Het B-segment, dat van de compacte stadsauto’s, wordt vandaag net als alle andere segmenten gedomineerd door crossovers en SUV’s. Maar de klassieke vertegenwoordigers in dat segment zijn de compacte hatchbacks. En dan denk je in de eerste plaats wellicht aan de Renault Clio, de Opel Corsa of de Volkswagen Polo. Noem je daarbij nog de Ford Fiesta, de Peugeot 208 en de Skoda Fabia, dan heb je zowat de belangrijkst vertegenwoordigers in dat segment opgelijst.
Naamsverwarring
Dat horen ze in Hiroshima niet zo graag, want Mazda heeft ook bij ons sinds eind 2014 de huidige generatie van de Mazda 2 rondrijden. En hoewel je wellicht niet meteen aan die 2 denkt, is hij in het Japanse gamma in ons land wel het derde populairste model, na de CX-5 en de CX-30 en zelfs voor de knappe Mazda 3. Om hem toch wat meer présence te geven in dat drukbezette B-segment, kreeg de Mazda 2 vorig jaar een bescheiden facelift en dit jaar een nog bescheidener update.
En nee, die update is niet de introductie van de hybride Mazda 2, je weet wel: dat model dat zo goed als identiek is aan de hybride Toyota Yaris. Beide versies blijven trouwens nog een tijdje naast elkaar in de catalogus staan. De modeljaarupdate die Mazda nu heeft uitgewerkt, verandert eigenlijk niets aan het basisdesign. Wel zijn er twee nieuwe koetswerkkleuren en nieuwe velgkeuzes, en introduceren de Japanners een speciale Homura-reeks. Die dost de 2 onder meer uit met zwarte spiegelkappen en zwarte 16-duimers. Binnenin krijgt de Mazda 2 Homura een zwarte zetelbekleding met rode stiknaden en rode accenten op het dashboard. De Japanners installeerden nieuwe voorzetels in alle versies van de 2 en verfijnden de geluidsisolatie. Het infotainmentsysteem ondersteunt nu Android Auto en draadloze Apple CarPlay.
Klein maar fijn
Het interieur van de 2 is nog steeds een fijne plek om te vertoeven, tenminste zolang je vooraan zit. De nieuwe voorzetels steunen prima, de rijpositie is zoals we die van de Japanners gewoon zijn, en de afwerkingskwaliteit is verzorgd. Het design begint zijn leeftijd wat te tonen, maar wij zijn er nog steeds van overtuigd dat een draaiknop voor de bediening van het infotainment veiliger en intuïtiever werkt dan een touchscreen.
Achteraan is de ruimte in deze 4,07 meter lange Mazda 2 zo royaal als je mag verwachten in dit segment. De Japanner is natuurlijk korter dan ruimtekampioenen als de nieuwe Skoda Fabia, maar de been- en hoofdruimte is maar nipt voldoende voor middelgrote passagiers. De kofferruimte is met 250 liter zelfs in dit segment klein, de toegang door de relatief hoge en smalle laadopening minder praktisch.
Japans gezoem
Maar die mindere kantjes maakt Mazda traditioneel goed met het rijgedrag. En dat lukt de Japanners zelfs met de kleinere motoren. Nu ja, ‘klein’: Mazda zweert traditiegetrouw bij atmosferische benzinemotoren, en dus zitten er in het vooronder van deze 2 drie benzinemotoren zonder turbo van 1,5 liter: de Skyactiv-G met 75 of 90 pk, en de milde hybride e-Skyactiv-G met 90 pk. De compressieverhouding werd aangepast voor een gunstiger verbruik, de motorsturing voor een betere gasrespons.
Wij reden onze testrit met die milde hybride e-Skyactiv-G. Die is dus 90 pk en 151 Nm sterk, en brengt de Mazda 2 naar 100 km/u in 9,8 seconden. De milde hybride ondersteuning weet de CO2-uitstoot op papier te beperken tot 107 g/km, wat een net resultaat is voor een atmosferische motor. De ruimere longinhoud vergeleken met kleinere drukgevoede blokjes zorgt voor de nodige soepelheid, maar de manuele zesbak is te lang gespreid, waardoor je vooral in hogere versnellingen vaak moet terugschakelen.
Desondanks levert het typisch Japanse zachte gezoem van de viercilinder een aangenaam karakter op, en in combinatie met een precies stuur en lichtvoetig chassis resulteert dat in een prettig weggedrag. Voor de speelse sportiviteit van de Ford Fiesta is deze Mazda 2 wat te ernstig, maar hij kan zich moeiteloos meten met zijn collega-Japanner, de Suzuki Swift. Enkele aanpassingen aan de schokdempers resulteren in een degelijk compromis: niet te soepel, maar ook niet nodeloos stug.
Prijzen
Mazda zet zijn 2 in de catalogus vanaf 15.490 euro. Dan rijd je weliswaar alleen buiten met de 1.5 Skyactiv-G van 75 pk in de basisversie. De milde hybride e-Skyactiv-G van 90 pk staat een uitrustingsniveau hoger in de prijslijst, vanaf 19.090 euro. De speciale Homura-reeks begint dan weer vanaf 18.490 euro. De prijsvork loopt door tot 24.090 euro voor de Skyactiv-G met 90 pk en zestrapsautomaat, maar in die uitvoering krijg je wel al meteen zetelverwarming, automatische airco en navigatie mee. Naar goeie Mazda-gewoonte is de optielijst zowat onbestaande, maar moet je een uitvoering stijgen als je bepaalde zaken op je 2 wilt.
Conclusie
De Mazda 2 is misschien niet de eerste auto waar je aan denkt in het B-segment, maar de Japanner beschikt wel degelijk over de nodige kwaliteiten. Die liggen in de eerste plaats in lijn met wat je van Mazda verwacht: een prettig rijgedrag en een degelijke afwerking. Een eerlijke auto voor een eerlijke prijs, en dat is vandaag heel wat waard.