Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Lexus LC 500 Convertible: dromen van de zomer

De donkerste en koudste dagen van het jaar trekken over ons land. Daardoor kijken we reikhalzend uit naar de zomer. Met deze heerlijke LC 500 Convertible bijvoorbeeld…

Pro

Voordelen

  • - Looks

  • - Geluid V8

  • - Zeldzaamheid
Contra

Nadelen

  • - Gulzige motor

  • - Ouderwets infotainment

  • - Windgeluiden boven 70 km/u

Feit: wintermaanden hebben een knusse charme die je niet tegenkomt tijdens de zomermaanden. Ook een feit: cabrio’s verkopen voor geen meter tijdens de winter. Leg je één en één samen, dan is nu hét moment om op jacht te gaan naar je droomcabrio voor de zomer! Hangt het van ons af, dan rijden we die zomer tegemoet in deze LC 500 Convertible. Een absolute dreamcar met voorin een potente 5-liter V8.

AS24 Lexus LC 500 Convertible 2021 statisch voor

Muscle-Lexus

Wacht! Zei je daar nu net “5-liter V8”, in een Lexus? Het merk van de hybride? Jazeker. Want hoewel het Japanse merk in onze contreien faam verwierf door in te zetten op hybridisatie van het gamma, verkoopt het op de wereldmarkt forse auto’s met forse motoren. Heel af en toe belandt er zo’n potente muscle-Lexus op onze markt. Denk maar aan de IS F en GS F van enkele jaren terug. Nu zijn het de LC 500 Coupe en Convertible die ons even laat proeven van het Lexus buiten Europa.

Net zoals zijn gesloten broertje is de LC 500 Convertible een waar kunstwerk op wielen. Zet dit naast een BMW M8 Cabrio en die vertrekt spontaan uit schaamte. Lexus weet hoe het mooie sportwagens en GT’s moet bouwen. Vraag dat maar aan de LFA. Het is bijna zonde dat de Japanners er niet meer bouwen.

AS24 Lexus LC 500 Convertible 2021 statisch achter

Design voorop

Het Autoscout24-oordeel verandert niet eenmaal binnenin: Design stond voorop bij het ontwikkelen van de cabine. Je krijgt de fraaiste gelegde stroken leder, metalen details die aanvoelen alsof ze bestand zijn tegen de eeuwigheid en stoelen die zo mooi zijn… dat je er bijna niet in durft gaan zitten. Alsof er elk moment een museumbeveiliger met een betuttelende vinger uit het handschoenkastje kan kruipen.

Groot nadeel van design voorop te stellen? De ergonomie in deze LC 500 valt niet indrukwekkend te noemen. Hoogstens een extra haarspeld krijg je kwijt in het interieur en sommige bedieningselementen zijn volstrekt onlogisch. Ten slotte katapulteert het infotainmentsysteem je 10 jaar terug in de tijd.

AS24 Lexus LC 500 Convertible 2021 interieur

Kippenvel

Nu goed, je vergeeft ‘m meteen al zijn kwalen als je de startknop hebt gevonden. Want de atmosferische 5-liter V8 is er eentje die je niet vaak meer te horen krijgt in deze tijden van drukvoeding. Bijna 15 jaar geleden kregen we dat motorblok voor het eerst te horen in de IS F, anno 2021 krijgen we er nog steeds kippenvel van.

Wat er dan zo speciaal is aan deze 464 pk en 530 Nm sterke V8? Wel, hij voelt uitermate oldschool aan. Dociel onder de 4.000 toeren maar steeds exotischer richting de rode zone. Dit is een motorblok dat de LC 500 Convertible weet te transformeren van flaneermachine tot hooligan. Geen fake geluiden in het interieur, geen voorgeprogrammeerde plofjes, wel een perfecte afstelling in samenwerking met Yamaha.

AS24 Lexus LC 500 Convertible 2021 rijdend voor

Moet het altijd rationeel?

Of de LC 500 Convertible nog meer in zijn mars heeft dan design en motor? Nee. Het is te zeggen: die M8 Cabrio die eerder hierboven met schaamrood op z’n wangen weg reed? Die rijdt het snot voor de ogen van deze LC 500 Convertible eenmaal op de weg. De Japanner komt simpelweg het best tot zijn recht als je er binnen een wettelijk kader van geniet. Een GT voor lange afstanden dus, niet voor korte explosies.

Of deze vlot 131.000 euro kostende cabrio met gulzige V8 een plaats heeft in West-Europa? De lokale taxatiedienst zal je alvast graag zien komen, net zoals je favoriete pompbediende. Nee dus, als we eerlijk zijn. Maar hoeft een aankoop altijd te verantwoorden vallen? Deze LC 500 Convertible is zo out of the box en zo emotievol, dat we ‘m gewoonweg niet kunnen afraden. Wat de Porsche 911 GT3 doet voor performancecars, doet de Lexus LC 500 Convertible voor luxe-GT’s.

AS24 Lexus LC 500 Convertible 2021 rijdend achter

Conclusie

Als luxemerk van Toyota moet Lexus vaak braaf binnen de lijntjes kleuren. Krijgen de ingenieurs echter vrij spel, dan zijn ze in staat memorabele auto’s te creëren. Hoewel geen spirituele opvolger van de LFA, is deze LC 500 Convertible een van de mooiste visitekaartjes die Lexus zichzelf kon geven. Wat. Een. Cabrio.

Lexus LC 500 Convertible (2021)

  • Motor: 5.0 V8 benzine, atmosferisch
  • Vermogen: 464 pk
  • Koppel: 530 Nm
  • Overbrenging: 10-trapsautomaat
  • 0-100 km/u: 4,6 s
  • Topsnelheid: 270 km/u
  • Verbruik: 12,4 l/100 km (gemeten)
  • CO2-uitstoot: 288 g/km (WLTP)
  • Catalogusprijs: € 131.100

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

Lexus RX 500h (2023) banner

Test: Lexus RX 500h, toch liever performance? (2023)

Autotests · Lexus
Lexus RZ 450e (2023) banner

Lexus RZ: elektrisch, premium en verrassend

Autotests · Lexus
Lexus RX 450h+ (2023) banner

Lexus RX 450h+: Europa in het vizier

Autotests · Lexus
Ontdek meer