Met de sterke groei van het SUV-segment duiken er overal niches op. Naast modellen met indrukwekkende terreincapaciteiten hebben we ook modellen zien verschijnen met sportieve ambities en modellen met een zogezegd groene inborst. En de meest iconische aller SUV’s, de Range Rover? Terreinprestaties en luxe, dat weten we al. En rijdynamiek?
Middenweg
De Range Rover Sport heeft een specifieke SVR-versie die resoluut mikt op sportiviteit, maar de grote Range Rover mikt op luxe. Om de concurrentie met de Bentley Bentayga en Rolls-Royce Cullinan aan te kunnen blijven gaan, is de SVAutobiography een limousine met lange wielbasis. En dan is er deze Range Rover SVAutobiography Dynamic. Dat is een 4x4 die het midden houdt tussen luxe en sportiviteit, en het beste van twee werelden wil bieden.
Hij is er alleen met de gewone wielbasis, maar de 5 meter lange SUV neemt wel enkele esthetische elementen van de versie met lange wielbasis over. Je krijgt dus een radiatorrooster met chromen accenten, koetswerkelementen in donkergrijs en een afwerking in geborsteld chroom. Om de dynamische kant te benadrukken zijn er rode remklauwen en een specifieke uitlaat.
In het interieur zie je hetzelfde geborstelde chroom op enkele bedieningsorganen en de pedalen, en een SVAutobiography-plaatje op de middenconsole. Het interieur is uiteraard bekleed met het fijnste leder, van de zetels over het dashboard tot de dakbekleding.
De grootste
Over naar de dynamische kant. Onder de motorkap van deze mastodont ligt de bekende 5.0 V8 met compressor van Jaguar Land Rover. Hier is hij goed voor 565 pk en 700 Nm koppel. Simpel gezegd: de krachtigste motor ooit onder de motorkap van de grote Range Rover.
Net als de andere motoren is ook hij gekoppeld aan een achttrapsautomaat van ZF en vierwielaandrijving. Het blok stuwt de SUV met het gewicht van Windsor Castle naar 100 km/u in amper 5,4 seconden. De topsnelheid? Die is beperkt tot 250 km/u.
Ontworpen door SVO
Toegegeven: écht speciaal is het tot nu toe niet. Koetswerkelementen van de LWB en een motoraanbod dat uit één motor bestaat. Een bekend blok, bovendien. Maar Land Rover bevestigt dat deze Range Rover SVAutobiography Dynamic ontwikkeld werd door de SVO-afdeling.
Zij werken normaal aan speciale auto’s en hebben nu het chassis gewijzigd, de stuurinrichting, de uitlaat en zelfs de ophanging. Die legt de Range 8 millimeter dichter tegen het asfalt en houdt de koetswerkbewegingen beter onder controle.
Tegenstrijdig
De chassiswijzigingen transformeren het karakter van de Range Rover volledig. Maar de tegenstrijdigheid blijft. Enerzijds slaagt deze dynamische versie erin om zijn mannetje te staan op een bochtige weg, met grip, vermogen en koetswerkcontrole – hoewel concurrenten met actieve antirolstangen op dat laatste beter doen. Maar het grote probleem blijft hetzelfde: het gewicht. Met 2.590 kilogram blijft het een kolos, en de nochtans enorme remmen hebben moeite om deze dravende cavalerie tot stilstand te brengen.
Anderzijds knaagt het dynamische karakter van deze Range Rover SVAutobiography Dynamic lichtjes aan de luxe. De weelderigheid blijft uiteraard, zowel binnenin als aan de buitenkant, maar de chassiwijzigingen hebben een invloed op de filtering van de ophanging. Dwarsnaden, putdeksels en betonwegen sturen ongewenste trillingen door het chassis en de stuurkolom. Dat maakt er de minst comfortabele Range Rover van. Een tegenstrijdigheid voor een grote SUV die in wezen op luxe en comfort gericht is.
Conclusie
Deze Range Rover SVAutobiography lijkt een eeuwige twijfelaar. Hij schippert tussen comfort, terreinprestaties en dynamiek, maar verliest zich in zijn ambities en blinkt nergens echt in uit, behalve weelderigheid. Met een prijskaartje van 184.300 euro is het gedeelte luxe en exclusiviteit alvast geen probleem.