Het silhouet van de IS 250C blijft even wennen. Lexus koos voor een groot metalen vouwdak. Eentje dat in dit geval uit drie aluminium panelen bestaat en in minder dan 20 seconden in de koffer verdwijnt. Het gigantische dak vraagt om een gigantische koffer. Op die manier krijg je een behoorlijk naar achter stekende ‘kont’. En daarmee win je geen schoonheidsprijs. Dan weet BMW met zijn 3-serie cabrio dat een pak eleganter op te lossen.
Grote koffer
Zo’n mega-koffer heeft wél het voordeel van 583 liter bagageruimte wanneer je de IS 250C als coupé gebruikt. Maar met de hele zwik opgevouwen blijft daar slechts 235 liter van over. En dat is krap als je nog boodschappen wil doen.
Met het dak erop heb je binnenin niet meteen een zee aan hoofdruimte. Zeker niet achterin, hoewel de zitjes al zo’n 3 cm meer naar binnen werden verschoven om daar een mouw aan te passen. De zware rolbeugels en de brievenbusachtige ruit maken dat het zicht naar achter zeer beperkt is. Gelukkig zit bij het optionele navigatiesysteem (2.810 euro) ook een achteruitrijcamera inbegrepen. Die kan je best gebruiken.
Standaard luxe
Eens het dak geruisloos in de koffer verdween is en de zon vrij spel heeft, komt het interieur van de IS 250C pas echt tot z’n recht. Zoals je van een Lexus mag verwachten, is er niets aan te merken op de afwerking. Veel luxe zit inbegrepen. Van lederen interieur tot 8-voudig elektrisch verstelbare, verwarmde stoelen.
De cabrio kreeg hertekende Optitron instrumenten, die de leesbaarheid bij fel zonlicht verbeteren. Helaas geldt dat niet voor het navigatiescherm, dat één witte vlek wordt. Wel is er gedacht aan een automatisch regeling bij open rijden voor airco en verwarming. En dat is puur comfort.
Lexus zegt heel veel aandacht besteed te hebben aan het beperken van de windturbulentie bij het open rijden. Maar een vierzitscabrio krijg je nooit echt windvrij zonder extra windscherm om over de achterzetels te plaatsen. En dat staat blijkbaar niet in de optielijst.
Onder de motorkap van deze 250C zit een atmosferische 2.5 liter V6, goed voor 208 pk en gekoppeld aan een boterzacht schakelende 6-trapsautomaat. Je kan ook sequentieel van verzet wisselen met schakellepels aan het stuur. Maar dat maakt van de 250C nog geen sportwagen.
Met een koppel van 250 Nm is hij bijvoorbeeld bij inhaalmanoeuvres geen partij voor een 2-liter Audi A5 TFSI cabrio, die 100 Nm meer koppel heeft. Zijn gemiddeld verbruik van 9,3 l/100 km (6,8 voor de Audi), is meer op US-benzineprijzen berekend. En met een CO2-uitstoot van 219 gr/km val je in Europa ook niet in de prijzen.
Aangename cruiser
Dat brengt ons bij de essentie van deze cabrio: een aangename cruiser voor de lange afstanden, waarbij comfort en luxe primeren op prestaties. Onderstel en ophanging filteren elke storende oneffenheid uit en zelfs met het dak eraf blijft deze IS 250C fluisterstil. Om je tenvolle van je Mark Levinson Premium Surround systeem met 12 luidsprekers te laten genieten. Maar eer je zover bent, heb je wel al zo’n 7.500 euro extra moeten neertellen bovenop de basisprijs van 50.690 euro. En voor dat geld kan je ook al heel aardig shoppen bij de Duitse concurrentie.