De Maserati’s met vierwielaandrijving herken je aan de Q4-typeaanduiding. Wie zijn geschiedenis kent, herinnert zich misschien dat Alfa Romeo sinds de jaren ’80 die combinatie gebruikt voor zijn vierwielaangedreven modellen. Een traditie die verdween met de laatste 156 Crosswagon. Maar het Copyright wordt dus gewoon in de familie uitgeoefend.
Uitsluitend met V6
Het Q4-systeem van Maserati is voortaan beschikbaar op de Quattroporte en de Ghibli, maar uitsluitend in combinatie met de V6-motor in het S-model (3.0, dubbele turbo, 410 pk). Wanneer we weten dat de Q4 nu al veertig procent van de verkoop voor zijn rekening neemt in Europa (en 70 procent in de VS). Stel je daar nog een bij voor dat er een dieseloptie zou bijkomen… maar laat ons niet op de zaken vooruit lopen…
Voorlopig is er dus alleen de V6. De Q4 is in die zin herbekeken, dat de 60 kilogram die de vierwielaandrijving aan het pakket toevoegt, niets verandert aan de bestaande 50/50-gewichtsverdeling. De 4WD bestaat uit een koppeling met verschillende schijven die in een oliebad rust en elektronisch gestuurd wordt. In gewone rijomstandigheden blijven de Ghibli en de Quattroporte Q4 achterwielaandrijvers zoals de traditie dat voorschrijft. 150 Milliseconden volstaan om tot 50 procent van het beschikbare motorkoppel naar de voorwielen te brengen. Het systeem doet het officieel gemiddeld verbruik ook slechts met 0,1 l/100 km toenemen tot 7,8 liter. Positiever: in Q4-vorm verloopt de sprint 0,2 seconden sneller. Hij haalt 100 in 4,8 seconden.
Ice Park
Maserati nam ons mee naar een kartingparcours op ijs om de proef op de som te nemen. Een leuke piste met beklimmingen, afdalingen, haarspeldbochten en chicanes. Een laag sneeuw bedekte de piste, maar de vele passages van collega’s voor ons hadden de piste in een schaatsbaan herschapen.
Na een verkenningsritje werden we losgelaten, vergezeld door ervaren instructeurs: nog actieve rallypiloten. Ze wezen ons de punten aan waar wel nog een beetje grip te vinden viel. De eerste doortocht gebeurde met alle rijhulpmiddelen aan. Natuurlijk ligt hier niet het echte rijplezier, maar met een gezapig tempo viel hier op dat de auto’s nauwelijks van de gevraagde lijn afweken en dat de rijhulpen zacht ingrepen.
De tweede ronde vond plaats in Sport-modus. Daarbij laat het ESP de achterkant toe om gewillig een stap opzij te zetten. Met een grote naturel brengt de elektronica vervolgens de schuivende achterwielen opnieuw in het gareel. Je voelt je alsof je vooraan meedoet in de Trophée Andros ijsracen. Wordt het moeilijker wanneer alle assistentie uit gaat? Neen, eigenlijk zijn de Maserati’s Q4 hier het leukst. Zonder elektronische waakhonden valt het onderstuur aan het begin van de bocht meer op, maar dankzij een goede stoot op het gas breng je de achterkant in balans van zodra de voorkant weer wat grip gevonden heeft. De achtertrein krijgt op dat moment slechts de helft van het beschikbare motorkoppel toebedeeld, waardoor de beginneling makkelijker de zaken in de hand kan houden en zichzelf de schaamte van de slipper bespaart. Wanneer je aan het glijden gaat zoals wij slierden met de Q4’s, dan is het heel wat delicater om een echte achterwielaandrijver nog in de juiste richting te houden.
Eerlijk gezegd: ik heb liever meer grip dan dat ik glij. Maar in een auto met zo’n uitstekende balans, kon ik er niet genoeg van krijgen. Al speelt het plezier dat door de uitlaten van de Maserati schalt, vast ook voor iets mee.
Voor de Maserati Ghibli S Q4 moet je op 85.000 euro rekenen, de prijs van de Maserati S Q4 zijn is niet bekend.