We maken kennis met deze vorig jaar nog opgefriste Range Rover in de luxueuze fauteuils die je achteraan in de Autobiography-edities vindt, met lange wielbasis. Naast meer luxe heeft hij op dat moment ook een ‘groene’ versie gekregen. Over de ruimte zal u ons niet horen klagen, je kan achteraan omzeggens je benen strekken. En omdat die stoelen over 24 verstelmogelijkheden beschikken, vindt iedereen wel een comfortabele houding.
De grootste veranderingen treffen we vooraan aan. Hij krijgt nu ook de middenconsole die bestaat uit grote touch screens zoals we die al in de Range Rover Velar leerden kennen. Een overtuigend systeem, zowel omwille van zijn technologie als omwille van zijn gebruiksgemak, al had hij wel een feedback mogen geven bij een commando zoals Audi dat doet met een kleine trilling. Het hoogst geplaatste beeldscherm bedient de multimediatoepassingen en de boordinfo. Daarbij laat hij ook de gebruikte aandrijving zien, die ons hier bevestigt dat we volledig elektrisch rijden. Het is dus in een majestueuze stilte dat we de eerste kilometers afleggen. Een kathedraal, maar dan een rijdende.
2,8 l/100 km
Met de eerste snellere stukken die zich al gauw aandienen, komt de verbrandingsmotor voor het eerst in actie. Dat doet hij discreet, zonder de comfortabele omgeving te verstoren van de inzittenden. Je hoort de overgang nauwelijks. De motor is een ‘bescheiden’ 2.0 viercilinder turbobenzine die…. 300 pk voorlegt. Wanneer hij samenwerkt met de elektrische motor (116 pk), ligt er een totaal vermogen van 404 pk voor het grijpen, net als een koppel van 640 Nm. Hierdoor spurt hij naar 100 km/u in 6,1 seconden. Dat is bijna 1 seconde sneller dan de klassieke V6 met 380 pk.
De batterij van 13,1 kWh steekt onder de vloer tussen de wielen, en is voldoende krachtig om in theorie 51 kilometer ver op alleen elektrisch vermogen te rijden. Volgens de oude NEDC-verbruikscyclus heeft de Range Rover P400e een gehomologeerd verbruik van 2,8 l/100 km, voor 64 g/km CO2.
Geen compromis
Achter het stuur voel je het hybride effect het best bij lage toerentallen, waar de elektrische motor zijn koppel al meteen in de strijd kan gooien, vooraleer de benzinemotor goed op toeren is. Wat snedige hernemingen oplevert, die je meteen doen vergeten dat je eigenlijk maar met een viercilinder op pad bent. Alleen in motorgeluid kan hij bij stevige acceleraties niet concurreren met de klassieke V6 en de V8. Maar door het bijkomende gewicht moest Range Rover wel de ophanging achteraan wat strakker maken, en dat voel je jammer genoeg wel op de weg. De Range Rover torent op comfortvlak nog steeds boven zijn concurrenten uit, maar de vering werkt wat minder verfijnd hier. Wat maakt dat putten en oneffenheden in het wegdek wel voelbaar zijn voor de passagiers.
Omdat hij nu eenmaal een Range Rover is, zijn ook zijn terreincapaciteiten gevrijwaard. Dankzij de vele elektronische rijhulpen kan de Range Rover P400e zich net zo goed uit de slag trekken in het bergbeklimmen en het waden door rivieren dan zijn gewone broertjes met klassieke verbrandingsmotoren. Wat we konden testen in een rivier die aantoonde dat het batterijpack waterdicht verpakt zit voor dergelijke oefeningen. De Range Rover P400e kan in 90 centimeter diep water zwemmen.
Range Rover P400e LWB |
---|
Motor: viercilinder turbobenzine + elektrische motor, 1.997 cc |
404 pk |
640 Nm |
0-100 km/u: 6,9 sec |
Top: 220 km/u |
Verbruik: 2,8 l/100 km |
CO2: 64 g/km |
Prijs: 126.300 euro |