Naast de exclusieve eerste kennismaking met de Mazda CX-30 – de officiële voorstelling is pas gepland voor september – konden we ook achter het stuur kruipen van de nieuwe Mazda3 met de beroemde Skyactiv-X motor. Ook die komt officieel pas in september. Zijn werking is ongezien in de auto-industrie… althans toch wanneer hij op deze manier door de constructeur gepland is.
Benzine en diesel komen samen
De Mazda Skyactiv-X is een benzinemotor maar dan met enkele werkingsprincipes van de dieselmotor. Mazda’s ingenieurs hebben gewerkt aan een veel hogere compressieverhouding in de cilinders dan traditioneel het geval is met een klassieke benzinemotor. Die hoge compressieverhouding staat synoniem voor een veel hogere temperatuur in de verbrandingskamer van de cilinders, wat een betere verbranding geeft en daarom een ‘arm’ mengsel toelaat met meer lucht en minder benzine. In tegenstelling tot een dieselmotor wordt de verbranding hier niet ingezet door de samendrukking van het mengsel, maar de vonk die Mazda gebruikt om dit mengsel te doen ontbranden is erg zwak. Dit geeft ons in theorie een motor die minder verbruikt dan een klassieke benzinemotor, met minder uitstoot als direct gevolg.
En in het echt
De cijfers: de Skyactiv-X is een atmosferische viercilinder benzine, 2 liter groot. Hij heeft 180 pk bij 6.000 opm en 224 Nm bij 3.000 opm. Dat geeft op papier een verbruik van 4,4 l/100 km voor 100 g/km CO2. Dit is het gehomologeerd verbruik voor een hatchback op 16-duim velgen. Op papier is dit een erg interessante combinatie van hoog vermogen voor laag verbruik voor een compacte gezinswagen op benzine. Bovendien zijn dat al de homologatiecijfers die al tellen voor de nieuwe fiscaliteit vanaf 2020, wat uitstekend nieuws is.
Gemengde gevoelens
Maar op de weg houden we gemengde gevoelens over aan deze kennismaking. Herlees onze eerste test van zowel de Mazda3 als de Mazda CX-30 en u zal zien dat we een beetje op onze honger bleven. De Mazda’s zijn fun, hun chassis vertoont een enorm potentieel… maar ze beschikken niet over motoren die dat onderstel eer aan doen. We hadden gehoopt dat de Skyactiv-X met zijn 180 pk de oplossing in petto had. Dat is ook zo, maar slechts deels. Maar we leven ook in een tijd waarin het turbomotoren zijn die de plak zwaaien. Er valt niet naast te kijken dat een turbomotor veel krachtiger is in het middengedeelte van de toerenteller. Wat dat betreft heeft een atmosferische motor al minstens 500 pk nodig om hetzelfde effect te bereiken. De Skyactiv-X maakt dat wel goed wanneer je hem ‘old school’ rijdt, tegen het rood van de toerenteller aan. Maar je raakt nooit echt helemaal onder de indruk. Het maakt ook dat zelfs met de Skyactiv-X motor het gevoel blijft dat de Mazda3 beter verdient.
Maar de echte bestaansreden is natuurlijk het verbruik te doen dalen. En ook hier kunnen we ons nog steeds niet echt uitspreken. We hebben het testparcours opgedeeld in een stuk waarin we de auto op de proef hebben gesteld en een stuk waarin we erg braaf gereden hebben. Op een heuvelachtig parcours, dat is niet ideaal, tekenden we een gemiddeld verbruik op van 6,7 l/100 km. Dat is niet slecht, maar het is een heel stuk verwijderd van de beloofde 4,4 l/100 km. Eigenlijk zijn we niet zeker dat een Golf TSI bijvoorbeeld een slechter verbruik zou optekenen hier. Dus is het nog steeds wachten om die revolutionaire Skyactiv-X zijn beloftes te zien waarmaken. We kregen ook te maken met enkele schokken in de motor in sommige situaties, die deden uitschijnen dat de auto nog niet helemaal op punt staat.
Goed, alvorens we u zouden aanraden om een spurtje naar de Mazda-dealer te trekken om u deze compleet ongeziene motor toe te eigenen, willen we toch eerst nog een test maken op vertrouwd terrein om een definitief oordeel te kunnen vellen. Oh, de spanning.
Mazda | 3 Skyactiv-X |
---|---|
Motor | viercilinder benzine, 1.998 cc |
Pk | 180 pk bij 6.000 opm |
Nm | 224 Nm bij 3.000 opm |
0-100 km/u | 8,2 sec. |
Top | 216 km/u |
Verbruik | 4,4 l/100 km |
Testverbruik | 6,7 l/100 km |
CO2 | 100 g/km |
Prijs | Nog niet bekend |