Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
Na SUV Eletre is het tijd voor het sedanbroertje. De nieuwe Lotus Emeya is nog steeds elektrisch en komt met evenveel luxe, nog meer actieradius en nog meer dynamiek. Mag de Porsche Taycan opkrassen?
In het kort
Lotus is klaar met zijn tweede elektrokar, de Emeya. De grote sedan (eigenlijk een hatchback) bouwt verder op de fundamenten van SUV-broeder Eletre. Daardoor krijg je een onberispelijke afwerking, dynamisch chassis en geavanceerde elektrische technologie.
De Lotus Eletre was niet zomaar een schot in het duister. Nee, het Britse merk schakelt nu over naar de tweede versnelling met de nieuwe Emeya. Deze twee nieuwe Lotus-modellen maken niet alleen deel uit van een nieuwe productlijn - 'lifestyle' genoemd - maar belichamen ook de overgang van het merk. De overgang van elektriciteit aan de ene kant, maar ook de focus op luxe aan de andere kant.
Exterieur
"Alle elektrische auto's zien er hetzelfde uit", is een veelgehoorde uitspraak van de tegenstanders van de elektrisch aangedreven auto. Lotus lijkt ze gehoord te hebben, en zijn nieuwe stylingtaal wil het tegendeel bewijzen! De nieuwe Emeya drapeert zijn elektrische platform over een 5,14 m lange carrosserie met lijnen die soms vloeiend, soms strak zijn.
Net als bij de Eletre is het design 'poreus'. Met andere woorden, alles is gedaan om de aerodynamica te verbeteren en er zijn geen valse luchtinlaten of -uitlaten. De LED-verlichting is verborgen in de luchtinlaten, waardoor de Emeya slechts twee wenkbrauwen heeft om zijn uiterlijk te benadrukken. Aan de achterzijde krijgen we hetzelfde verhaal, met een enkele horizontale LED-balk. Belangrijker is dat er een actieve diffuser in de bumper zit en een tweetraps actieve spoiler op de achterklep die tot 250 kg downforce kan genereren!
Interieur
In het interieur zet Lotus zijn (goede) vaart verder. Het tweelaagse dashboard wordt gedomineerd door een 15,1-inch OLED-touchscreen. Het interne systeem is een van de soepelste op de markt. Dat is maar goed ook, want het is nodig voor alle functies van de auto en alle bedieningselementen, zelfs de volumeregeling...
Afgezien daarvan zijn we terug bij de onberispelijke afwerking waaraan we bij Lotus gewend zijn geraakt. Het is simpel: of het nu het optionele nappaleder is of zelfs de bekleding van gerecycled materiaal, de Emeya overtreft al zijn premium rivalen en flirt zelfs met de ultra-luxe sedans. Dit is ook te zien aan de ruime achterbank, terwijl de bagageruimte maar liefst 509 liter bedraagt. Bovendien is er zelfs een kleine bagageruimte vooraan om kabels in op te bergen. Hoor je dat BMW en Mercedes
Motor
Aangezien de Emeya gebaseerd is op hetzelfde platform als zijn broer Eletre, zou alle technologie tussen de twee gedeeld kunnen worden. Toch maakt Lotus nu al van de gelegenheid gebruik om zijn hatchback uit te rusten met een krachtigere batterij. Deze nieuwe batterij is kleiner (102 kWh) en maakt gebruik van dezelfde chemie, maar de samenstelling is anders. Daardoor biedt hij een grotere actieradius (tot 610 km), maar vooral een 800 volt boordnet en een snellaadfunctie van meer dan 400 kW. Met andere woorden, hij gaat van 10% naar 80% in slechts 18 minuten!
Deze nieuwe batterij drijft twee versies van de Emeya aan. De eerste is uitgerust met twee elektromotoren, één op elke as, die samen goed zijn voor 603 pk en 710 Nm koppel. De tweede draait de knoppen in het rood: 905 pk en 985 Nm koppel. Dat is genoeg om deze hatchback van 2.590 kg in slechts 2,8 seconden van 0 naar 100 km/u te krijgen! Lotus heeft ook een directionele achterwielophanging, actieve stabilisatorstangen en een tweeversnellingsbak voor de achterste motor toegevoegd.
Rijgedrag
Dat elektrische auto’s razendsnel kunnen zijn, dat weet het kleinste kind. En om maar meteen met de deur in huis te vallen: ondanks die schop in de rug is de rijervaring vaak eentonig. Bij Lotus is dit argument ook deels aanwezig. De Emeya R duwt heel hard, zelfs als je in de buurt komt van zijn topsnelheid van 256 km/u op de Duitse snelweg. Dat gezegd hebbende, hebben de Britse en Duitse teams meesterlijk werk geleverd aan het chassis.
De Emeya R slikt een bergpas met de ijver van een rallyauto. De achterkant geeft ons het idee dat we in een veel compactere auto rijden, met minimale carrosseriebewegingen, terwijl de brede banden (Pirelli P Zero) het soms moeilijk hebben om deze cavalerie in bedwang te houden. Dit alles gebeurt in koninklijke stilte. Dat gezegd hebbende, hoewel deze Emeya R volgens Lotus het toppunt van elektrisch vermogen is, is de S-versie veel charmanter. Hij mag dan minder krachtig zijn, hij is niet minder dynamisch en zijn minder gesloten carrosseriebewegingen bieden meer comfort en ook een betere indruk van de situatie.
Belangrijker is dat de S-variant is uitgerust met metalen Brembo-remmen met 6 zuigers, terwijl de R is uitgerust met koolstofkeramische remmen met 10 zuigers. Deze bieden meer remkracht, maar zijn onmogelijk te moduleren bij lage snelheden. Telkens als je remt, eindig je met je hoofd in de voorruit...
Prijs
Omdat hij wil flirten met de luxesedans en topprestaties levert, is de Lotus Emeya natuurlijk niet goedkoop. Met een prijs vanaf € 109.490 is hij ongeveer € 10.000 duurder dan de Eletre SUV. De S-versie begint bij €130.390, terwijl de hyperperformante R de prijs opdrijft tot €154.890. Dat is niet goedkoop, maar toch blijkt Lotus vaak €20.000 voordeliger te zijn dan zijn Duitse rivalen...
Besluit
Na de Eletre maakt de Lotus Emeya de cirkel rond: het Britse merk wil uitblinken in dynamische elektrische auto's uit het topsegment. Hoewel dit niet altijd strookt met het verleden van het merk, moet gezegd worden dat het product allesbehalve slecht is. De Emeya bewijst dat je lange afstanden kunt afleggen in een comfortabele elektrische auto en nog steeds kunt genieten van de klim op de bergpas vlak voor aankomst op je bestemming.