Voor de gemiddelde koper is het nut van zo’n nauwelijks merkbare facelift onbegrijpelijk. Maar eigenlijk is het snel uitgelegd: het is een middel om het desbetreffende model weer even onder de aandacht te brengen. Wat zich vertaalt in stijgende verkoopcijfers. Alleen, voor een journalist betekent het vaak dat hij zich moet laten inspireren door een gewijzigd lichtblok. Pfft!
Schuldgevoel wegwerken
Maar soms is een journalist ook echt blij wanneer hij nog eens een aanleiding krijgt om over een bepaald model te schrijven. Vooral wanneer je bij de eerste ontmoeting al onder de indruk geraakt bent van hun kunnen, maar ze desondanks commercieel toch niet helemaal zijn doorgebroken. De Mazda 2 is er zo eentje. Waar lag het aan? Gebrek aan fiscale stimuli? Geen merkimago? Te slappe reclamecampagne? We weten het zelf niet, maar het was ons al eerder opgevallen: waarom rijden er eigenlijk zo weinig Mazda 2’s rond op onze wegen?
Alvorens nog eens te hameren op de kwaliteiten van de kleine Japanner, overlopen we de wijzigingen die de facelift brengt. Vooraan kreeg hij een update waardoor hij de look van de jongste Mazda’s uitstraalt. In het interieur zijn de tellers gewijzigd, net als de middenconsole en het handschoenkastje, waarop je niet langer papieren kwijt kan. Algemeen wint de 2 aan uitstraling, vooral wat de afwerkingskwaliteit betreft. Al kan de materiaalkeuze nog steeds beter, maar de integratie van ‘Piano Black’ inzetstukken en de gewijzigde plaatsing van enkele knoppen, maken het gezellig in de 2.
De achterophanging is herwerkt met het oog op een beter veercomfort, zonder aan de rijdynamiek te raken. De benzinemotoren blijven ongewijzigd (1.3 met 75 pk of 84 pk en 1.5 met 102 pk). Wel daalden verbruik en CO2-uitstoot lichtjes (5,8 l/100 km en 135 gr/km voor de 1.5). De Euro4 1.4 dieselmotor verdwijnt begin januari 2011, waardoor alleen nog ruimte overblijft voor de 1.6 CDVi met 90 pk. Mazda kondigt deze aan met 4,2 l/100 km en een CO2-uitstoot van 110 gr/km. Hierdoor geniet hij vooralsnog van een overheidskorting van 3% op de aankoopfactuur. Jammer dat Mazda nalaat om deze 2 uit te rusten met een zesbak of een start/stop, waardoor een lagere CO2-uitstoot hem misschien binnen de categorie met 15% korting had kunnen brengen.
We kunnen het niet genoeg zeggen
Beter een minimalistische facelift, dan een mislukte operatie. Hoeveel leuke designs zijn al niet beschadigd door misplaatste facelifts? De Mazda 2 was leuk, en blijft dat ook. Herinneren we er nog even aan dat de Mazda 2 als één van de weinige auto’s in zijn segment quasi integraal onder 1.000 kg weet te blijven, op de 1.6 diesel na. Met zijn 950 kg is de Mazda 2 dan ook een van de weinige auto’s waarmee je zonder veel moeite het officieel vermelde gebruik kan benaderen.
Daarnaast is er ook zijn leuke wegligging. We kunnen het niet genoeg benadrukken: de Mazda 2 is èèn van de leukst sturende stadswagens van het moment. Hij leeft, communiceert en toont zich speels van aard. Een echte Mazda dus. Eerlijk, de 1.5 had wel wat meer souplesse aan de dag mogen leggen. We hebben er heel wat plezier aan beleefd. Zo veel zelfs, dat we zouden durven blijven hameren op de komst van een sportieve Mazda 2 MPS (met 1.5 turbo?). De sportieve referenties in de klasse zouden zich een hoedje schrikken. Men zegt wel eens dat een Mazda een Japanse Alfa Romeo is. Met de juiste motor zou de 2 de Mito behoorlijk belachelijk maken.
Prijzen
De interessantste versie is volgens ons de 1.5. Die heb je vanaf 14.590 euro. De instapversie van de Mazda 2 kost 10.990 euro. De diesel kost – voor aftrek van de staatspremie – 16.540 euro.