Toyota (met Lexus) blijft nog steeds de wereldwijde topverkoper van hybride wagens. Het merk kan dan ook al terugblikken op meer dan 20 jaar ervaring, sinds de eerste Prius. Maar nu lijkt die beproefde technologie in het nadeel tegenover de meer moderne concurrenten.
Niet mis, maar ook niet waw
Lexus gebruikt het vertrouwde hybridesysteem in de GS300h, met een nikkel-metaalhydride batterij die tijdens het rijden wordt opgeladen, ofwel door remenergie te recupereren, ofwel door stroom op te wekken via de benzinemotor. De 2.5 viercilinder benzine is goed voor 188 pk, de elektrische motor kan maximaal 143 pk opwekken. In tandem is de combinatie goed voor maximaal 223 pk en 221 Nm. Hij haalt zo in de sportstand 100 km/u in 9 seconden en een top van 190 km/u. Niet mis, maar ook niet waw. En datzelfde kan je stellen van de officiële CO2-uitstoot. Lexus geeft een verbruik op van 4,4 l/100 km en 104 gram CO2-uitstoot per kilometer. Met de 18-duims wielen van onze testwagen, loopt dat zelfs op naar 113 gram CO2. Waarmee hij nauwelijks een fiscaal voordeel geniet, op een hogere afschrijving (tussen 80 en 90 procent) na dan.
Ten opzichte van de plug-in hybrides die betere resultaten neerzetten in de officiële verbruikstesten, komt de Lexus GS300h zo in een benarde positie te zitten. Buiten het feit dat hij zo’n geweldige comfortabele auto is, heeft hij weinig in zijn voordeel spreken.
Best goed verbruik
Dat is bijzonder jammer, want het hybride systeem van Lexus blijkt in de praktijk best efficiënt. Hij kan geen 30-tal kilometer elektrisch, zoals een VW Passat GTE bijvoorbeeld. Zijn compacte batterij brengt hem nauwelijks enkele kilometers ver, en dan mag je je niet boven 50 km/u wagen. Daarentegen weet hij die batterij ook steeds snel bij te laden, waardoor je vaak over elektrisch vermogen kan beschikken. Zo kwamen we aan een reëel testgemiddelde van 6,5 l/100 km, wat voor een benzinehybride van het formaat van een BMW 5-serie helemaal niet slecht is.
CVT
De Lexus GS300h maakt gebruik van een continu variabele versnellingsbak, maar heeft enkele geprogrammeerde verzetten ingebouwd die manueel schakelen mogelijk maken. Alleen in de sportstand komt hij lawaaierig voor de dag, in zowel de gewone als in de eco rijstand primeert zorgeloos comfort.
De GS kreeg voor 2016 een opfrisbeurt. Vooraan mag hij dan wel meer agressie uitstralen, als 300h wil hij toch vooral een zachte knuffelbeer zijn. Hij mag dan wel achterwielaandrijving als een BMW hebben, wanneer je hem begint te pushen valt toch op dat Lexus koos voor veilig onderstuur.
Duurder dan NX
Het interieur maakt het meest indruk, met de eigenzinnige bedieningsknop van het multimediasysteem. Lexus opteert niet voor een aanraakscherm, waar vanuit een veiligheidsstandpunt wel iets voor te zeggen valt. Met 44.900 euro valt hij ook nog eens duurder uit dan de meer modieuze NX met dezelfde motor. Nee, de GS300h mag werkelijk op geen enkele meevaller rekenen.
Lexus GS300h |
---|
viercilinder benzinehybride, 2.494 cc |
max 223 pk |
max 221 Nm |
0-100 km/u: 9,0 sec |
Top: 190 km/u |
Verbruik: 4,4 l/100 km |
Testverbruik: 6,5 l/100 km |
CO2: 104 gr/km |
Prijs: 44.900 euro |