepen, het centrale dual view scherm waarbij de bestuurder de navigatiekaart ziet terwijl de passagier naar een film kijkt,… en natuurlijk de onontbeerlijke veiligheidsuitrustingen zoals de 360 graden camera view en de actieve cruise control met een kruipfunctie voor in fileverkeer.

Gewicht kwijt

Nog nooit heeft een SUV van dit segment zo veelvuldig van aluminium gebruik gemaakt: chassis, carrosserie, motorcompartiment, ophangingsdelen,… Het gevolg: -420 kilogram ten opzichte van zijn voorganger, en een totaalgewicht dat maar net boven 2 ton uitsteekt. Dat heeft natuurlijk zijn gunstige invloed op het verbruik en de uitstoot. Zo bedragen de cijfers van de basis TDV6 (3.0 zescilinder turbodiesel, 258 pk) bijvoorbeeld iets minder dan 7 l/100 km en 194 gr/km CO2. Daarbij twee positieve opmerkingen bij onze eerste kennismaking: in het echt heeft hij genoeg aan 8 à 9 l/100 km. Anderzijds heeft deze basismotor al reeds 600 Nm trekkracht ter beschikking, dat een andere versie overbodig lijkt. Of je moet al echt voor de klank van de V8 met compressor vallen. Maar voorzie dan al maar een ruim budget.

Op weg en naast de weg

Het eerste wat je achter het stuur opvalt, is de beschikbaarheid en de grote energie die de TDV6 tentoon spreidt. De achttrapsautomaat blinkt uit in intelligentie en vooruitziendheid. Hierdoor, en door zijn dieet, kan de Range Rover Sport door de bochten duiken als nooit tevoren. Maar goed, een sportieve SUV, ik heb er nooit het nut van ingezien en nooit de behoefte gevoeld om de Nürburgring aan te vullen in zo’n SUV. Maar goed, dat is dan mijn karakter. Waar ik absoluut wel plezier aan beleef, is naast het asfalt te gaan rijden met een dergelijk model. Met zijn Terrain Response – de elektronische regeling van sperdifferentiëlen en ESP – duikt hij met gretigheid een modderbad in, of klimt hij langs keien bergop tot de weg bijna verticaal op loopt. Omdat beelden meer zeggen dan woorden, raden we u aan op YouTube te kijken tot wat de Range Rover Sport zoal in staat is. Want zoals altijd bij Range Rover – of bij Jeep – mogen deze auto’s pas de deur uit wanneer ze tot het quasi onmogelijke in staat zijn. Gelukkig zijn er nog zo merken. Respect daarvoor.

De Range Rover Sport begint aan 73.200 euro.

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

Range Rover P510e (2023) banner

Test: Range Rover P510e, het absolute summum? (2023)

Autotests · Land Rover
Range Rover Sport (2023) banner

Range Rover Sport P510e: moet het iets meer zijn?

Autotests · Land Rover
Land Rover Defender PHEV (2022) banner

Land Rover Defender PHEV: van de oude naar de nieuwe garde

Autotests · Land Rover
Ontdek meer