In het kort
De RX 350h is misschien wel het meest zelfverzekerde model in het gamma van Lexus. Hij heeft namelijk niets meer te bewijzen. Toch is dit een grote SUV die comfortabel, stil en vooral heel zuinig is.
De RX 350h is misschien wel het meest zelfverzekerde model in het gamma van Lexus. Hij heeft namelijk niets meer te bewijzen. Toch is dit een grote SUV die comfortabel, stil en vooral heel zuinig is.
Jep, aandachtige lezer, we hebben de Lexus RX al eerder getest. We hebben echter tot nu toe enkel naar de topmodellen gekeken, de 450h+ plug-in en de 500h met turbo. Hoe zit het met de instapper?
De instapversie van de Lexus RX, de 350h, verschilt vooral op het gebied van de aandrijflijn - daarover later meer. Aan de buitenkant is deze 'meer betaalbare' versie nauwelijks van een andere variant te onderscheiden, met uitzondering van de 19-inch wielen in plaats van de 21-inch exemplaren.
Het resultaat is nog steeds een 4,9 meter lange SUV met een dynamische, levendige styling. De voorkant wordt gekenmerkt door de grote grille, die nu overgaat in de bumper, terwijl de terugwijkende daklijn aan de zijkanten behouden blijft. Aan de achterkant is er, net als bij de NX, een grote LED-balk in plaats van de achterlichten.
Eenmaal je binnen stapt door het bestuurdersportier is het duidelijk dat Lexus net zo premium is als alle andere merken. Terwijl sommige Duitse merken kunnen bezuinigen op instapvoorzieningen, fake leder en hier en daar een paar lege knoppen, lijkt Lexus nergens op te bezuinigen.
Het dashboard wordt gedomineerd door een 14-inch touchscreen dat het infotainment en een deel van de klimaatregeling bevat - gelukkig zijn er nog steeds knoppen. Overal voel je zachte materialen, er is een aantrekkelijke versnellingspook op de middenconsole en de bekleding (Tahara genoemd) lijkt goed op leer. Hoewel er geen grote accu onder de bagageruimtevloer ligt, is het beschikbare volume slechts 461 liter. Met andere woorden: SUV's in het B-segment doen het beter...
Het instapmodel van de RX heeft geen grote accu omdat de aandrijflijn een 'eenvoudige' hybride is. In feite is het precies dezelfde unit als in de NX 350h, gebaseerd op het systeem dat wordt gebruikt in de Toyota RAV4 en Camry.
Er is een atmosferische 2,5-liter viercilinder benzinemotor, gecombineerd met twee elektromotoren in Toyota's beroemde 'transaxle'. Dankzij een meer potente elektromotor is de Lexus iets krachtiger dan de Toyota's, met een maximumvermogen van 250 pk.
Met bijna twee ton om te verplaatsen is de RX 350h geen veertje op de weg. En toch, dankzij het directe koppel van de elektromotoren, vragen we zelden om meer. Het belangrijkste hier is efficiëntie. Dat is de ware genialiteit van deze aandrijflijn, ondanks zijn lichte onenigheid met ons rationele verstand.
Want ook al heeft Lexus zijn aandrijflijn geperfectioneerd, je hoort nog steeds de 4-cilinder op toeren komen bij hard accelereren. Dan denk je: "au, een gillende 2,5-liter verbruikt vast veel brandstof". In werkelijkheid is het tegendeel waar, want de motor draait bij het toerental waarbij hij het zuinigst is. Het resultaat: terwijl het officiële verbruik 6,3 liter/100 km is (142 g/km CO2), eindigde onze week met een verbruik van 5,7 liter/100 km. Gezien zijn omvang is dat indrukwekkend! Met een brandstoftank van 65 liter geeft dat bovendien een actieradius van 1.100 km.
We hoeven het niet uit te leggen: het instapmodel van de Lexus RX is uiteraard de goedkoopste variant. Met een prijs vanaf €70.130 lijkt hij misschien duur. Maar de meeste concurrenten, of het nu gaat om Mercedes of BMW, vragen 10.000 euro meer. En dat is voor een dieselmotor die zeker meer brandstof verbruikt dan de hybride van Lexus...
De Lexus RX 350h mag dan wel het instapmodel zijn, hij blinkt uit in comfort en afwerking, terwijl zijn petieterige dorst (voor zijn grootte) de expertise van de Toyota-groep op het gebied van hybridisering demonstreert. Het is niet omdat hij de goedkoopste is, dat hij ook de slechtste is!
Specificaties Lexus RX 350h (2024)