In het kort
De Range Rover Sport SV is uitgerust met een volledig nieuwe twin-turbo V8 en een speciale hydraulische ophanging. Dit maakt hem tot de best presterende Range. Maar wat hij op papier wint, verliest hij enigszins aan uitbundigheid...
De Range Rover Sport SV is uitgerust met een volledig nieuwe twin-turbo V8 en een speciale hydraulische ophanging. Dit maakt hem tot de best presterende Range. Maar wat hij op papier wint, verliest hij enigszins aan uitbundigheid...
Land Rover voert niet graag half werk uit. Zeker niet als het gaat over de Range Rover-bloedlijn. De interne “Special Vehicle”-afdeling (kortweg “SV”) besprenkelt de potige SUV met een extra dosis luxe en sportiviteit. De Range Rover Sport SV is geboren!
Het was ooit anders, maar tegenwoordig heeft elke grote SUV een sportief derivaat. Dat is zo bij BMW M, Mercedes AMG en Audi RS. Land Rover heeft echter SV in de rangen. Hier staat hij dus, de krachtigste SUV in het gamma: de nieuwe Range Rover Sport SV. Hoewel er geen “R” meer in de naam zit zoals voordien, draait het hier wel allemaal om superlatieven.
Dat zie je er ook meteen aan. De SV staat 25 mm lager, krijgt joekels van luchtinlaten in de voorbumper en rolt op excentrieke 23-duims velgen van… koolstofvezel! Die verminderen het onafgeveerde gewicht met maar liefst 35,6 kg. Achteraan, ten slotte, maken vier einddempers duidelijk dat dit niet de Range van je kapper is.
In het interieur plaatst moederbedrijf JLR twee kuipstoelen met geïntegreerde hoofdsteunen om het sportieve gevoel te versterken. Ze zijn niet alleen uitgerust met een massagefunctie en een rugleuning van koolstofvezel, maar ook met trilmotoren voor "een verbeterde zintuiglijke ervaring". Vraag je vrouw maar eens waarom dat werkt…
Afgezien van de kuipstoelen en een speciaal sportstuur met een nieuwe 'SV'-knop die direct toegang geeft tot de karakteristieke rijmodus, is het interieur net als elke andere Range Rover Sport. Vermeldenswaard is ook dat de Britten een bijzondere keuze hebben gemaakt voor modeljaar 2024: de afschaffing van alle fysieke bedieningselementen! Voortaan moet je het scherm gebruiken om de airconditioning, de rijmodi, de hoogte van de ophanging, de rijhulp en zelfs... het audiovolume te regelen! Dit is volslagen idioot, vooral op een model dat nog fysieke knoppen had toen het slechts 2 jaar geleden werd gelanceerd...
Niet alleen aan de carrosserie verandert er veel, ook onder de kap is het tijd voor revolutie. Zo zou je misschien de 5-liter V8 met supercharger verwachten, maar in de plaats monteert Land Rover een 4.4-liter V8 uit de schappen van BMW. Dankzij twee grote turbo's produceert dit Duitse beest in Brits karkas 635 pk en 800 Nm koppel (in Launch Control-modus).
Dat is een flinke sprong in vermogen ten opzichte van de vorige SVR (575 pk), en dat zie je terug in de prestatiecijfers. De nieuwe SV Sport accelereert in 3,8 seconden naar 100 km/u en gaat door tot 290 km/u. Dat is beter dan een X5 M met dezelfde motor! Om al dat vermogen onder controle te houden, wordt hij geleverd met permanente vierwielaandrijving (geen korte versnellingsbak) en grote Brembo’s met 8-zuigers en koolstof keramische schijven (optioneel).
Ondanks de koolstofvezel wielen, dragen de grote V8 en zijn aanhangsels niet bij aan het gewicht van dit Britse beest. Om de maar liefst 2.560 kilo te beheersen, heeft Land Rover de Sport SV voorzien van een nieuwe 6D Dynamics ophanging. De stabilisatorstangen zijn niet meer aanwezig en alle carrosseriebewegingen worden geregeld via hydraulische druk, net als bij McLaren.
Het resultaat is indrukwekkend, zowel op het gebied van controle als comfort. De adaptieve vering en vierwielbesturing maken van deze knaap een echte asfaltverslinder, terwijl de grote V8 niet gierig is met koppel en vermogen. Dat gezegd zijnde zal deze sportieve Range de voorkeur geven aan lange snelle bochten en niet aan korte haarspeldbochten. Je kan tenslotte niet op tegen de wetten van de fysica…
Hoewel dit een absoluut stoplichtmonster is, verliest deze SV wel wat charme tegenover de vorige SVR. Dat komt natuurlijk omdat de oude V8 met supercharger zo’n uniek geluid wist te produceren. De nieuwe V8 is stukken potenter… maar ook stukken stiller door zijn twee turbo’s en Europese regelgeving. Bedankt, EU!
Voorlopig is de Range Rover Sport SV alleen verkrijgbaar in een speciale Edition One-variant. Om hem te kopen, moet je maar liefst €201.770 neertellen. Daarmee is het niet alleen de duurste Range Rover Sport ooit... maar ook veel duurder dan de BMW X5 M Competition of de Mercedes-AMG GLE 63 S! Fjieuw.
Dit is de krachtigste en best presterende Range Rover Sport aller tijden. Het is ook de SUV van het Britse merk die zijn carrosseriebewegingen het best onder controle heeft en het asfalt van een racecircuit zonder verpinken doorslikt. En toch, in de opwinding van deze klinische prestaties, missen we de oude V8 en de uitbundigheid van zijn voorganger...
## Technische specificaties Range Rover Sport SV (2024)