Je kan dit niet vergelijken met de facelift van de Renault Twingo, bijna een nieuwe auto. Maar het is tegenwoordig wel vaker de mode om niet alleen meer facelifts voor een model door te voeren, maar ook zo kleine details aan te passen dat hij uiterlijk omzeggens niet zichtbaar is. De reden? Crisis. Het is goedkoper om kleine aanpassingen te doen dan om een geheel nieuw front te bedenken en de persinstallatie te moeten aanpassen.
Op het gevoel af gaan
Voor ons was de kennismaking met de vernieuwde Mazda 3 dan ook vooral een gelegenheid om nog eens opnieuw wat kilometers af te malen achter het stuur van één van de leukst sturende compacts van het moment. Op dit vlak heeft de facelift nog verbetering gebracht. Ten eerste is het onderstel wat stijver, wat niet alleen de wegligging ten goede komt, maar ook wat beter de trillingen absorbeert. Ten tweede is de afstelling van de vering aangepast. Hierdoor gaat het rijcomfort op slecht wegdek er flink op vooruit, zonder dat aan het dynamische karakter van de 3 wordt geraakt. Ook is de pomp van de stuurbekrachtiging gewijzigd – nu heeft u zo’n beetje een beeld van het detailniveau waarover we spreken – waardoor het stuurgevoel nog verbeterd is.
Nog iets? Wel, het schijnt dat de lichtblokken vernieuwd zijn, zowel voor- als achteraan, om de aerodynamica te verbeteren. Zelfs met de voor/na foto’s onder onze neus kunnen we het verschil tussen beide niet zien.
Wat we wel met zekerheid kunnen zeggen, is dat het verbruik van het gefacelifte model is gedaald. De 2.2 CDVi 150 pk (5,2 l/100 km, 139 gr/km) wint zo respectievelijk 3,6% en 3,7%. Idem voor dezelfde motor met 180 pk (5,4 l/100 km, 144 gr/km). De 1.6 CDVi wint 2,3% (4,3 l/100 km, 115 gr/km). Ook de benzinemotoren boeken winst. De 105 pk krachtige 1.6 wordt zo aangekondigd met 6,4 l/100 km en 147 gr/km. Bij de 2.0 is dat 7,6 l/100 km en 175 gr/km, met i-Stop (stop/start en zesbak in plaats van vijfbak) wordt dat 6,7 liter en 157 gr/km.
Oh ja, misschien nog wel de belangrijkste wijziging: Mazda heeft een multimediasysteem toegevoegd met aanraakscherm, en een geïntegreerd TomTom navigatiesysteem. Dit vervangt het oude systeem met zijn minuscule scherm en met uitsluitend bedieningsknopjes aan het stuur. Een ergonomie die zeker voor verbetering vatbaar is.
Plezier
Meer dan dat we echt verbaasd waren, diende deze testrit nogmaals om ons te bevestigen in onze mening dat de Mazda 3 een ondergewaardeerde auto is. In Engeland en Duitsland weten ze hem blijkbaar meer naar waarde te schatten, maar bij ons is hij kansloos tegen de klassiekers als de Golf, Focus, Mégane en 308. Maar eigenlijk heeft de Mazda 3 geen enkele concurrent te vrezen, noch op het vlak van afwerking, en al zeker niet op het vlak van rijplezier. En dan hebben we het nog niet eens gehad over de Mazda 3 MPS. 2.3 turbo viercilinder met 260 pk. Golf GTI? Waar dan? Alleen de Ford Focus RS schatten we hoger in. En dat is heus geen oneer.
Donker is donker
We sluiten deze test af met een warme oproep aan Mazda: jullie maken zo leuke en goede wagens, jullie zijn in staat om de meest knappe exterieurdesigns voor concepts te bedenken. Vanwaar dan die terughoudendheid op het moment dat de productieband definitief in gang wordt gezet? En waarom toch die donkere en sobere interieurs? Zelfs VW is daar intussen van af gestapt. Ze vloeken met het karakter van de auto. Kom, een klein beetje extra moeite op dat vlak zou echt geen kwaad kunnen.
Je rijdt weg met een benzine Mazda 3 vanaf 19.590 euro, de 1.6 CDVi kost 20.990 euro en de magnifieke MPS draagt een prijskaartje van 31.500 euro.