Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Eerste contact: Land Rover Range Rover – In stijl door de wereld

In alle comfort dwars door de woestijn, het blijft een prerogatief van de Range Rover. Ook voor het nieuwe model wil het merk die attitude hoog houden.

De luxe SUV mag dan wel door Land Rover zijn uitgevonden, het merk is lang niet alleen meer met dit type auto. Zo zijn er de Mercedes GL, de verouderende Audi Q7 en zelfs de Toyota Land Cruiser is tegenwoordig luxueus. Dan zwijgen we nog van de dag dat Bentley en Maserati een SUV op de weg gaan zetten.

Land Rover moet dus wel uit zijn pijp komen met de nieuwe Range Rover, en dat heeft het merk terdege gedaan. Zowel de offroadkwaliteiten als het comfort zijn nog aangescherpt. Nooit was het makkelijker om een Range op de proef te stellen op het zwaarst denkbare terrein. De bodemspeling steeg met 17 mm naar meer dan 30 cm. Zonder snorkel voor de luchtinlaat kan hij door 90 cm diep water waden. De nieuwe generatie Terrain Response – de draaiknop om de keuze van terrein en zo de instellingen te selecteren – is nu verrijkt met een automatische keuzestand.

Kinderspel

De automatische stand herkent effectief zelf de ondergrond. Alleen op echt zwaar terrein kan je beter zelf de selectie maken. De terreinversnellingen zijn al rijdend tot 60 km/u in te schakelen. Zowel de achttrapsautomaat als de luchtvering houden de Range comfortabel. Optioneel kan hij nog worden uitgerust met een sperdifferentieel achteraan.

Met op één millimeter na net geen vijf meter auto, ben je met de Range wel met een hele knaap op weg. Maar dat voel je niet in het terrein, waar hij over de oneffenheden dartelt. Er zijn maar weinig omstandigheden waar de Range nog voor moet passen. En de kans is groot dat je dan nog het best af bent met een muilezel.

Luxe

De vierde generatie Range Rover geeft meteen het gevoel dat je hebt plaatsgenomen in eerste klasse. De stoelen zijn omvangrijk, maar steunen best goed. Ze kunnen verwarmen, verfrissen en masseren. Achteraan kan je kiezen tussen een achterbank met drie plaatsen, of twee individuele plaatsen. De koffer is uit zichzelf reeds 909 liter groot, en met de achterbank plat kan die ruimte aangroeien tot meer dan 2.000 liter.

Ook de bestuurder heeft recht op een edele werkruimte. Gelukkig is ook het aantal knopjes nu sterk teruggedrongen. Radio en airco kan je nog met knoppen bedienen, voor de rest moet je naar het multimediasysteem met aanraakscherm. Net als bij de Jaguar XJ is het dashboard een scherm geworden waarop toerenteller en de andere meters weergegeven worden. Tussen de instrumenten kan bovendien een navigatiekaart worden weergegeven.

Vermagerd

Dat dit ook veruit de best sturende Range op asfalt is, heeft natuurlijk alles te maken met zijn dieetkuur waardoor hij meer dan 400 kg afviel. Daar is een pak aluminium bij komen kijken, maar uiteindelijk blijft er toch nog 2,2 ton op de weegschaal over.

Het gewichtsvoordeel laat zich nog het meest van al zien aan de pomp. De Range is er heel wat zuiniger op geworden. Deze Range is voor het eerst uitgerust met de nieuwe zescilinder diesel, met 258 pk. Meer dan voldoende, vonden wij na onze testrit. Deze TDV6 beschikt bovendien over 600 Nm koppel. Het beste? Hij verbruikt slechts 7,5 l/100 km (196 gr/km). Bovendien is hij heus geen slak. In 7,9 seconden haalt hij 100 km/u. Zijn top ligt bij 207 km/u.

Nu nog het slechte nieuws: het is nog even wachten op een HSE ‘basisversie’. Die is er pas in augustus 2013, en zal 91.200 euro kosten met de TDV6. Wie zolang niet kan wachten, moet gaan voor de Vogue (101.200 euro). Of de Autobiography van 114.900 euro. Het is bijna Sinterklaas, niet. De TDV8 (339 pk) kost als Vogue 109.600 euro, de 5.0 V8 Supercharged benzine (510 pk) 116.200 euro.

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

Range Rover P510e (2023) banner

Test: Range Rover P510e, het absolute summum? (2023)

Autotests · Land Rover
Range Rover Sport (2023) banner

Range Rover Sport P510e: moet het iets meer zijn?

Autotests · Land Rover
Land Rover Defender PHEV (2022) banner

Land Rover Defender PHEV: van de oude naar de nieuwe garde

Autotests · Land Rover
Ontdek meer