Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Test: Lotus Eletre, tijden veranderen (2023)

De Lotus Eletre is niet alleen de eerste SUV van het merk, hij is ook elektrisch. Voor sommigen een heiligschennis, maar deze nieuwkomer zal het merk uit Hethel veranderen door kracht, luxe en comfort te combineren. En dat alles met een Lotus-chassis. Toekomstige winnaar of valse start?

In het kort

De Lotus Eletre is misschien niet het model waar liefhebbers op zaten te wachten, maar het zou wel eens het model kunnen zijn dat Lotus nodig had. De Eletre is niet alleen comfortabel en luxueus, maar ook de meest dynamische elektrische SUV ooit!

Pro

Voordelen

  • - Prestaties/dynamiek
  • - Onberispelijke afwerking
  • - Algemeen comfort
Contra

Nadelen

  • - Ergonomische details
  • - Niet goedkoop...
  • - Gewicht

De Lotus Eletre op Autoscout24?

Naar de zoekertjes!

Beste Lotus aficionado's, steek jullie hooivorken en fakkels maar weg. Want we begrijpen het: een grote SUV, en dan ook nog een elektrische, past niet echt in de 'light is right'-filosofie van de oprichter van het merk, Colin Chapman. Toch is Lotus nooit meer dan een nichemerk geweest. Sinds de overname door de Geely-groep - die ook Polestar en Volvo onder zijn hoede heeft - zijn de dingen veranderd. Deze nieuwe Eletre verandert zeker alles en brengt het Britse merk in een nieuw tijdperk. Je hoeft alleen maar te kijken naar wat de Cayenne voor Porsche heeft gedaan om een mooie toekomst voor Lotus te voorspellen…

Exterieur

Voor dit nieuwe tijdperk begint Lotus met een schone lei... met Geely-pen! Maar in tegenstelling tot de andere modellen van de groep, is de Eletre gebaseerd op een volledig nieuw platform. Het wordt EPA genoemd en profiteert van enkele structurele elementen van het SEA-platform van Geely dat we kennen van de Zeekr 001 en Polestar 5. De rest van het platform werd afgewerkt door de Britten om het beroemde 'Lotus weggevoel' te garanderen.

Lotus Eletre test

Wat het design betreft beweert Lotus dat deze SUV uit het niets is ontstaan. Nee, ze hebben niet op een blok klei geblazen, maar wel de pasgeborene uitgerust met een reeks luchtinlaten en aerodynamische goocheltrucs voor een betere stroomlijn. Het resultaat is een dreigende, sportieve look, met een vlakke voorkant en slanke koplampen. Van opzij is het onmogelijk om de 5,10 meter lengte en 3 meter wielbasis van de auto te missen. Zelfs het contrasterende dak kan deze omvang niet verbergen. Aan de achterkant is er naast de grote lichtstrip - die ook het laadniveau aangeeft - een vreemde dubbele spoiler met een bult in het midden. Dit uitsteeksel verbergt in feite een LiDAR voor semi-autonoom rijden...

Interieur

Terwijl de buitenkant de meningen verdeelt, kan je niet anders dan onder de indruk zijn van het interieur. Niet van de technologische gimmicks, wel van de afwerking. Alles is bedekt met kwaliteitsmaterialen; leder, echt metaal en alcantara. In dit opzicht is de Eletre klaar om de strijd aan te gaan met andere ultra-luxe SUV's!

Lotus Eletre test

Het uit twee lagen bestaande dashboard wordt gedomineerd door drie schermen. Eén daarvan is minder goed verborgen, want dat is het grote 15,1-inch OLED infotainmentscherm. Het fungeert als het middelpunt van het interieur en stuurt alle functies aan via een goed doordacht intern systeem. Gelukkig zijn er nog fysieke knoppen voor de airconditioning... maar niet voor het volume van de radio! Voor de rest zijn er twee andere schermen: één voor de bestuurder voor het instrumentenpaneel en één voor de passagier om onder andere de media te beheren. Om het ultra-luxe gevoel nog te versterken, kan de achterbank zelfs worden vervangen door twee afzonderlijke stoelen. Het enige nadeel daaraan is dat de koffer slinkt van 688 liter naar 610 liter. Al blijven dat riante cijfers natuurlijk.

Motor

Hoewel Lotus een reeks speciale onderdelen heeft gebruikt om het gewicht te verminderen, klokt de Eletre nog steeds af op 2,5 ton. De fout ligt niet bij de luxe of de elektronica, maar bij de accu. Onder de vloerplaat zit een 112 kWh grote batterij die dankzij een spanning van 700 volt kan snelladen aan maximaal 355 kW. Daarnaast zorgt ‘ie voor een maximale actieradius van 600 km (WLTP).

Lotus Eletre test

Maar niet alle Eletre-modellen zijn in dit opzicht gelijk. De eerste twee varianten, genaamd Eletre en Eletre S, produceren 603 pk en 710 Nm uit elektromotoren die op elke as zijn geplaatst. De top van het gamma, de Eletre R, draait de knoppen helemaal door met een 2 traps-versnellingsbak, actieve stabilisatorstangen en... 905 pk! Het gevolg? Een topsnelheid van 265 km/u en een sprinttijd van 0 tot 100 km/u van amper 2,95 s. De actieradius van dit model slinkt wel tot 490 km (WLTP).

Rijgedrag

Het volstaat te zeggen dat de Lotus Eletre met deze technische specificaties zijn zelfbenoemde bijnaam 'hyper-SUV' verdient. Vanaf de eerste stuurbewegingen word je echter begroet door een kolos die helemaal in het teken lijkt te staan van comfort. De geluidsisolatie is perfect, de stoelen zijn omhullend en masserend, de luchtvering biedt een flinke dosis souplesse en de directionele achtervering (optioneel) zorgt voor de nodige wendbaarheid. Simpel gezegd is dit de meest comfortabele Lotus ter wereld!

Lotus Eletre test

Het beest sluimert echter. Schakel over naar de sportmodus - met de peddels aan de rechterkant van het stuur - en de Lotus transformeert. De vering wordt lager en stijver, de voorkant wordt alerter en de motoren leveren hun volle vermogen. Hoe groot en hoog hij ook is, deze SUV weet de wetten van de fysica met een zekere glans te trotseren. Elektrisch of niet, het is een van de meest dynamische SUV's die je kan kopen! En toch, ondanks al dat harde rijden verbruikt 'onze' Eletre S gemiddeld 22,7 kWh/100 km, minder dan de officiële 23,9 kWh/100 km. Hoedje af, Lotus.

Prijs

Op het eerste gezicht zal de instapprijs van 98.690 euro sommige mensen misschien doen flauwvallen. Maar gezien de zeer royale standaarduitrusting, prestaties, binnenruimte en afwerking is het moeilijk om iets beters op de markt te vinden. De Eletre S, geprijsd voor 124.090 euro, voegt vooral extra uitrusting toe en doet niet onder voor de concurrentie. De Eletre R daarentegen is minder gemakkelijk te rechtvaardigen en kost maar liefst 154.090 euro, oftewel € 20.000 meer dan zijn ultrasnelle Amerikaanse concurrent.

Lotus Eletre test

Besluit

De Eletre moet Lotus veranderen van een nichemerk in een merk dat verkoopt. Tegenwoordig betekent dat elektrisch rijden. Of je het nu leuk vindt of niet, het is duidelijk dat het team in Hethel geen blad voor de mond heeft genomen. De Eletre bewijst een SUV te zijn die niet alleen dynamisch rijdt, maar ook luxueus en comfortabel is. Lotus verandert van tempo, maar de muziek blijft goed.

Specificaties

  • Motor: 2 elektromotor (voor en achter)
  • Vermogen: 603 pk
  • Koppel: 710 Nm.
  • 0-100 km/u: 4,5 s
  • Topsnelheid: 258 km/u
  • Koffervolume: 688 liter tot 1.532 liter
  • Batterijcapaciteit: 112 kWh
  • Rijbereik: 600 km (WLTP)
  • Verbruik: 22,7 kWh/100 km (getest)
  • Catalogusprijs: Vanaf 98.690 euro

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

Test: Lotus Elise Cup 250 – 100 procent biologisch gekweekt rijplezier

Autotests · Lotus

Special: Lotus op Autosalon Brussel – Paleis 12 – Speeltje voor circuit gezocht?

Autotests · Lotus

Test: Lotus Elise S – Pure schoonheid

Autotests · Lotus
Ontdek meer