We kennen SVO, Special Vehicle Operations, als de ‘James Bond-afdeling’ binnen de Jaguar Land Rover-groep, waar ze al hun gang gingen bij Jaguar. Maar SVO kan dus bliksemsnelle rijdende salons ontwerpen voor Land Rover. Het eerste bewijs komt van deze Range Rover, waar SVO de 5.0 V8 met kompressor nog een tandje bij stak om te eindigen op 550 pk. Net als in de Jaguar F-Type R? Maar jawel, alleen is zijn karakter anders. Hier moet de V8 vooral instaan voor het comfort en moet hij koppelrijk zijn bij lage toeren, waar hij blijk geeft van een grote discretie.
Boeing
Denk niet dat discretie synoniem staat voor zacht rijden, want met één druk op het gaspedaal maak je het beest wakker. Als een Boeing die opstijgt, zo drukt hij zijn gasten in hun comfortabele stoelen. 0 tot 100 km/u duurt slechts 5,5 seconden. Natuurlijk stijgt het verbruik dan al even snel. Maar zelfs wanneer je wat op het verbruik probeert te letten, zal je in de stad zelden onder 20 l/100 km duiken. Met gewone, wettelijke snelheid op de snelweg duikt het verbruik niet onder 11 l/100 km.
Eerste klasse
Nu zijn beperkte aandacht voor de ecologische zaak onder de aandacht is gebracht, is het tijd om ons te richten naar luxueuze interieur. Vindt u dat u met een Range Rover in zijn basisversie al niet te klagen hebt over de aankleding? Dan hebt u absoluut gelijk. Maar met de SVAutobiography komt u in een andere dimensie terecht. Die waar de luxe geen bovengrens kent, waar het leder zelfs echt doorloopt tot in de (dak)hemel. De achterbank kan worden vervangen door twee individuele fauteuils die niet alleen extreem comfortabel zijn, maar net als de stoelen vooraan elektrisch te verstellen zijn, verwarmd en geventileerd zijn en over een massagefunctie beschikken.
Om maar te zeggen dat we een immens plezier beleefd hebben aan onze verplaatsingen in deze eerste klasse-fauteuils. Daartussen neemt een middenconsole plaats met items die een gewone luxe-SUV wel erg ‘gewoontjes’ maken. Zo vind je er een koelkast waar je een fles champagne en de glazen op de juiste temperatuur kan houden, de bediening van de stoelen en van de airco in vier zones, en in de rugleuning van de stoelen vooraan vind je elektrisch te bedienen, houten of met leder bekleedde opklaptafeltjes.
Technologie
Wat technologie betreft, biedt deze Range Rover SVAutobiography ook waar voor zijn geld. Achteraan vind je twee grote schermen waar je video’s kan afspelen van één van je mobiele toestellen of tv kijken. De passagiers achteraan beschikken elk over een koptelefoon. Het scherm van het multimediasysteem kan twee verschillende beelden projecteren, afhankelijk van de kijkhoek. In de praktijk is dat dan tv voor de passagier en navigatie voor de bestuurder. Toch geeft dit systeem blijkt van een onvoldoende hoge schermresolutie en een ouderwetse interface. Oef, we hebben toch één fout gevonden in de Range Rover SVAutobiography.
Land Rover Range Rover SVAutobiography |
---|
Motor: V8 benzine, 5.000 cc |
550 pk bij 6.000 opm |
680 Nm bij 3.500 - 4.000 t/min |
0-100 km/u: 5,5 sec. |
Top: 250 km/u |
Verbruik: 12,8 l/100 km |
CO2: 299 g/km |
Prijs: 197.100 euro |