We zijn er ons misschien niet van bewust, maar de Lexus UX is in Europa een bestseller voor het Japanse premiummerk. Of toch als je naar de interne cijfers kijkt. Vergeleken met de rest van de markt blijft de verkoop van de UX bescheiden. Kunnen een nieuw infotainmentsysteem en een sportieve uitvoering dat veranderen?
Sportief = minder SUV
Met zijn tussentijdse facelift ziet de nieuwe Lexus er... zowat identiek uit als voordien. Maar daar is niets mis mee: de kleine Japanse crossover kwam bij ons namelijk pas in 2019 op de markt. Het is dus logisch dat er na drie jaar een facelift volgt, maar we kunnen niet zeggen dat de designers veel werk hebben gehad.
Aan de buitenkant is er bijvoorbeeld niets veranderd, behalve de F-Sport-versie. Die nieuwe uitvoering geeft de UX sportievere looks, met grote velgen, een specifiek radiatorrooster, een zwarte dakspoiler en wielkasten in koetswerkkleur. Een andere nieuwe uitvoering, F-Sport Design, neemt al die elementen over behalve de wielkasten, en combineert die met een iets minder royale uitrusting om de prijs te drukken.
Eindelijk modern
In het interieur zijn er meer verschillen. Het grootste verschil is het nieuwe scherm op het dashboard. Dat is standaard 8 duim groot en optioneel 12 duim, en herbergt het meest recente infotainmentsysteem van Lexus. Een mooie evolutie, maar zoals bij de recente NX is het niet zo flexibel in zijn weergave. Hopelijk wordt dat met een over-the-air-update op termijn opgelost.
Voor de rest is de middenconsole eveneens gewijzigd. Met het oude infotainmentsysteem in de prullenbak zijn ook het onhandige touchpad en de onhandige bediening voor de geluidsinstallatie verdwenen. Die zijn vervangen door de bediening van de zetelverwarming en zetelkoeling. Het premiumgevoel gaat er wel op achteruit, want de dashboardbekleding die op Japans washipapier geïnspireerd was, is jammer genoeg ook verdwenen.
Doorzetter
Net als bij de stijl is er ook weinig commotie onder de motorkap, omdat de motoren simpelweg identiek zijn. Naast de elektrische versie, die een nieuwe batterij krijgt, is het enige alternatief de hybride 250h. Het gaat. Nog steeds om een 2,0 liter grote benzinemotor die aan elektromotoren wordt gekoppeld in die vreemde versnellingsbak waar alleen Toyota en Lexus het geheim van kennen. Het totaal is goed voor 184 pk. Zoals voordien is er ook vierwielaandrijving met behulp van een kleine motor van 7 pk op de achteras.
Onderweg stelt de Lexus UX zich altijd terughoudend op, en dat is geen verrassing. De hybride aandrijflijn is alert en zuinig, maar de Japanners hebben hem doorheen de jaren ook heel wat aangenamer gemaakt. In de buurt van Berlijn ontdekten we opnieuw een comfortabele crossover, zowel op vlak van zit- en ophangingscomfort als van geluiddemping. Ook het verbruik bleek in orde: ons gemiddelde bedroeg 5,4 l/100 km, identiek aan wat Lexus opgeeft (5,3-5,7 l/100 km WLTP).
Prijzen
Na de facelift heeft de Lexus UX een prijskaartje van 42.590 euro. Gefacelift of niet, voor een kleine crossover blijft dat slikken. Vooral als je naar zijn afmetingen en matige binnenruimte kijkt, met onder meer een koffervolume van 320 liter. Gelukkig maakt de royale standaarduitrusting veel goed.
Conclusie
Met zijn nieuwe sportjasje en nieuwe technologie probeert de Lexus UX up-to-date te blijven. Als daar nog eens een efficiënte hybride aandrijflijn en een comfortabel chassis bij komt, moet het hem lukken om binnen het merk een toppositie te blijven innemen.