Het antwoord is eigenlijk simpel. Er is gewoon geen alternatief voor wie premium maar ‘proper’ wil genieten van het rijplezier van een benzinemotor. Op dat vlak heeft deze Lexus IS 300h geen concurrentie. Enkel BMW waagt zich aan een poging met de ActiveHybrid 3, maar die baseert zich op de dikke zescilinder van de 335i en speelt in een heel andere categorie, zeker met zijn instapprijs van maar liefst 54.250 euro!
Alle toeters en bellen
Neen, onze IS 300h testwagen in Executive-trim draait die eerste twee cijfertjes om en had een prijskaartje van 45.250 euro. Voor dit bedrag is hij voorzien van alle toeters en bellen, inclusief xenonlichten, led-dagverlichting, een uitgebreide navigatie, audiosysteem met Bluetooth en USB + AUX-ingang, cruise control, dubbelzonige automatische airco, Smart Entry en verwarmde zetels vooraan. Nog beter is de basisprijs van een gewone IS 300h: 36.990 euro.
Slechts 99 g/km
Voor dat geld krijg je dus een benzinemotor van 2,5 liter die dankzij de hulp van een elektromotor een gecombineerd vermogen neerzet van 223 pk en – vooral – slechts 99 g CO2 per kilometer uitstoot. Op papier althans. Intussen heeft ook de GS deze hybride aandrijving overgenomen. Maar in deze IS, die zowat 200 kg minder op de weegschaal zet, zorgt het geheel voor een sportievere rijervaring. De cijfers zijn niet oer-spectaculair, maar een spurt van 0-100 km/u in 8,3 seconden en een top van 200 km/u zijn meer dan behoorlijk. Zeker wanneer je deze IS 300h in sportstand zet en met het gas flat-out gaat, dan springt hij als een duivel uit een doosje. Helaas schiet dan ook het verbruik de hoogte in en blijft er van die lage CO2-uitstoot nog maar weinig over.
7 liter/100 km
En toch behaalden we een gemiddeld verbruik van zo een 7 liter/100 km – eveneens vergelijkbaar met dat van de GS 300h. Op de autosnelweg scoorden we zelfs een gemiddelde van 5,5 liter en dat is toch bemoedigend voor wie lange afstanden aflegt. Minder aangenaam zijn de stoelen met geïntegreerde hoofdsteunen. Die zijn uitermate sportief van inborst en dus niet voor iedereen weggelegd.
Vrome karakter
De max is natuurlijk het elektrisch rijden. Een openbare parkeergarage inrijden, voorbij een terrasje bollen, ‘s morgens vroeg in stilte vertrekken of ‘s avonds laat in het geniep thuiskomen, … het vrome karakter van deze IS hybride maakt hem als auto veel aanvaardbaarder onder de mensen.
Continu Variabele Transmissie
Net als bij de GS 300h is het een kwestie van de auto te leren kennen om het hybride aandrijfgeheel zo optimaal mogelijk te gebruiken. Met de hulp van de knop op de middenconsole zet je de IS 300h in de stand Normal, Eco of Sport. Manueel schakelen met behulp van de schakelpeddels achter het stuur kan ook, maar geeft niet hetzelfde effect als bij een andere automaat. De overbrenging is immers een CVT (Continu Variabele Transmissie), waardoor je niet echt een andere versnellingstrap inschakelt.
Samengevat …
… is deze IS 300h een auto die er even sportief uitziet als hij rijdt. Hij heeft iets meer moeite om zijn verwantschap met Toyota te verbergen (getuige de mix van goedkopere en duurdere materialen in het interieur), maar hij knoopt knap aan bij het premiumsegment. Bovendien brengt hij het rijplezier van een benzinemotor binnen bereik, zonder dat je dit een arm en een been kost aan de pomp. Veel moed tot slot aan de Brusselaars en Walen. Zij betalen maar liefst 2.478 euro BIV om deze hybride Lexus IS 300h in het verkeer te brengen – tegenover slechts 41,61 euro voor de Vlamingen.