Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Test: Range Rover Sport SDV6 – Erop en erover

Je hoeft niets van de keuken te kennen om te weten dat de nieuwe Range Rover Sport geen slap afkooksel meer is van de Discovery. Wat Land Rover met dit model heeft uitgespookt, is er los op.

En er soms zelfs over! We waren al meteen verkocht toen we deze Range Rover Sport aan de tand voelden tijdens onze jurering voor de ‘4x4 van het Jaar’.

Laat het geen verrassing zijn: qua modderprestaties laat hij concurrenten zoals de BMW X5 hulpeloos spartelend achter. Voor wie het interesseert: hij waadt moeiteloos door een stroom van 85 cm diep. En na wat draai- en duwwerk aan de Terrain Response2-knop op de middenconsole rijdt hij desnoods over een ruïne. Op dat vlak is zowat elke Land Rover soeverein in zijn klasse.

Alleen, … los van wat vluchtheuvels, losgekomen betonvlakken of een veldwegje met tractorsporen moet je hem in ons land al bovenop een appartementsblok parkeren, wil je al dat offroad-potentieel optimaal benutten. Hadden de Britten wat meer Latijn gestoken in zijn weggedrag op asfalt, dan had hij misschien (we zeggen wel degelijk misschien) wel even goed kunnen doen dan diezelfde BMW X5. Nu moet hij op dat vlak nipt (en we zeggen wel degelijk nipt) de duimen leggen voor de Beier.

Eer aan de naam

Zowel qua ophanging als besturing doet deze Sport zijn naam eer aan. Ietwat stug afgesteld dus, maar dat neemt niet weg dat hij grote oneffenheden met het grootste gemak opvangt. En het is niet omdat je XL-afmetingen hebt, dat je geen bochten haarscherp kunt aansnijden. Ook dat bewijst deze Range Rover Sport. Dikke duim voor de ingenieurs!

Triller met snufjes

De Range Rover Sport is een tikkeltje rauwer maar vooral veel extravaganter dan de concurrentie. En daar houden we wel van. Op het gas geeft de 292 pk sterke drieliter SDV6-diesel tussen 3 à 4.000 toeren een diepe grom en vanaf 4.000 toeren voel je zowaar trillingen. Indrukwekkend is ook het koppel van 600 Nm dat deze tweetonner in 7,2 seconden naar de 100 km/u duwt. Verder kan je bij deze Sport genieten van de mooiste snufjes: de leeslampjes vooraan werken met een sensor (even zwaaien en je hebt licht); wanneer je ‘m ontgrendelt, projecteert hij het logo van Land Rover naast de portieren. Lekker erover!

En het verbruik?

De drieliter SD heeft een CO2-uitstoot van 199 g/km. Dat brengt ons bij het verbruik, waar Land Rover een gecombineerd gemiddelde opgeeft van 7,5 liter, en wij een gemiddelde optekenden van 9 liter. Met een mix van lichte en zware voet. In goede huisvadermodus haalden we zelfs een gemiddelde van 7,2 liter en dat is meer dan aanvaardbaar voor een dergelijk gevaarte.

De prijzen …

Die zijn minder mals. Voor de 292 pk-variant in HSE-uitvoering tel je sowieso al 77.000 euro neer. En met wat leuke opties zoals het on-road/off-road Pack (4.390 euro) zit je in geen tijd in de buurt van de 100.000 euro. Dan rest dé vraag: Waar geef je die 100 flappen aan uit? Aan een Range Rover Sport waarvan je weet dat hij alle terrein aankan, zonder je misschien ooit op zo een terrein te begeven? Of toch maar aan die BMW X5 die net iets beter op de weg ligt, maar in vergelijking veel afgelikter voor de dag komt …

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

Range Rover P510e (2023) banner

Test: Range Rover P510e, het absolute summum? (2023)

Autotests · Land Rover
Range Rover Sport (2023) banner

Range Rover Sport P510e: moet het iets meer zijn?

Autotests · Land Rover
Land Rover Defender PHEV (2022) banner

Land Rover Defender PHEV: van de oude naar de nieuwe garde

Autotests · Land Rover
Ontdek meer