Lexus houdt het eenvoudig voor de klanten van zijn RX. Er staat nog slechts één benzinemotor in de catalogus, een 3.5 V6. Die kan je ‘straight up’ bestellen, of met een ecosausje overgoten als de RX450h. Die 450h is de opvolger van de 400h uit 2005, de eerste echte hybride SUV.
Op papier oogt het allemaal indrukwekkend. De 3.5 V6 is goed voor 249 pk. De extra kracht van de batterijen kunnen het vermogen even ‘pimpen’ tot 299 pk. Maar je kan er net zo goed volledig elektrisch mee rijden. Wanneer je aanzet, en tot 40 km/u, werkt de RX uitsluitend op batterijpower. Van zodra de batterijen aan kracht verliezen – in afstand is dat vrij snel – neemt de benzinemotor over. En volgens de officiële verbruiksmeting is hij goed voor een gemiddelde van 6,3 l/100 km (CO2: 148 gr/km). Uitzonderlijk voor een SUV van 2,2 ton.
Snufjes
De RX is met snufjes beladen, waardoor je wel even je weg moet zoeken, maar tegelijk ook van je sokken geblazen wordt. De ‘remote touch’ op de middenconsole werkt als een computermuis, en toont zich daardoor één van de meest intuïtief te bedienen boordsystemen ooit. Zowel afwerking als isolatie blijven Lexus-sterkhouders, ook in de 450h. Minpuntje vanuit de bestuurdersstoel: Lexus plaatst het comfort boven het rijgevoel. Ook al beweert het merk dat het in de 450h aanpassingen gedaan heeft om de RX dynamischer te doen sturen, in de praktijk merk je daar weinig van. Meer glijden dan rijden.
Maar goed, op comfort scoort hij dan weer enkele zuivere treffers. Alleen al de Mark Levinson geluidsinstallatie maakt dat je na de rit soms nog even blijft zitten om het nummer van cd, radio of iPod nog even helemaal uit te horen. En dan heb je nog de head up-display, de easy entry die de stoel naar achter schuift en het stuur omhoog tilt,... meer gimmicks dan een smart phone.
Meer 11 dan 6 liter
Het verbruik dan. Wel, het mag niet echt een verrassing heten dat de beloofde 6,3 liter niet wordt gehaald. 11 liter is een realistischer cijfer. En eigenlijk verre van slecht te noemen voor deze cilinderinhoud en dit gewicht. Maar het leuke is dat in de stad het verbruik maar blijft dalen, wat je van een gewone benzine of diesel niet kan zeggen.
Slotsom, is de RX450h zijn 61.180 euro (57.500 euro indien je kiest voor uitsluitend voorwielaandrijving) waard? Wel, er valt een vervelende kanttekening bij te maken. Eerst lijkt het vooral de schuld van de continu variabele transmissie dat die hele cavalerie de hele tijd ingedommeld lijkt. Maar wanneer je op de koop toe door een Opel Astra diesel uit de wielen gereden wordt... Dat zijn zware klappen voor een statussymbool.
Persoonlijk vinden we de RX450h een heel sterk nummer. Er is het verbruiksverschil met de RX350 (6,3 liter tegenover 10,6 liter), de ongebreidelde luxe en klassevolle afwerking, plus het element dat je toch een klein steentje bijdraagt om je ecologische voetafdruk in te perken. Alleen hadden we stilletjes gehoopt dat dit kleine steentje wat groter zou zijn geweest. Misschien brengt, net zoals met de Toyota Prius, de derde evolutie beterschap.