De Range Rover Sport is sowieso al de punker die ongetwijfeld in elke aristocratische familie rondwaart. Hij krijgt bij elke familiereünie op zijn kop, en laat daarom de sjieke uitstappen liever over aan zijn grote broer Range Rover en de events voor het goede doel en de Fashion Week aan de kleinere Evoque en de Velar.
De Range Rover Sport duikt liever de kroeg in met de vedetten uit de showbizz, het voetbal of de hitparade, quitte om de volgende dag op de voorpagina van de tabloids te verschijnen met zijn uitspattingen. Ja, het is een cliché. Maar Land Rover zal dat image de wereld niet uithelpen door ons een Range Rover Sport SVR toe te vertrouwen in oranje lak met zwarte motorkap met carbon-accenten. Hij zou zo uit de koker kunnen komen van Mansory of Hamann.
Showman
Zijn flamboyante karakter en zijn ‘bling-bling’-trekjes worden nog geaccentueerd door de aanpassingen voor modeljaar 2018, dat meer expressieve bumpers brengt en trapeziumvormige uitlaten. Hij krijgt ook de jongste update mee van de Supercharged 5.0 V8, die 25 pk wint. Dat brengt het totaal op 575 pk. Het koppel stijgt naar 700 Nm.
We willen er meteen bij zeggen dat dit de Range Rover Sport aanspoort om meer zijn manieren te houden. Onopgezien passeren is niets voor hem. Zeker met zijn knop waarmee je de uitlaten wijd open kan zetten. Wanneer hij zijn rauwe stem laat horen, draaien alle hoofden zijn richting uit. Hij legt de nadruk op elke wissel van zijn acht versnellingen, alsof het om een racewagen gaat. Wat showgehalte betreft, scoort hij alle beschikbare punten.
Grote bruut
Er is meer dan alleen maar bruut geweld. De Britse ingenieurs hebben van de Range Rover Sport SVR ook een indrukwekkend snelle krachtpatser gemaakt. 4,5 seconden, meer heeft hij niet nodig om 100 km/h te halen. Op papier moet hij dan wel de Porsche Cayenne Turbo (4,1 seconden) en de BMW X6M (4,2 seconden) voorlaten, maar hij is met 2.310 kilogram dan ook minstens 100 kilogram zwaarder dan zijn concurrenten. Je zou het nochtans niet zeggen, wanneer je het gaspedaal vloert. Hij drukt je helemaal in je stoel weg. Het vraagt veel zelfbeheersing om binnen de wettelijke grenzen te blijven, want eigenlijk wil hij niet liever dan als een laagvlieger over het asfalt scheren. Wat we ook konden doen op een testpiste. Daarbij konden we de motor echt eens laten gaan. Hij raakt niet één keer buiten adem in een run met meer dan 200 km/h op de teller. Daarbij toont hij zich zowel rechtuit als in de bochten ook uitermate stabiel.
Een zwaargewicht bokser dus die zich meer op zijn gemak voelt op open terrein dan op de nauwe, bochtige wegjes van zijn Britse moederland. Daarvoor voelt zijn stuuroverbrenging te mollig aan. De motor en de remmen met een diameter van 380 millimeter spelen natuurlijk hun rol, maar eigenlijk zijn we toch bijzonder onder de indruk van wat deze Range Rover hier neerzet. Vooral de controle over zijn koetwerkbewegingen in de bochten is knap. En hij blijft ook steeds in staat om zich een weg dwars door het veld te zoeken. Een echte druktemaker dus, tegen wie je beter niet begint over verbruik en CO2-uitstoot. Dan krijg je een middenvinger te zien. Zou je hem aan je ouders durven voorstellen? Misschien niet. Maar er een weekend mee op stap gaan lijkt een garantie op plezier.
Range Rover Sport SVR |
---|
Motor: V8 benzine, 5.000 cc |
575 pk bij 6.000 opm |
700 Nm bij 3.500 opm |
0-100 km/u: 4,5 sec |
Top : 280 km/u |
Verbruik : 10,7 l/100km |
CO2 : 294 g/km |
Prijs : 134.500 € |