Meer nog dan op de stand op het Autosalon van Genève waar we hem ontdekten, lijkt de Range Rover Velar in de echte wereld een concept car die door de natuur glijdt. Een pure lijn, strak, geen overbodige lijnen, grote velgen (tot 22-duim) en klinken die helemaal in het koetswerk wegzinken tijdens het rijden. Allemaal concept-gadgets. Aan boord gaat hij verder op dat elan.
Touch me
Aan de binnenkant valt op hoe weinig fysieke bedieningsknoppen er zijn op de middenconsole. Wel zijn er twee aanraakschermen. Het eerste is geïntegreerd in de horizontale band van de boordplank en dient om het traditionele online-multimediasysteem te bedienen. Het tweede scherm dient dan weer om de airco te regelen, de stoelverwarming en verschillende parameters van de auto.
Die keuze voor uitsluitend touch-bediening loopt door op het stuur, waar de toetsen vervangen zijn door touchpads. Toch behield Range Rover ook twee ronde draaitoetsen waarmee je verschillende functies kan bedienen die centraal in het dashboard worden weergegeven: de temperatuur in het menu van de airco, de terreinmodus in het Terrain Response via het afstellingsmenu, enzovoort. Verbazend genoeg word je het systeem snel gewoon, en blijken de keuzes zelfs tijdens het rijden precies. Maar een feedbackgevoel zou je wel de zekerheid geven dat je een bepaalde keuze echt geselecteerd hebt zonder daarvoor je ogen van de weg te moeten laten afdwalen. Het geheel is mooi afgewerkt, de binnenruimte is groot en de koffer heeft standaard al een omvang van 673 liter.
Koning van het asfalt… en grind
De Range Rover Velar start zijn carrière met zes motorkeuzes, mooi verdeeld tussen diesels en benzines. Er zijn twee viercilinders, met 180 pk en 240 pk bij de diesels en 250 pk en 300 pk bij de benzines. Bij de V6
De Range Rover Velar blijft ook wel een echte alleterreinauto. Hij moet van weinig elementen in de natuur schrik hebben. Hij beklimt de steilste heuvels en waadt door water van 60 centimeter diep. De verschillende afstellingen van het Terrain Response schenken hem genoeg grip om overal door te ploeteren, zoals we zelf mochten vaststellen tijdens deze eerste kennismaking.