De NX is een echte bestseller in het Lexus-gamma. Je gelooft het misschien niet meteen, omdat je bij Lexus wellicht aan grote SUV’s denkt, zoals de RX. Of aan comfortabele limousines, zoals de LS. Maar toch houdt het grote publiek vooral van compacte premium-SUV's. Zodanig veel zelfs dat ze in Europa 30 procent van de verkoop uitmaken. Voldoende om een tweede generatie NX te rechtvaardigen.
Origineel recept, andere ingrediënten
Voor nummer twee hebben de Japanse designers voor evolutie gekozen. Een succesrecept verander je immers niet zomaar. Toch heeft Lexus dat met enkele ingrediënten gedaan. Vooraan bijvoorbeeld: daar zie je het typische gigantische radiatorrooster, maar dat is voortaan verticaler, fijner en voorzien van meer uitgewerkte inzetstukken. Ook de koplampen evolueren, met een boemerangvormige signatuur die voortaan in de lichtblokken geïntegreerd is. Die lichtblokken hebben ledtechnologie, die op de topuitvoeringen zelfs adaptief is.
Achteraan zie je misschien zelfs de grootste visuele evolutie. De NX krijgt een lichtstrook die over de hele achterklep loopt – het wordt stilaan een traditie bij nieuwe modellen. Los daarvan evolueert het algemene ontwerp weinig. Tenzij in afmetingen, want deze nieuwe NX is 20 millimeter langer en breder, terwijl de wielbasis met 30 millimeter is toegenomen.
Zei er iemand ‘scherm’?
Trek je het portier open, dan zie je meteen dat het interieur op een ander tempo geëvolueerd is. Hier breekt Lexus met het verleden en kiest het voor digitale revolutie. De SUV heeft gelukkig nog wel een dashboard, maar dat wordt volledig gedomineerd door een gigantisch scherm van 14 duim (9,8 duim op de instapversie). Dat maakt deel uit van een nieuw infotainmentsysteem dat (eindelijk!) het einde betekent van de bediening met muis en touchpad, waar Lexus ons jarenlang tevergeefs heeft geprobeerd warm voor te krijgen.
Toch is niet alle evolutie perfect. We zijn blij dat Lexus fysieke knoppen bewaart voor de klimaatregeling, maar we zijn minder overtuigd van het eendimensionele gebruik van het volledige touchscreen. Met andere woorden: elke functie neemt standaard het volledige scherm in, en je kunt ze dus niet combineren. Gemiste kans, volgens ons. Over weinig geslaagde evoluties gesproken: de bediening op het stuur. Die bestaat uit twee aanraakvierkantjes, die een reeks icoontjes op het head-updisplay tevoorschijn toveren. ‘Haptisch’ en ‘configureerbaar’ zijn woorden die lekker klinken in marketingtaal, maar in de realiteit rampzalig zijn voor de ergonomie.
Sharing is caring
Maar gelukkig heeft de nieuwe Lexus NX wel nog wat argumenten die in zijn voordeel pleiten. Zoals zijn nieuwe basis, het moduleerbare GA-K-platform van de Toyota-groep. Dat ken je onder meer van de RAV4, Highlander en Camry. Daardoor is zijn koetswerkstijfheid toegenomen, zijn de wieltreinen performanter en maakt hij aanspraak op de vierde generatie hybride aandrijflijnen.
En dat is niet alles: de NX is er voortaan niet alleen als gewone hybride, maar ook als plug-inhybride. Zoals zijn familie bij Toyota kun je hem voortaan ook inpluggen voor extra prestaties. Die nieuwe motorversie heet 450h+ AWD en is nog steeds gebaseerd op de 2.5-viercilinder benzinemotor met extra elektromotoren. Het vermogen van die elektromotoren wordt in dit geval geboost naar 134 kW vooraan en 40 kW achteraan. In totaal is het trio motoren goed voor 309 pk.
Alles wordt gekoppeld aan een batterij van 18,1 kWh, die de NX een ruim elektrisch rijbereik van 69 tot 76 kilometer geeft (WLTP). Omdat de batterij onder de koffervloer zit, blijft het koffervolume ongewijzigd. En goed nieuws komt niet alleen: als de batterij leeg is, werkt de NX 450h+ op dezelfde manier als zijn klassieke hybridevariant, de NX 350h. Die gebruikt dezelfde basis, maar doet het zonder die grote batterij en elektromotor achteraan, en is goed voor 244 pk.
Elektrisch homogeen
Onderweg gebruikt deze nieuwe NX zijn nieuwe ingrediënten volop voor een bijzonder overtuigende rijervaring. Vooral als plug-inhybride. Met 134 kW (182 pk) aan elektrisch vermogen – de elektromotor achteraan biedt maar tijdelijke ondersteuning – gedraagt de Lexus-SUV zich perfect als volledig elektrische auto, met instantkoppel en gewijde stilte.
Bij onze test op de bochtige wegen van Mallorca lag het elektrische rijbereik op zo’n 55 kilometer. Maar we twijfelen niet dat het dagelijkse pendelverkeer en een lichtere rechtervoet dat cijfer nog omhoog kunnen krijgen. In de hybride rijmodus krijgt hij dat typische Toyota-karakter, dat we wel kunnen appreciëren. Het elektrische duwtje kan het ‘koffiemoleneffect’ van de continu variabele transmissie sterk reduceren, en dat komt het comfort ten goede. Dat comfort neemt nog toe op de F-Sport, want dat is de enige versie die je met adaptieve schokdempers kunt krijgen. Geen idee waarom...
Conclusie
De Lexus NX kan zijn plaats in het segment van de premium-SUV's verstevigen dankzij comfort, technologie en afwerking op hoog niveau. Daarnaast neemt hij zijn plaats in bij de plug-inhybrides, met meer dan één troef achter de hand. Zijn sterkste argumenten zijn het ruime rijbereik en de volledige integratie van het plug-inhybride systeem in de typische hybridefilosofie van het merk.