Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Test: Lotus Elise S – Pure schoonheid

Meer en makkelijk toegankelijk vermogen, daarmee vat je de Lotus Elise S samen. Maar aan de rijbeleving verandert niets: de pure schoonheid van het rijden.

Veel evolueert de Elise niet, uiterlijk. Maar toch valt op dat de extra set lichten verdwenen is en vervangen door led-dagrijlichten in de lichtblokken. Wel kan hij optioneel mistlichtjes krijgen die in het radiatorrooster zijn ingewerkt, zoals in de eerste generatie Elise het geval was.

Verder kan je de S onderscheiden door zijn discrete spoilerlip achteraan. Voor het overige blijft hij een sympathiek sportwagentje, dat nog steeds de blikken naar zich toe zuigt. Net zoals je dat met andere merken ook hebt, alleen wordt de Lotus overal sympathiek bevonden.

924 kilogram

Het interieur blijft zijn Spartaanse zelf, met dunne kuipjes, Momo-sportstuur en aluminium versnellingspook. En daarmee zijn we ongeveer uitverteld wat de binnenkant betreft. Maar goed, de bonus is dat de Elise in deze constitutie slechts 924 kilogram weegt. Dat is meer dan de 876 kilogram van de gewone Elise, maar de S heeft dan ook meer te bieden.

Supercharged

Beide beschikken over een Toyota viercilinder, maar waar die 1.6 in de gewone Elise 136 pk en 160 Nm geeft, wordt dat in de S dankzij een 1.8 motor met een supercharger opgetrokken naar 220 pk en 250 Nm. Op papier is hij 234 km/u snel en haalt hij 100 in 4,2 seconden. In de praktijk voelt hij vooral verbluffend snel aan. Ten opzichte van de Elise SC die hij vervangt, schiet de S nog wat sneller uit de startblokken en beschikt hij over nog meer trekkracht laag onderin de toeren. Zo is er eigenlijk nog weinig nood om de naald van de toerenteller helemaal naar 7.000 opm te jagen.

De Elise moet het niet hebben van luxe en bling bling, maar zet met zijn rijbeleving moeiteloos veel andere sportwagens in de schaduw. Zijn lichtheid en wendbaarheid zullen je keer op keer doen glimlachen. En ondanks het uitblijven van een sperdifferentieel valt op hoeveel van het vermogen je al kan aanwenden bij het uitkomen van de bocht. Dankzij zijn uitstekende rubbers is de Elise S onnavolgbaar in het bochtenwerk.

Fiscaal koopje

Is hij van deze tijd? Om verschillende redenen wel. Zo blijft hij al vanaf lage snelheid je polsslag beroeren, en hij wordt tegenwoordig ook fiscaal interessant. In Vlaanderen tenminste. Sinds de wijziging op de BIV ziet Lotus zijn beleid om in kleine motoren te blijven geloven, beloond. Hij kan zijn lage verbruik en CO2-uitstoot (7,5 l/100 km en 175 gr CO2) uitspelen tegen de Porsches en consoorten. Zo bedraagt de BIV in Vlaanderen voor dit bommetje slechts 545 euro BIV en een jaarlijkse rijtaks van 305,71 euro. Vergelijk dat eens met de huidige Waalse BIV: 4.957 euro, en daarbovenop nog eens een ecomalus van 250 euro. Dit land op zijn best. En ook als bedrijfswagen is de Elise S best interessant, met zijn voordeel alle aard (VAA) van 198,42 euro per maand.

De basisprijs bedraagt 48.310 euro, wat nog steeds een smak geld is. Maar je krijgt voor elke cent rijplezier. En de Elise is zeer waardevast is, en exclusiever dan veel andere sportwagens. En sneller. En leuker.

Klik hier voor alle nieuws over het merk Lotus

Klik hier en zoek uw occasie Lotus Elise S tussen de duizenden tweedehands auto’s.

Klik hier voor een overzicht van Lotus Elise S, en een selectie van tweedehandse

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

Special: 30 Jaar – Lotus Esprit Turbo

Autotests · Lotus

Test: Lotus Elise Cup 250 – 100 procent biologisch gekweekt rijplezier

Autotests · Lotus

Special: Lotus op Autosalon Brussel – Paleis 12 – Speeltje voor circuit gezocht?

Autotests · Lotus
Ontdek meer