Op het eerste gezicht heeft de IS200d heel wat in zijn mars. Om te beginnen zijn zichtbare kwaliteit. Wie de overstap maakt van een BMW 3-serie of zelfs een Mercedes C-klasse, kan niet anders dan bewonderend fluiten om het luxueuze en goed afgewerkte interieur van de IS. Daarnaast is er zijn uiterlijk design, misschien minder gesofisticeerd dan dat van zijn Duitse concurrenten, maar de IS heeft ontegensprekelijk zijn eigen klasse.
De 200d is het instapmodel in de IS-reeks. Hij neemt de 2.2 common rail turbodiesel over uit de IS220d. De viercilinder diesel die Toyota ontwierp, was ooit de properste, aangenaamste turbodiesel op de markt. Dat was nog niet eens zo lang geleden, maar sindsdien is er veel veranderd... behalve de 2.2 diesel van Toyota en Lexus.
Test: 5,9 l/100 km
In de IS220d pronkt die met een mooie 177 pk en een koppel van 400 Nm, in de IS200d wordt dat vermogen teruggeschroefd naar 150 pk en 340 Nm. Daar staat tegenover dat het gemiddeld verbruik daalt van 5,5 l/100 km (CO2: 144 gr/km) naar 5,1 l/100 km (CO2: 134 gr/km). In de praktijk duikt vlot 5,9 l/100 km op de boordcomputer op, wat een mooi resultaat is voor een 2.2. Met dank aan de lange verhoudingen van de manuele zesbak.
Alleen, tot zover het goede nieuws. De eerste kilometers kijk je geregeld naar beneden, om zeker te zijn of de handrem wel uit staat. Hij mag dan wel zuinig zijn, en lawaai en trillingen zijn mooi onderdrukt, maar snel is hij niet. Volgens Lexus haalt de IS200d 100 km/u in 10,2 seconden, het voelt in de praktijk veel trager aan. Zo traag zelfs, dat we nog eens de chronometer afstoften om zeker te zijn. Verdict: 10,6 seconden voor de 0-100 km/u, maar vooral bijzonder trage hernemingen. Op een gegeven moment duurde het meer dan 20 seconden om van 90 km/u naar 120 km/u te accelereren in zesde. Toegegeven, licht bergop. Maar zelfs plat zat er niet beter in dan 17 seconden. En dat is traag.
Het probleem is dat de IS200d slechts een echt bruikbare marge heeft van 1.000 opm. Tussen pakweg 2.000 en 3.000 opm leeft hij op, maar daaronder en –boven is er weinig animo. Laat staan dat het nut heeft de motor tot de begrenzer bij meer dan 5.000 opm te jagen.
Schakelen
In de praktijk komt het neer op veel schakelwerk. Gelukkig is de zesbak vlot door de gangen te jagen. Maar al bij al overheerst ontgoocheling, dat een auto met 150 pk en 340 Nm zo traag is als deze IS200d. Een beetje TDI van VW of Audi, of zelfs een BMW 318d, veegt er zo de vloer mee aan. Daar komt nog bij dat de 2.2 motor in de IS200d een flinke fiscale handicap met zich mee zeult, ook al ligt de BIV lager dan in de IS220d. En met zijn prijs van 32.350 euro situeert hij zich vlakbij een Mercedes C200 CDI en boven de BMW 318d.