In het kort
De nieuwe Lexus RX 500h combineert voor het eerst een turbomotor met een zestrapsautomaat en een resem elektromotor om op die manier bijna 400 pk neer te zetten. Prestaties verzekerd dus, maar die gaan ten koste van de zuinigheid.
De nieuwe Lexus RX 500h combineert voor het eerst een turbomotor met een zestrapsautomaat en een resem elektromotor om op die manier bijna 400 pk neer te zetten. Prestaties verzekerd dus, maar die gaan ten koste van de zuinigheid.
Moeten we je de nieuwe Lexus RX nog voorstellen? Recent konden we de gloednieuwe plug-inhybrideversie aan de tand voelen, maar deze keer gaan we voor een versie die nog interessanter is. Niet zozeer fiscaal, maar wel ongewoon voor Lexus. Want bij de voorstelling van de nieuwe RX 500h spreekt de marketingafdeling over een ‘performancehybride’.
Het resultaat van die brainstorm mag dan wel gevolgd zijn door uitgebreide high fives, maar slaat het ook ergens op? Op designvlak weet deze nieuwe RX 500h zich alvast van zijn twee broers (350h en 450h+) te onderscheiden door zijn specifieke F-Sport+-aankleding.
Die vertaalt zich in een set zwarte tienspakige 21-duimsvelgen, en dakrails en spiegelkappen die eveneens in het zwart zijn uitgevoerd. Andere details zijn een voorbumper waarvan de binnenste lip in koetswerkkleur is uitgevoerd, specifieke zijschorten en een achterbumper met een sportieve touch.
Ook binnenin duiken de nodige F-Sport+-elementen op in deze RX 500h. Het horizontale dashboard wordt nog steeds gedomineerd door het 14 duim grote centrale touchscreen, dat naast een digitaal instrumentendisplay staat, maar het is afgewerkt met aluminium en microvezel. De zetels zijn bekleed met fijn zwart of rood leder, terwijl de versnellingspook en het stuur geperforeerd leder krijgen. Uiteraard duiken er hier en daar zoals gewoonlijk ook de nodige F-Sport-logo's op.
Over gewoontes gesproken: Lexus breekt met de zijne om atmosferische motoren te gebruiken als basis voor de hybrides. Voor het eerst koppelt de hybride aandrijflijn in de RX 500h een nieuwe 2.4-turbobenzine van 272 pk aan een reeks elektromotoren. Een andere nieuwigheid: het vermogen wordt niet gecombineerd in die vreemde merkeigen versnellingsbak, maar in een ‘simpele’ zestrapsautomaat. Daar voegen de Japanners nog een motor van 103 pk op de achteras aan toe voor een totaalvermogen van 371 pk en 550 Nm op de vier wielen.
De 500h staat bovenaan het RX-gamma en vervangt de oude V6, waardoor hij tot 20 procent minder moet verbruiken. Om de update kracht bij te zetten en alsof de turbomotor niet genoeg was, geeft Lexus deze versie exclusief de meesturende achteras en het Direct4-systeem. Die elektronische vierwielaandrijving komt van de elektrische RZ 450e.
Vertaalt dat prestatiegerichte zich ook naar de weg? Niet helemaal. Toegegeven, dankzij het TNGA-platform beschikt de RX ongeacht de aandrijflijn over een flinke dosis dynamiek. Deze 500h voegt daar een meesturende achteras aan toe – waarom die niet op alle versies aanbieden, Lexus? - en een adaptieve schokdemping, maar je merkt wel altijd dat dit een flinke kolos is. Daarnaast voel je dat de ophanging soms moeite heeft om de effecten van de grote velgen op slecht wegdek weg te filteren.
Verwijst de term ‘performance’ dan naar het motorvermogen? Dat klopt alleszins. De nieuwe 2.4 turbo klinkt door onder vollast maar blijft voor de rest stil. Hij voegt een stevige scheut koppel toe, waardoor hij met gemak uit de startblokken schiet. Voor de rest doet de automaat discreet zijn werk, maar valt wel op dat de benzinemotor vaak draait. Te vaak, vooral voor een Lexus-hybride. Op dat vlak komt de nieuwe aandrijflijn nog niet aan de enkels van de andere hybrides uit het gamma, die de verhouding elektriciteit-benzine geperfectioneerd lijken te hebben.
Dat merk je ook aan het verbruik. Hoewel de zwaardere plug-inhybride zo’n 7,0 l/100 km haalt (zonder opladen), geraakte deze nieuwe RX 500h amper onder de 9,5 l/100 km tijdens onze test. Erger nog: dat stond er op het display. Maar het rijbereik van minder dan 500 kilometer en de tank van 65 liter doen vermoeden dat het verbruik eigenlijk nog hoger ligt...
Bij een topversie horen topprijzen. Het is dus geen verrassing dat de RX 500h ook in de catalogus bovenaan staat. De eindfactuur is dus pittig, met 96.950 euro. Als het een troost mag zijn: Lexus zorgt wel voor een hypervolledige standaarduitrusting. De optielijst is beperkt tot de leder- en kleurkeuze.
De nieuwe Lexus RX 500h geeft de grootste Lexus-SUV op onze markt een flinke scheut performance dankzij zijn nieuwe turbomotor. Toch slaagt deze hybride aandrijflijn met herwerkte componenten er nooit in om zo efficiënt te presteren als de andere hybrides uit het gamma, terwijl het rijgedrag ook weer niet veel dynamischer is...