Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Range Rover Velar P400e: de familie is compleet

Land Rover maakt van de lichte update van de Range Rover Velar gebruik om hem een plug-inhybride aandrijflijn te geven. Die is 400 pk sterk en brengt de Brit elektrisch 53 kilometer ver. De hybride Range Rover-familie is daarmee compleet.

Tegelijk met de Jaguar F-Pace, die hetzelfde chassis deelt, krijgt de Range Rover Velar een update en een uitbreiding van zijn motoraanbod. De premium-SUV is de laatste in de Range Rover-familie die een plug-inhybride aandrijflijn krijgt, na de Range Rover en Range Rover Sport P400e, en recent nog de Range Rover Evoque P300e.

Range Rover Velar P300e 2021 rijdend voor

Intact

De Britten nemen het je zeker niet kwalijk als je de verschillen niet ziet die deze Range Rover Velar met zijn facelift gekregen heeft. Aan de buitenkant verandert er immers niets. De catalogus omvat voortaan enkele extra koetswerkkleuren, maar de premium-SUV behoudt dezelfde buitenkant.

Binnenin moet je het contact aanzetten om de technische evoluties te zien. Net als de rest van de Jaguar Land Rover-familie krijgt de Velar het nieuwe infotainmentsysteem Pivi Pro. Dat bestaat uit een digitaal instrumentenpaneel en twee touchscreens van 10 duim, waarvan de ene het infotainmentsysteem bedient en het andere alles van klimaatregeling en rijmodi bedient. Een mooie evolutie vergeleken met het vorige systeem, vooral qua responsiviteit en gebruiksgemak. Naast technologie is er nog een nieuw stuur en een nieuwe bedieningshendel voor de versnellingsbak.

Range Rover Velar P400e 2021 statisch profiel

Harttransplantatie

De meerderheid van de evoluties vind je onder de motorkap. De vierwielaandrijving en achttrapsautomaat zijn nog steeds standaard, maar zijn voortaan gekoppeld aan benzine- en dieselmotoren met milde hybride ondersteuning op 48 volt. Naast een viercilinder benzine (P250) en diesel (D200) is er een nieuwe 3.0 zes-in-lijn die 300 pk sterk is als diesel (D300) en 400 pk als benzine (P400).

Range Rover Velar P400e 2021 rijdend profiel

Met dank aan de familie

De grootste transformatie blijft de toevoeging van een nieuwe plug-inhybride aandrijflijn. Land Rover is het niet ver gaan zoeken: die komt rechtstreeks van de Range Rover en Range Rover Sport P400e. De aandrijflijn bestaat dus nog steeds uit een 2.0-viercilinder benzine van 300 pk en een elektromotor van 105 kW (143 pk). Het geheel is goed voor 404 pk en 650 Nm.

In tegenstelling tot de Evoque neemt deze stekkerversie de achttrapsautomaat en de gewone vierwielaandrijving over van de andere Velar-modellen. Voor de elektriciteit zorgt een grote batterij van 17,1 kWh onder de koffervloer. Die geeft de Velar P400e een elektrisch rijbereik van 46 tot 53 kilometer afhankelijk van de uitvoering. Aan de stekker kun je tot 32 kW laden op wisselstroom, en dan duurt het 30 minuten om de batterij tot 80 procent op te laden.

Range Rover Velar P400e 2021 rijdend voor

Gulzig

Meteen valt op hoe vlot deze Range Rover Velar in de elektrische modus rijdt, dankzij zijn grote batterij en en zijn elektromotor. Op enkele schokjes bij het wisselen van verzet na overheersen de stilte, sereniteit en het comfort, ook zonder luchtvering. Tijdens onze test geraakten we volledig elektrisch zo’n 45 kilometer ver, en dat is een positief resultaat.

Hoewel deze premium-SUV het hybriderecept van zijn familie verbetert met een grotere batterij, blijft er nog een minpunt. Dat is de 2.0-benzinemotor. De ruwe en weinig geraffineerde viercilinder herpakt zich ook niet door zuinig te zijn. Als de batterij leeggereden is, stijgt het verbruik pijlsnel, soms tot in de dubbele cijfers. Opnieuw een bewijs – als dat nog nodig was – dat de zuinigheid van een plug-inhybride eenvoudigweg afhangt van hoe vaak je hem oplaadt.

Range Rover Velar P400e 2021 rijdend achter

Conclusie

De Range Rover Velar P400e kost 72.250 euro en is dus nauwelijks duurder dan de equivalente benzineversie. Hij legt een mooi elektrisch rijbereik en een gewatteerd comfort voor, maar moet wel dagelijks aan de stekker als je zijn benzinedorst onder controle wil houden.

Land Rover Range Rover Velar P400e
Motor: 2.0 turbobenzine (300 pk) + elektromotor (105 kW)
   |

| Vermogen: | 404 pk | | Koppel: | 650 Nm | | Overbrenging: | 8-trapsautomaat | | 0-100 km/u: | 5,4 s | | Topsnelheid: | 209 km/u | | Kofferinhoud: | 568 l | | Verbruik: | 2,2 – 2,6 l/100 km (WLTP) | | CO2-uitstoot: | 49 - 58 g/km (WLTP) | | Catalogusprijs: | € 72.250 |

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

Range Rover P510e (2023) banner

Test: Range Rover P510e, het absolute summum? (2023)

Autotests · Land Rover
Range Rover Sport (2023) banner

Range Rover Sport P510e: moet het iets meer zijn?

Autotests · Land Rover
Land Rover Defender PHEV (2022) banner

Land Rover Defender PHEV: van de oude naar de nieuwe garde

Autotests · Land Rover
Ontdek meer