Tegelijk met de Jaguar F-Pace, die hetzelfde chassis deelt, krijgt de Range Rover Velar een update en een uitbreiding van zijn motoraanbod. De premium-SUV is de laatste in de Range Rover-familie die een plug-inhybride aandrijflijn krijgt, na de Range Rover en Range Rover Sport P400e, en recent nog de Range Rover Evoque P300e.
Intact
De Britten nemen het je zeker niet kwalijk als je de verschillen niet ziet die deze Range Rover Velar met zijn facelift gekregen heeft. Aan de buitenkant verandert er immers niets. De catalogus omvat voortaan enkele extra koetswerkkleuren, maar de premium-SUV behoudt dezelfde buitenkant.
Binnenin moet je het contact aanzetten om de technische evoluties te zien. Net als de rest van de Jaguar Land Rover-familie krijgt de Velar het nieuwe infotainmentsysteem Pivi Pro. Dat bestaat uit een digitaal instrumentenpaneel en twee touchscreens van 10 duim, waarvan de ene het infotainmentsysteem bedient en het andere alles van klimaatregeling en rijmodi bedient. Een mooie evolutie vergeleken met het vorige systeem, vooral qua responsiviteit en gebruiksgemak. Naast technologie is er nog een nieuw stuur en een nieuwe bedieningshendel voor de versnellingsbak.
Harttransplantatie
De meerderheid van de evoluties vind je onder de motorkap. De vierwielaandrijving en achttrapsautomaat zijn nog steeds standaard, maar zijn voortaan gekoppeld aan benzine- en dieselmotoren met milde hybride ondersteuning op 48 volt. Naast een viercilinder benzine (P250) en diesel (D200) is er een nieuwe 3.0 zes-in-lijn die 300 pk sterk is als diesel (D300) en 400 pk als benzine (P400).
Met dank aan de familie
De grootste transformatie blijft de toevoeging van een nieuwe plug-inhybride aandrijflijn. Land Rover is het niet ver gaan zoeken: die komt rechtstreeks van de Range Rover en Range Rover Sport P400e. De aandrijflijn bestaat dus nog steeds uit een 2.0-viercilinder benzine van 300 pk en een elektromotor van 105 kW (143 pk). Het geheel is goed voor 404 pk en 650 Nm.
In tegenstelling tot de Evoque neemt deze stekkerversie de achttrapsautomaat en de gewone vierwielaandrijving over van de andere Velar-modellen. Voor de elektriciteit zorgt een grote batterij van 17,1 kWh onder de koffervloer. Die geeft de Velar P400e een elektrisch rijbereik van 46 tot 53 kilometer afhankelijk van de uitvoering. Aan de stekker kun je tot 32 kW laden op wisselstroom, en dan duurt het 30 minuten om de batterij tot 80 procent op te laden.
Gulzig
Meteen valt op hoe vlot deze Range Rover Velar in de elektrische modus rijdt, dankzij zijn grote batterij en en zijn elektromotor. Op enkele schokjes bij het wisselen van verzet na overheersen de stilte, sereniteit en het comfort, ook zonder luchtvering. Tijdens onze test geraakten we volledig elektrisch zo’n 45 kilometer ver, en dat is een positief resultaat.
Hoewel deze premium-SUV het hybriderecept van zijn familie verbetert met een grotere batterij, blijft er nog een minpunt. Dat is de 2.0-benzinemotor. De ruwe en weinig geraffineerde viercilinder herpakt zich ook niet door zuinig te zijn. Als de batterij leeggereden is, stijgt het verbruik pijlsnel, soms tot in de dubbele cijfers. Opnieuw een bewijs – als dat nog nodig was – dat de zuinigheid van een plug-inhybride eenvoudigweg afhangt van hoe vaak je hem oplaadt.
Conclusie
De Range Rover Velar P400e kost 72.250 euro en is dus nauwelijks duurder dan de equivalente benzineversie. Hij legt een mooi elektrisch rijbereik en een gewatteerd comfort voor, maar moet wel dagelijks aan de stekker als je zijn benzinedorst onder controle wil houden.