Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
De Lexus LBX mag dan wel het kleinste model van het Japanse merk zijn, het betekent niet dat hij het minst interessant is. De nieuwkomer heeft zijn zinnen gezet op het B-segment, met premium ambities en een hybride-aandrijflijn. Missie geslaagd?
In het kort
De LBX mag dan wel de baby van Lexus zijn, dat wil niet zeggen dat hij niet voldoet aan de sterktepunten van het merk. De LBX blinkt uit op vlak van afwerking, comfort en maakt indruk met zijn zuinige aandrijflijn. Het krappe interieur kunnen we echter moeilijk negeren.
Hoewel we het Japanse premiummerk Lexus vaak vereenzelvigen met grote sedans en SUV’s, kleefde er al eerder een “L” voorop kleinere modellen. Denk maar aan de CT en de UX. Volgens het merk is er echter nog ruimte een stapje lager op de ladder. De trede van de B-SUV’s.
Exterieur
Daarmee ziet Lexus ze niet vliegen. Want onze wegen zijn bijna verzadigd door kleine crossovers. Lexus wil nu een deel van de koek, met deze nieuwe LBX. Dit is een 4,2 meter lange crossover die het opneemt tegen pakweg een Audi Q2 of een Peugeot 2008. Het design springt meteen in het oog. In die zin dat het vrij conventioneel is voor een Lexus. Geen gigantische Spindle Grille voorop, wel moderne vloeiende lijnen.
De “lachende” voorkant wordt gedomineerd door een lijn die de twee lampen met elkaar verbindt en nee, het is geen LED-strip zoals de trend wil. Het scheidt de toelopende grille ,typerend voor de recente modellen van het merk, van de motorkap. Het werkt best goed. Aan de zijkanten zijn er grote wielen, tot 18-duim, een vrij hoge gordellijn, gereduceerde ruiten en, in het topsegment, een contrasterend zwart dak. Aan de achterkant heeft de LBX vrede gesloten met de mode... we hebben het uiteraard over de doorlopende led-strip voor de achterlichten.
Interieur
Lexus heeft liever dat we het niet zeggen, maar deze LBX deelt zijn genen met de Toyota Yaris Cross. Toch heeft het premiummerk een paar wijzigingen aangebracht, zoals een langere wielbasis (+20 mm) en bredere spoorbreedte (+60 mm). De interieurs hebben niets met elkaar gemeen en Lexus speelt vol in op het 'premium gevoel'.
Om dit te bereiken zijn er - bijna - overal zachte materialen, een onberispelijke montage en zelfs semi-aniline leder als optie, net als op de LS. We waarderen vooral de strook kunstleer (of alcantara) die over het dashboard loopt en aansluit op de deurpanelen. In het midden plaatst Lexus zijn huidige infotainmentsysteem via een naar de bestuurder gekanteld 9,8-inch touchscreen.
Hoewel de LBX in het B-segment valt, heeft hij het interieur van een personenauto die één of twee segmenten hoger zit. Dat geldt voor de afwerking, maar niet voor de ruimte! De achterbank is nog steeds erg krap, terwijl de bagageruimte 402 liter is.
Motor
Als we de motorkap openen zien we het enige wat deze nieuwe Lexus LBX gemeen heeft met zijn Toyota zusje: de motor. Een primeur voor Lexus: de 1,5-liter driecilinder levert slechts 91 pk. Gelukkig is de motor gekoppeld aan een 94 pk sterke elektromotor via Toyota's befaamde hybride transaxle, waardoor het totale vermogen 136 pk bedraagt.
Dat is meer dan in de Yaris Cross, maar je kunt niet zeggen dat de LBX een sprintkanon is. De prestatiecijfers liegen er niet om, met een tijd van 0-100 km/u van 9,2 seconden. Nu goed, het bestaansrecht van deze motor is niet om uit te pakken met prestaties, wel met efficiëntie. Op dat punt is Lexus onverslaanbaar: de voorlopige homologatie staat op 4,4 l/100 km voor 100 g/km CO2. Het beste in zijn segment… als we de EV’s even buiten beschouwing laten.
Rijgedrag
We hebben het al eerder gezegd: de LBX deelt zijn platform met de Toyota Yaris en Yaris Cross. Wat een kostenbesparende maatregel lijkt, is in feite een verstandige keuze. Want de twee kleine Japanse auto's weten te overtuigen op rijvlak. Lexus had maar één doel: het goede nog beter maken! Daarom werkten de ingenieurs aan geluidsisolatie, waarbij ze zelfs gelaagd glas toevoegen aan de topmodellen, en aan de rijdynamiek met bredere sporen en een fijn afgestelde ophanging.
Vanaf de eerste stuurbewegingen verwent de LBX zijn passagiers met een stille cabine. Zelfs wanneer de 3-cilinder uit zijn sluimer ontwaakt, is dat nauwelijks merkbaar. Het is zelfs een van de hybrides van de groep met het minst storende 'koffiemolen'-effect van de CVT. Dankzij de bredere spoorbreedte kan de LBX zich beter en met meer vertrouwen op de banden nestelen en biedt hij een vrij dynamisch rijgedrag.
Sterker nog, ondanks ons verlangen om de wegen van Zuid-Spanje in een stevig tempo af te leggen, bleef 'onze' LBX benzine slurpen als een mus in de winter. Na zo'n honderd kilometer gaf de boordcomputer een verbruik aan van 4,7 liter/100 km. Het is duidelijk dat de Japanse ingenieurs die we aan het begin van deze eeuw uit lachten, echte tovenaars zijn geworden!
Prijs
Met een vanaf prijs van € 33.580 lijkt de nieuwe Lexus LBX op het eerste gezicht duur. We moeten echter wel bedenken dat de hybride-aandrijflijn standaard is, net als de automatische versnellingsbak en een groot deel van de uitrusting. Hoewel de LBX € 6.000 duurder is dan de Yaris Cross, is hij dus goedkoper dan zijn eersteklas rivalen met dezelfde uitrusting en motoren!
Besluit
Lexus voegt dan wel een klein model aan zijn gamma toe, het betekent niet dat hij het niveau van de badge komt verlagen. De nieuwe LBX bevestigt zijn plaats in het B-segment met een premium afwerking, ongeëvenaarde rijkwaliteit en de zuinigste hybride-aandrijflijn op de markt! Dit wordt zonder twijfel de meest populaire Lexus in de line-up.