De Maserati Ghibli is al sinds 2013 op de markt en nadert dus stilaan zijn pensioenleeftijd. Maar van de Italianen mag hij nog één keer schitteren, door op de valreep nog een primeur mee te pakken. Die van eerste geëlektrificeerde Maserati in de geschiedenis van het merk. Dat is uiteraard geen toeval, want de Ghibli heeft de verkoopscijfers van het Italiaanse merk de afgelopen acht jaar een boost gegeven, vooral dankzij een succesvolle dieselversie.
Recent leek de Ghibli wat op zijn retour te zijn. De Italiaan moest de kopgroep in zijn segment, met de BMW 5 Reeks, Mercedes E-Klasse en Audi A6, definitief voorop laten rijden en zich tevredenstellen met een rol verderop in het segment, naast onder meer de Jaguar XF. Niet alleen de Maserati werd een dagje ouder, de technologie aan boord ook.
Maar kijk: de Ghibli is dus duidelijk nog niet afgeschreven. De berline kreeg een facelift en een technologische update, en de dieselversie is geschrapt wegens niet langer interessant. Die heeft namelijk plaats gemaakt voor een hybride. Eindelijk, zo lijkt het wel, want niet alleen de klanten stonden te wachten op een geëlektrificeerde variant van de Ghibli, maar ook Europa en zijn strengere uitstootnormen.
Misleidend?
Maar let op: laat de Ghibli je met de naam ‘Hybrid’ niet op het verkeerde been zetten. Onder de motorkap huist immers een... 2.0-viercilinder die wordt ondersteund door een hybridesysteem op 48 volt. Dat bestaat uit een riemaangedreven starter/generator die remenergie recupereert en de batterij oplaadt, en een ‘eBooster’ die de turbo ondersteunt in lage toerentallen. Lees: de Ghibli Hybrid is eigenlijk een Ghibli Mild Hybrid. Hij hoeft dus niet aan de stekker, maar rijdt ook niet volledig elektrisch.
Dat neemt niet weg dat een milde hybride oplossing wel enkele voordelen oplevert. Op papier stoot hij minder CO2 uit dan de diesel van weleer, en verbruikt hij minder dan de V6-benzineversies. Tegelijk zorgt de elektrische ondersteuning voor een even gretige en koppelrijke respons op het gaspedaal als bij de dieselversie, terwijl hij tot 80 kilogram minder in de schaal werpt. In de praktijk hou je alleszins best nog wel steeds rekening met een verbruik dat tegen de dubbele cijfers aanschurkt. Wij kwamen bijvoorbeeld uit op 10,0 l/100 km.
Italiaans karakter
Maar als je vreest dat een viercilinder onder de motorkap van een Maserati misstaat, dan kunnen we je geruststellen. Het geheel is immers een behoorlijk potente 330 pk en 450 Nm sterk, en krijgt de Ghibli in een stevige 5,7 seconden naar 100 km/u gestuwd. Ook de soundtrack zijn de Italiaanse ingenieurs niet vergeten. Een muzikaal crescendo van een V6 krijgen je oren uiteraard niet te verwerken, maar de dubbele uitlaten aan weerszijden zorgen wel voor een ruwe soundtrack, met knallen en plofjes waar nodig.
Een Italiaan met karakter blijft hij gelukkig wel dus, deze Ghibli. Ook de rest van de rijbeleving verloopt met wat meer gevoel dan de veelal zakelijke efficiëntie van zijn Duitse concurrenten. Het chassis is levendig en dynamisch, de achttrapsautomaat van ZF werkt foutloos, en de elektrische ondersteuning zorgt voor de juiste boost als de toerentallen toenemen. Maar ook met een meer ontspannen rijstijl valt er perfect comfortabel met deze Ghibli Hybrid te leven.
Opgefrist
Temeer omdat de facelift hem goed heeft gedaan. Gingen de vorige jaargangen nog gebukt onder een mindere afwerking en verouderde technologie, dan maakt deze jaargang dat ruimschoots goed. De afwerkingskwaliteit staat nog niet helemaal op het niveau van zijn Duitse concurrentie, het verschil is wel kleiner geworden. Het infotainmentsysteem is nu 10,1 duim groot, draait op Android-technologie en hoeft dus niet langer onder te doen. Ook de rijhulp volgt netjes de norm van vandaag.
Conclusie
De Maserati Ghibli Hybrid is geen echte hybride, maar een opwarmer in afwachting van meer. Een CO2-uitstoot van minimum 183 g/km zorgt niet bepaald voor een fiscaal of ecologisch voordeel, waardoor de zakelijke rijder wellicht op zijn honger zal blijven zitten. Dat neemt niet weg dat deze Ghibli Hybrid zelfs met viercilinder kan uitpakken met het verwachte rijplezier en nog wel enkele jaren in zijn mars heeft. Al kan hij de achterstand ten opzichte van zijn concurrenten niet ombuigen.