De Mazda3 is het best verkochte model van het kleine Japanse merk. Om dat zo te houden, past Mazda de filosofie de geapprecieerde grote broer – de 6 – toe op de nieuwe kleine, die het opneemt tegen kleppers als de Volkswagen Golf, de Opel Astra en de Renault Mégane. De 3 neemt dezelfde agressieve snuit van de 6 over, terwijl achteraan de dubbele uitlaat voor een sportieve toets zorgt.
Mazda lanceerde de 3 in 2003 en tien jaar later staan we in Frankfurt oog in oog met de derde generatie. Een selecte groep journalisten mocht voor het eerst de nieuwste telg uit de Mazdafamilie aan een grondige test onderwerpen. Daarbij konden we zowel met de hatchback als met de sedan kennis maken.
Sexy interieur
Niet enkel de buitenkant maar ook het interieur zijn grondig onder handen genomen. Dit laatste heeft trouwens een Belgisch kantje door de inbreng van designer Jo Stenuit. Een sexy interieur, waarbij veel aandacht ging naar veiligheid. De designers hebben alles in het werk gesteld opdat de bestuurder zo goed mogelijk zijn aandacht bij de weg zou kunnen houden. De vaakst gebruikte toetsen kregen een plek op het stuur, en in de middenconsole vinden we met de draaiknop blindelings onze weg door de menu’s. Voorts is de hoeveelheid knoppen in de middenconsole tot een minimum beperkt, en zien we bovenaan een groot 7 inch scherm. Het dashboard is eenvoudig gehouden, waardoor het makkelijk is om snel alle informatie terug te vinden. Het rode randje rond de toerenteller op een zwarte achtergrond zorgt voor een extra sportief tintje.
Gesproken Facebook
Ook op vlak van technologie heeft het Japanse merk niet stilgezeten. Zo zijn er de actieve cruise control, die automatisch gas terug neemt als je nadert op een voorligger, alsook de energie- en brandstofbesparende i-stop en i-ELOOP (een KERS-energierecuperatiesysteem zoals we dat in de F1 kennen). Op het gebied van multimedia heeft Mazda voor een aantal leuke snufjes gezorgd. Zo zijn er gesproken Facebook- en Twitterberichten en streaming van 30.000 muziekstations via de smartphone dankzij de ‘Aha’ technologie. Via de smartphone legt de auto een verbinding met het internet. Maar wat ons het eerst opvalt als we willen vertrekken is de Active Driving Display, een head-up display in het gezichtsveld van de rijder.
Aan de tand gevoeld
We konden zowel de 2.0l highpower benzine met 165 pk als de 2.2 diesel met 150 pk testen. In het drukke stadsverkeer in Frankfurt kregen we een goede indruk van het rijcomfort. Met de Skyactiv technologie is de Mazda3 70 kg lichter dan zijn voorganger en dat is goed merkbaar. De auto stuurt lekker, en bij het schakelen moeten we even denken aan dezelfde vlotte overgang als in de MX-5. De ophanging doet goed zijn werk en vangt de schokken heel mooi op. De benzinemotor gromt lekker, en de 3 verteert ook vlot de snelle bochtige stukken. De dieselmotor compenseert het gebrek aan een mooi geluid met een extra dosis koppel.
Mazda's nieuwste biedt dus voor elk wat wils. Het opgegeven verbruik ligt tussen de 3,9 l/100km (2.2 diesel 150 pk) en 5,8 l/100km (2.0 benzine 165 pk). Mazda biedt een 1.5 benzine (100 pk) aan, een 2.0 standaard benzine (120 pk), een 2.0 high power benzine (165 pk) en de 2.2 diesel (150 pk), zowel in de hatchback als in de 12 cm langere sedan.
De nieuwe Mazda 3 heeft alles in huis om het zijn concurrenten knap lastig te maken. Alleen, in tegenstelling tot de concurrentie doet Mazda niet echt mee aan downsizing. Een 2.2 diesel zal in deze klasse niet evident te verkopen zijn in ons land. Toch blijft het verbruik in de praktijk binnen de perken dankzij de Skyactiv-technologie. Op het einde van dit jaar, rond de herfstperiode, zullen de eerste exemplaren in het straatbeeld te zien zijn. De prijzen zijn nog niet bekend.
Klik hier voor alle nieuws over het merk Mazda
Klik hier en zoek uw occasie Mazda 3 tussen de duizenden tweedehands auto’s.
Klik hier voor een overzicht van Mazda 3, en een selectie van tweedehandse