Bij Lexus is elektrificatie geen onbekende. De Japanners bouwen al bijna twintig jaar hybrides en hebben met de UX 300e al een elektrisch model in het arsenaal. Maar met zijn hoge prijs en kleine batterij lijkt die maar weinig klanten te kunnen overtuigen. Slaagt deze nieuwe RZ er wel in om het Japanse premiummerk op de EV-kaart te zetten?
Familiebanden
Onder het koetswerk van deze nieuwe RZ huist een vertrouwde basis. Het eTNGA-platform doet al dienst in de Toyota bZ4X en zijn tweelingbroer, de Subaru Solterra. Beide modellen lieten niet echt een onuitwisbare indruk na, maar gelukkig voor Lexus deelt hij alleen de basis en de batterij van 71,4 kWh.
Het Japanse premiummerk voegt daar een unieke en krachtigere aandrijflijn aan toe. De RZ krijgt twee elektromotoren, een van 150 kW op de vooras en een van 80 kW op de achteras. Het totaal is goed voor 313 pk en vierwielaandrijving. Die wordt bestuurd door een specifiek Lexus-programma, Direct4. Dat wordt ook al op de RX gebruikt en moet de responstijd naar nul herleiden, waardoor je in alle omstandigheden grip moet hebben. En het rijbereik? De basisversie met 18-duimsvelgen is goed voor 440 kilometer, met de 20-duimsvelgen bedraagt het 395 kilometer.
Typisch Lexus
Over dat gemeenschappelijke platform met ruime wielbasis van 2,85 meter giet Lexus zijn eigen saus. Zo is deze RZ 450e met 4,8 meter niet alleen groter – en past hij tussen de NX en RX – hij gaat ook resoluut voor de premiumuitstraling van Lexus. Je herkent de trekken van recente modellen die allemaal lijken te vertrekken van de grote grille. Omdat dit een elektrische versie is, is er daar amper nood aan koeling. Lexus integreert de grille dus in de voorbumper en beklemtoont de trapeziumvorm alleen als je kiest voor de tweekleurige optie.
In profiel zijn de gelijkenissen nog sterker, onder meer door de gordellijn die net als bij de RX helemaal achteraan opwipt. Achteraan worden designelementen zoals de dak- en kofferspoiler gecombineerd met een dominante, grote ledstrook. Geheel volgens de huidige designcodes vervangt het opschrift ‘Lexus’ het klassieke logo.
Bijna zonder handen
In het interieur is het min of meer hetzelfde liedje. Het dashboardconcept dat Lexus ‘Tazuna’ noemt – naar de teugels van een paard – verzamelt alle bedieningsorganen rond de chauffeur. Centraal op de middenconsole prijkt het (standaard) 14 duim grote touchscreen van het infotainmentsysteem, dat de meeste bedieningsfuncties omvat. De klimaatregeling heeft wel nog enkele fysieke knoppen. De binnenruimte is meer dan genereus te noemen en krijgt hetzelfde oog voor detail, dezelfde mooie materialen en dezelfde onberispelijke afwerking als alle andere Lexus-modellen. Ook de kofferruimte is prima, met 522 liter aan laadvolume.
Desondanks is het pièce de résistance van het interieur het kleine stuur. Lexus doopt het ‘One Motion Grip’ en geeft het een soort vlindervorm. De Japanners leveren geen half werk en koppelen het aan een volledig elektronische stuurinrichting, zonder fysieke connectie. Het systeem wordt nog volop ontwikkeld en zou in 2025 klaar moeten zijn en zou oneindig variabel moeten zijn. Maar dat is niet alles: Lexus tovert ook nog een glazen panoramadak met elektrochrome verduistering uit zijn hoed, net als een systeem met stralingswarmte in het dashboard.
Perfecte dualiteit
Wij gingen de weg op met een preproductiemodel met het kleine stuur, en wat een verrassing was dat. Je hoeft je handen nooit van het stuur af te nemen, want de stuuruitslag bedraagt in totaal 150 graden. Je armen hoef je dus ook nooit te kruisen. De vooras is door die variabiliteit ook niet hypergevoelig. Manoeuvres worden een kinderspel, terwijl de stabiliteit in rechte lijn erop vooruitgaat.
Voor de rest voelt deze Lexus op de weg heel stevig aan, en lijkt hij in alle omstandigheden op zijn gemak. De RZ biedt een dualiteit tussen rijcomfort en rijdynamiek, dankzij de adaptieve ophanging. Het contact met de weg voelt gewatteerd aan, maar de Japanner slaagt er tegelijk in om de koetswerkbewegingen tot een minimum te beperken. Dat is tegenwoordig zeldzaam voor een SUV. Bovendien combineert hij dat met een uitstekende geluidsisolatie. Op de bochtige wegen in de Provence gaf ‘onze’ RZ 450e een gemiddeld verbruik op van 19,8 kWh/100 km, iets meer dan het officiële getal van 18,7 kWh/100 km (20-duimsvelgen). Het rijbereik bleef echter bijzonder voorzichtig geschat: wij zagen nooit meer dan 300 kilometer op het display.
Prijzen
Lexus is geen goedkoop merk, dat is algemeen geweten. Met een startprijs van 74.750 euro staat deze RZ 450e dan ook bovenaan zijn segment. Het lijkt misschien ook gewoon duur voor een elektrische auto van dit formaat, maar de Japanners counteren met een zo goed als volledige uitrusting, acht jaar onderhoud en tien jaar garantie. Met een gelijkaardige uitrusting neemt hij het op tegen de Audi Q4 E-Tron en de BMW iX3.
Conclusie
Met de nieuwe RZ zet Lexus allerminst een stap achteruit op vlak van elektrisch rijden. De elektrische aandrijflijn is performant, en de SUV beschikt over nieuwe technologie die niet zomaar fraai oogt maar meerwaarde biedt. Meer nog; de elektrische Japanner biedt een premium rijervaring en koppelt die met glans aan rijdynamiek en gewatteerd comfort.