Het Italiaanse Maserati is wat uit de boot gevallen in autoland. Want met een modellenoffensief bij onder andere Aston Martin, Ferrari en Bentley zit Maserati niet meer vooraan in het geheugen bij financieel krachtige kopers. Onbekend maakt dus onbemind. Al is de Levante Trofeo een verborgen parel in het huidige autolandschap.
Overtuigingskracht
Geloof ons, ook wij vinden het moeilijk om dat te moeten zeggen over een SUV. Toch is deze Levante Trofeo unieker dan een Audi RS Q8, Bentley Bentayga, Lamborghini Urus en Porsche Cayenne Turbo samengevoegd. Te beginnen met het verhaal achter deze Trofeo. Want eigenlijk had deze landjacht met V8 nooit het levenslicht mogen zien.
Het verhaal gaat namelijk dat de ingenieurs tijdens de ontwikkeling van de Levante een prototype uitrustten met een V8 voorin, om zo de limieten van het chassis op te kunnen zoeken. Je moet namelijk weten dat het de intentie was om de Levante enkel te lanceren met V6 benzine- en dieselmotoren (op vraag van de boekhouding bij Maserati). Al ken je dan de Italianen niet. Want de ingenieurs kregen de cententellers zo ver om Ferrari een 3.8-liter V8 met twee turbo’s te laten ontwikkelen voor de Levante. Kijk, dat klinkt beestig, toch?
Ferrari kan ze maken
Dat klinkt letterlijk beestig! Want de V8 voorin deze Trofeo is een auditief pareltje! Zijn voornaamste - hierboven opgesomde - concurrenten teren allemaal op dezelfde 4-liter V8 uit de Volkswagen Group. Geen slecht woord over dat blok maar Ferrari doet het toch net met een teug meer emotie.
Stiekem mag je dit dan ook zien als een SUV van Ferrari, tot Ferrari er zelf één maakt natuurlijk. Met 580 pk en 730 Nm koppel bestaat er dan ook geen twijfel; deze Levante Trofeo is geen trage slak. Al cruist hij liever door het verkeer dan dat hij de limieten op zoekt. In die zin voelt hij zeer Amerikaans aan, extra onderstreep door de “Jeep Trackhawk” luchtsleuven op de motorkap en het verbruik dat vlot richting de 15 tot 17 liter gaat. Of moedergroep Fiat Chrysler Automobiles daar iets mee heeft te maken?
Italiaanse passie
De Levante Trofeo is dus - zelfs als SUV - één brok Italiaanse passie. De Italiaanse eigenaardigheden moet je er dan ook met liefde bij nemen. Denk dan aan de soms rare plaatsing van knopjes, het infotainmentsysteem dat niet zou misstaan in een Nissan van 10 jaar geleden en het nogal wispelturig rijgedrag. Je moet namelijk weten dat Maserati wil dat al haar auto’s in de basis achterwielaangedreven zijn. Waardoor deze Levante pas reactief kracht naar de voorwielen lijkt te sturen.
Anders gezegd: je kan beter je eerste tasje espresso op hebben voor je besluit de hooligan uit te hangen met deze Levante Trofeo. Iets dat we niet meer gewoon zijn bij vierwielaangedreven SUV’s die vooral afgesteld zijn op veiligheid. Noem het gevaarlijk, wij noemen het Italiaanse charme.
GTS graag
Wat zo’n brok Italiaanse charme moet kosten? De Levante Trofeo start aan net geen 160.000 euro. Daarmee valt hij mooi tussen de Porsche Cayenne Turbo en Cayenne Turbo S E-Hybrid. Ook qua vermogen. Ga je echter samenstellen, dan loopt zo’n Cayenne al vlot richting de 200.000 euro. Deze Trofeo heeft al moeite om de 170.000 euro aan te tikken.
Meer nog, er is ook nog de Levante GTS. Met dezelfde heerlijke V8 teruggeschroefd tot 530 pk en een startprijs van net geen 139.000 euro. In alle sensibiliteit lijkt ons dit de versie om voor te gaan. Al is er nog één knuppel in het hoenderhok: de amper 90.000 euro kostende Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio. Met een 510 pk sterke V6 ontwikkeld door Ferrari en evenveel flair als deze Maserati… Oké, misschien net een streepje minder flair.
Conclusie
De moderne auto mist emotie, mijnheer. Klopt! Toch als je bij de Duitsers aanklopt. De Italianen weten echter wat nodig is om kippenvel op je armen te toveren, zelfs in een SUV. De Levante Trofeo is de ideale mix tussen performantie, emotie en een ruw kantje. De restwaarde en het hoge verbruik moet je er dan maar bij nemen.