Niet dat de vorige V8 diesel een stumperd was: 3.6 liter, 270 pk, 640 Nm van bij 2.000 opm. Genoeg om hem met gepaste allure vooruit te bewegen. En dat is een understatement. Hij heeft echter zijn taak volbracht en wordt nu afgelost door een specifiek voor de Range ontworpen V8. Of hij ook exclusief voorbehouden blijft voor de Range Rover, of hij ook een plekje krijgt in een Discovery of een Jaguar valt nog te bezien.
Alleen, in een tijd waar constructeurs de handen in elkaar slaan om toch maar zoveel mogelijk kosten uit te sparen door samen te ontwikkelen, zou het verbazen dat een dergelijke ontwikkelingskost door slechts één model zou moeten worden gedragen. OK, de Range Rover doet het momenteel heel aardig (verkoop in USA dit jaar +26%, +25% in Europa, +125% in China ten opzichte van vorig jaar), maar dan nog.
Moderne heerser
Wij hebben een boon voor de nieuwe V8. Met 313 pk en 700 Nm tussen 1.500 en 3.000 opm voldoet hij aan al onze verwachtingen. En vanaf 1.000 opm heeft hij al verbazend veel trekkracht. Hij is goed voor een 0 naar 100 km/u in 7,8 sec en een top van 210 km/u. Snel, maar daarnaast heeft de nieuwe V8 ook oog voor uw portefeuille. Volgens Range is hij gemiddeld goed voor 9,4 l/100 km (18% zuiniger dan de 3.6 V8) en een CO2-uitstoot van 253 gr/km (-14%).
Voor een vehikel van 2,5 ton is dat een spectaculair resultaat, en de Range heeft dat ten dele te danken aan zijn achttraps ZF automatische versnellingsbak, een primeur voor Range Rover. Net zoals we dat bij Jaguar gezien hebben, is de versnellingspook vervangen door een draaiknop. De bestuurder blijft zelf de mogelijkheid hebben om manueel te schakelen via hendels achter het stuur.
Boven het gewoel uit
Geen euro, geen metrisch systeem, geen normaal geplaatst stuur... de Britten doen het nog steeds graag anders dan de rest van Europa. En soms steunen we hen daarin. Want met een Range Rover rijden, dat is een andere ervaring dan met om het even welke andere SUV rijden. Dan spreken we over een nog hogere prijscategorie, maar de Range Rover doet qua filosofie denken aan een Rolls Royce. Hij stijgt boven het gewoel uit. Achter het stuur van de Range Rover bekijk je vanop afstand, en met enig hoofdschudden, het duel waarin de Duitse SUV’s verwikkeld zijn om de sportiefste wegligging aan hun bestuurders aan te bieden. Dat doen ze ten koste van het comfort, en dat is een prijs die de Range Rover weigert te betalen. Superieur comfort, gekopppeld aan een meer dan behoorlijke wegligging, zijn z’n troeven. Hij is ook de enige 4x4 die zowel in de Amazone op zijn gemak is, als op 5th Avenue in New York.
Net die afstand die de Range zelf creëert ten opzichte van zijn concurrenten, maakt hem uniek. Adellijk ook. Zeker met de 4.4 V8, die kracht in overvloed heeft, maar daar niet mee te koop loopt. In 5,1 seconden loopt hij van 80 naar 120 km/u, een snelheid waarmee je er veel je achterlichten laat zien. Nochtans voelt hij nergens gehaast aan, en ook de klank is vooral... nobel.
Range Rover vraagt een forse prijs voor de TDV8, maar het is deze motor die het sterkst het karakter van de meest luxueuze onder de 4x4’s ondersteunt. Wie op zoek is naar een charismatische, gesofisticeerde 4x4 en daarvoor 89.600 euro veil heeft, heeft zonet het antwoord op zijn vragen gevonden.