Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Test: Maserati Quattroporte diesel – Magisch, zelfs met diesel

De Maserati Quattroporte had geen diesel om zich competitief te meten met de BMW 7-serie, de Audi A8 en de Mercedes S-klasse. Met de 3.0 V6 turbodiesel is dat euvel eindelijk verholpen.

De 3.0 V6 kennen we al uit de Maserati Ghibli, waar hij niet de beste indruk naliet. Maar voor Maserati is een diesel in dit segment een must, want een lage CO2-uitstoot is tegenwoordig de enige weg naar de portefeuille van de bedrijfsleiders.

Sportknop aan

Op dat vlak laat de Quattroporte diesel weinig twijfel. Met een gemiddelde CO2-uitstoot van 163 gr/km weet hij meer klanten naar de Maserati-showroom te lokken dan de V6 en V8 benzines samen. Met 275 pk bij 4.000 opm en 600 Nm Koppel tussen 2.000 en 2.600 opm voelt hij zo krachtig aan als de cijfers doen vermoeden: 0 tot 100 in 6,4 seconden en een top van 250 km/u. Vooral met de sportknop aan, klinkt hij zo nobel sportief als een snelle Italiaanse klassediesel zou moeten. Hij kan wel concurreren met de Duitse toppers, maar wel alleen maar met de 3.0 zescilindermotoren. Gelukkig nemen die tegenwoordig het leeuwendeel van deze limo’s voor hun rekening.

Karakter

De Maserati Quattroporte blijft een instant charmeur. Uiterlijk toont hij meer karakter dan de verzamelde Duitse concurrentie, alleen de Jaguar XJ kan op dat vlak wedijveren met hem. Nu, we zijn wel bevooroordeeld. We hebben het steeds gehad voor de Quattroporte. In dit segment zou hij onze keuze zijn. Maar ook met een dieselmotor? Natuurlijk wel.

Wie gedacht had dat de Quattroporte in diesel iets zou inleveren van zijn rijplezier, komt bedrogen uit. Hij begeestert, nestelt zich meteen in je hart, en hij geeft blijk van een dubbel karakter. Met de comfortknop op, rijdt hij bijna zo comfortabel als een Mercedes. Achteraan zit je ruim en luxueus, maar het is toch vooral achter het stuur dat je wil plaatsnemen.

Afwerking interieur

Tot zover de goed nieuwsshow. Want de Quattroporte zit wel met een probleem. De top van het merk – en zeker patron Marchionne – snapt heel goed dat de Quattroporte potentieel heeft. Alleen, de boekhouding lijkt niet mee te willen. Hoe kan je anders verklaren dat Maserati zo duidelijk steken laat vallen in de afwerking. Harde plastics onderaan de transmissietunnel, dat is not done in deze klasse. Hij beschikt ook over weinig technologie in veiligheid en rijhulpen om indruk te maken. Het multimediasysteem is maar zozo. Navigatie via Google Maps? Niet bij Maserati.

Persoonlijk vergeven we hem die fouten wel, maar we kunnen wel begrijpen dat iemand die Audikwaliteit gewoon is, bedenkelijke blikken schiet wanneer hij de Quattroporte vanbinnen monstert. Hij toont zoveel meer karakter in het rijden, een aspect dat in deze klasse zo zelden aanwezig is. Bovendien is hij dankzij zijn achttrapsautomaat zuinig genoeg in het dagelijkse verkeer. We tekenden net iets minder dan 8 l/100 km op.  Het is ironisch dat de Ghibli – een verkorte Quattroporte – er niet in slaagt eenzelfde balans neer te zetten. Het zat hem blijkbaar toch in die paar extra centimeters. Met een prijskaartje van 96.000 euro vraagt Maserati liefst 6.000 euro meer dan Mercedes voor een gelijkaardige S350. Misschien ligt dat nog het moeilijkst.

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

Maserati-Levante Trofeo-2019-1280-07

Maserati Levante GTS & Trofeo: Eindelijk sportief

Autotests · Maserati
Touring Superleggera SciaDiPersia-108

Touring Superleggera Sciàdipersia: “Misschien wel de laatste”

Autotests · Maserati

Test: Maserati GranTurismo & GranCabrio – Ouderwets plezier

Autotests · Maserati
Ontdek meer