Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Test: Lexus GS 450h – Hybride emoties

Met de nieuwe autofiscaliteit lijkt de gloednieuwe Lexus GS 450h belastingtechnisch wel een wit konijn. Gelukkig is niet alleen de boekhouder enthousiast.

Bij de voorstelling van de nieuwe GS sloeg Lexus deze keer de aangepaste kofferset voor de hybride GS 450h over. Wat wil zeggen dat deze in tegenstelling tot zijn voorganger wel een koffer die naam waardig heeft. Dankzij de intussen vergaarde knowhow rond de koeling van de batterijen, zijn deze nu verticaal achter de achterbank weggemoffeld. Wat de kofferruimte met 61% vergroot.

Gestrafte 250

Lexus biedt naast de GS 450h ook een GS 250 aan. Een instapversie, al durven we er sterk aan te twijfelen of hier veel volk zal instappen. Met zijn 209 pk sterke V6-motor is hij beter geschikt voor wie er een gezapige rijstijl op nahoudt. Echt pittig is hij niet en qua hernemingen stelt hij teleur. Veel geblaat en weinig wol past hier wel. Maar zijn grootste nadeel tegenover de GS 450h is zijn verbruik. Dat ligt met gemiddeld 8,9 l/100 km maar even drie liter hoger dan dat van de hybride collega. Met als gevolg een hogere CO2-uitstoot en een fiscale oplawaai, in Vlaanderen zowel wat betreft de eenmalige BIV (1.465,85 euro voor de GS 250 tegenover 137,20 euro voor de GS 450h) als het jaarlijkse voordeel alle aard. Dit laatste wanneer u de auto als firmawagen inschrijft. Wat het gros van de Lexus GS-rijders ook doen.

Straffe 450h

De GS 450h dan maar, de versie waarvan de Belgische invoerder er het meest hoopt te slijten. Toch zeker tot de komst van een hybride GS 250. Bij de lancering van de eerste GS 450h, stelde Lexus de auto voor als de snelle hybride. En dat blijft hij ook. Het recept is niet veranderd, alleen de ingrediënten. De 450h combineert een 292 pk sterke V6-benzinemotor met een 200 pk sterke elektrische motor. Maar omdat bij een hybride berekening twee plus twee niet vier is, is het totale vermogen 345 pk. Een niet onaanzienlijke paardenstal waarmee de zware berline in 5,9 seconden van 0 naar 100 spurt. Net zoals bij de kleine CT 200h kan de chauffeur voor verschillende afstelmodi kiezen: van eco tot sport plus. Toch is de GS 450h geen auto die aanzet tot kordaat gebruik van de rechtervoet. In ‘sport plus’ brult de motor iets aantrekkelijker, maar het zogenaamde koffiemoleneffect dat typisch is voor de E-CVT zorgt voor een vrij monotoon geluid. Dat wegsterft wanneer de auto op snelheid is.

Sportief comfort

Een veel gehoorde kritiek op de vorige GS 450h, en bij uitbreiding op bijna het hele Lexus-gamma, was dat de afwerking subliem maar steriel was. Daar is voor de nieuwe GS een mouw aan gepast. Zowel binnen als buiten is er een stevig snuifje emotie aan toegevoegd. Wat de F-Sport het best aan te zien is. Een F-Sport die naast een sportievere look ook een aangepast onderstel heeft met als optie actieve vierwielbesturing. Maar hoe we het ook draaien of keren, comfort blijft de grootste troef van deze auto. Met nog steeds diezelfde verzorgde afwerking met binnenin als aandachttrekkers het 12,3 duim groot lcd-scherm - volgens de Japanners het grootste lcd-in zijn soort in auto’s - en een discreet klokje tussen de centrale luchtmonden.

Afrekenen

De Lexus GS 450h is in drie uitvoeringen te koop : Executive, F-Sport en Privilige. Waarbij de F-Sport het meest uitgesproken karakter heeft. De basisprijs (Executive) bedraagt 58.580 euro. De topversie (Privilige) kost 77.800 euro. Voor de GS 250 betaalt u 49.850 euro.

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

Lexus RX 500h (2023) banner

Test: Lexus RX 500h, toch liever performance? (2023)

Autotests · Lexus
Lexus RZ 450e (2023) banner

Lexus RZ: elektrisch, premium en verrassend

Autotests · Lexus
Lexus RX 450h+ (2023) banner

Lexus RX 450h+: Europa in het vizier

Autotests · Lexus
Ontdek meer