Door zowel een GS300h als een GS450h aan te bieden, wil Lexus het enige merk zijn in de premiumklasse dat zijn klanten twee hybride keuzes aanbiedt. Kwestie van het leiderschap in handen te houden. Daarmee kiest Lexus resoluut voor een ander pad dan de klassieke Duitse premiummerken, met hun voornamelijk op diesel gesteunde aanbod. In het geval van de GS300h plooit Lexus terug op een viercilinder benzine om de elektrische motor te ondersteunen. In het geval van de GS450h gaat het om een zescilinder, die meer punch en karakter geeft.
Update
De Lexus GS is nu in het midden van zijn carrière beland, en krijgt daardoor een milde update aangeboden. Dat houdt in: een nieuw velgdesign en lichtblokken voor- en achteraan die beter aansluiten bij het nieuwste Lexusgamma. Toch houdt de GS zich iets gedeisder in zijn expressie dan de jongste Lexusgeneratie. Zijn radiatorrooster mag dan eveneens gegroeid zijn in omvang, het straalt toch minder agressie uit dan in de RC het geval is bijvoorbeeld. Op de F-Sport afwerking zien we ledlichten opduiken.
Het interieur blijft ruim en inzake afwerking boven elke kritiek verheven. Het centrale scherm van het infotainmentsysteem blijft 12,3 duim groot in omvang, maar je beschikt voortaan over een gemoderniseerde interface. Zo beslaat de kaart van het gps-systeem voortaan de volledige breedte van het scherm.
Andere nieuwigheid die meeglipt in de facelift: het Lexus Safety System +. Dat omvat nu een cruise control die dankzij een camera de afstand tot de voorligger zelf kan regelen. Er is ook een rijvaksensor en hij beschikt over voetgangersdetectie, automatische geregelde lichten en verkeersbordherkenning. In optie kan je nog voor de sensor kiezen die je waarschuwt voor achteropkomend verkeer.
Lawaaierig
De GS300h kost 44.990 euro. Bij een gewoon gebruik ontdekken we een comfortabele en aangenaam stille reisberline. Maar wanneer je de motor in de toeren jaagt, dan duikt ook hier dat ‘koffiemaler’ gevoel op van de E
Maar wie wat meer verlangt van zijn hybride, kan dus opteren voor de Lexus GS450h (vanaf 67.030 euro). Dan krijg je een zescilinder benzine die samen met de elektrische motor 345 pk in de strijd werpt. In sportmodus zijn de prestaties op de afspraak, terwijl je evenmin ontgoocheld zal zijn in de wegligging. Hij klinkt ook aangenamer en het koffiemaler gevoel is hier heel wat minder uitgesproken dan in de GS300h.
Met de GS biedt Lexus zeer interessante alternatieven aan voor de Duitse klassiekers. Wanneer je elektrisch rijdt, hoor je nauwelijks een geluid. De 450h koppelt daar prestaties op niveau aan.