In 2009 stopte de teller bij Maserati op 4.489 verkochte auto’s… wereldwijd. Het gamma bestond op dat moment uit de GranTurismo en de vorige generatie Quattroporte. Intussen is er de GranCabrio bijgekomen, de nieuwe Quattroporte en natuurlijk de Ghibli, beide in 2013. Datzelfde jaar voegde Maserati een 3.0 zescilinder diesel aan de catalogus toe. Het resultaat? Maserati sloot 2014 af met meer dan 36.000 verkochte auto’s. Snapt u nu die glimlach bij Maserati?
Update
Zowel de Maserati Ghibli als de Quattroporte hebben een update gekregen. Gelukkig - en dat hoort u ons niet vaak zeggen - merk je daar aan de buitenkant helemaal niets van. De sensuele schoonheid van beide Italianen blijft overeind en qua présence in het straatbeeld hebben ze nog steeds hun gelijke niet binnen hun respectieve segmenten. Enkele weken geleden maakten we nog kennis met een andere outsider in het premiumsegment, en een directe rivaal van de Ghibli: de Jaguar XF. Die omschreven we toen als één van de meest charismatische in zijn klasse. Dat is omdat dé meest charismatische de Ghibli is. En blijft. De Quattroporte doet net hetzelfde tussen de S-klasses en A8’en.
De eerste tekenen van verandering merk je pas op wanneer je de deuren opent. Eindelijk krijg je het gevoel dat er enkele vlammende orders zijn gegeven langs de montagelijn. Alle onderdelen sluiten preciezer aan, de rammelgeluiden lijken verdwenen en de kwaliteit van de nog zichtbare plastics is er op vooruitgegaan. De meerderheid van de plastics is met leder overtrokken. De afwerking van Maserati was een teer punt ten opzichte van de concurrentie, maar het merk past daar stapje per stapje een mouw aan. Wanneer je uit de optielijst opteert voor de afwerking met een mix van leder en zijde van het luxemerk Ermenegildo Zegna, vergeef je hem zelfs alle resterende fouten. Is een interieur van een Duits merk van betere kwaliteit? Ja, er is zelfs geen discussie. Heeft dat Duits interieur dezelfde klasse? Zelfs niet in zijn dromen.
Euro6
Het belangrijkste mechanische nieuws? Alle motoren voldoen voortaan aan de Euro6-uitstootnormen. Voor de 3.0 diesel met 275 pk en 600 Nm wijzigt dit niets aan verbruik en CO2 - officieel 5,9 l/100 km en 158 gr/km CO2 - maar daalt de NOx-uitstoot. U weet wel, die stikstofuitstoot die sinds dieselgate van VW plots beroemd is. Maserati kreeg die NOx-uitstoot naar beneden dankzij de toevoeging van een AdBlue-additief. Bij de benzinemotoren, zowel de V6 BiTurbo met 330 pk en met 410 pk als de V8 BiTurbo met 530 pk (alleen in Quattroporte), daalt het verbruik gemiddeld met 12 procent. Maserati introduceert ook een nieuwe dodehoeksensor en een functie om de koffer handenvrij te openen, en daarmee zijn alle vernieuwingen opgesomd. Aan het onderstel en aan de stuuroverbrenging is niet geraakt.
Magie
Dit betekent dat op de weg de Ghibli en de Quattroporte nog exact zijn zoals we ze eerder hebben omschreven. De nieuwe Jaguar XF, daar heb je die weer, is dus sportiever en meer toegewijd dan een Ghibli. Een S-klasse voelt kostbaarder en meer ontwikkeld aan dan een Quattroporte. Audi’s en BMW’s zijn technologisch vooruitstrevender dan Maserati’s. Op al die vlakken kunnen de Italianen de strijd niet winnen van hun concurrenten. En toch blijven de Maserati’s overeind. Ze hebben iets wat de anderen in mindere mate hebben: persoonlijkheid en een ziel. Dat kan je niet uitleggen, maar je voelt het meteen. We staan aan de verkoopscijfers te zien niet alleen met die mening. Er zijn er wel meer die vinden dat het na de zoveelste Duitser tijd is voor iets nieuw.
Wat is dan nog het grote probleem van Maserati? Het imago is sterk, en de overtuiging blijft dat een Maserati - een naam die niet moet onderdoen voor Ferrari of Lamborghini - buiten het bereik blijft. De Ghibli diesel - en de benzine - begint aan 68.000 euro. De Quattroporte diesel start aan 98.000 euro. Maar de optielijst is veel minder lang dan die van de Duitse merken. Echt buiten bereik dus?