Alles aan rijden met de Mazda3 ademt Ford Focus uit. Geen wonder, ze delen dezelfde onderstelcomponenten en ook deze 1.6 dieselmotor komt uit de Fordstal. Alleen zijn die Japanse handigaards niet te beroerd nog enkele wijzigingen door te voeren. Kai zen, zoals ze bij Toyota zouden zeggen.
Verbeteren
De 1.6 common rail viercilinder is intussen een klassieker. In de Focus, en in de Mazda3 van weleer, goed voor 109 pk en een CO2-uitstoot van 99 gram in de Econeticversie van Ford. Het hele gedonder met start/stop, aerodynamische kits en een verlaagd onderstel, kan Mazda gestolen worden. De ingenieurs deden de motorkap open en keken wat daar kon worden verbeterd.
Om aan de Euro5-uitstootnormen te voldoen, hoe dan ook verplicht tegen 2012, verlaagde Mazda de compressieverhouding, verbeterde het merk de uitlaatgasrecirculatie en de bypass van de intercooler, waardoor de motor sneller opwarmt. Daarnaast is de roetfilter volgens Mazda nu onderhoudsvrij, al heeft dat in de praktijk ook veel met het gebruik te maken. Opvallend is ook dat Mazda er twee kleppen per cilinder heeft afgeknepen. Een terugkeer naar acht kleppen, zowaar. Wat volgens Mazda minder trillingen betekent, en minder gewicht. Vier kilogram minder, en ook de zesbak is 3 kg lichter dan de uitgaande vijfbak.
Snedig
Op papier lijkt het allemaal wat eigenaardig, maar in de praktijk is de Mazda3 1.6 MZ-CD een kleine charmeur. Niet alleen stil, maar ook best snedig. Dankzij een nieuwe turbo met variabeke geometrie laat hij 115 pk optekenen bij 3.600 opm. Het maximum koppel bedraagt 270 Nm tussen 1.750 en 2.750 opm (+30 Nm). Dat maakt deze Mazda3 186 km/u snel. 0 naar 100 doet hij in 11 seconden, maar hij voelt sneller aan. Alleen al omdat de zesbak zo’n klein schakelwonder is.
Mazda geeft een gemiddeld verbruik op van 4,4 l/100 km, een verbetering van 2,2 procent ten opzichte van het vorige model. In de praktijk kwamen we vlot op 4,8 l/100 km uit, op een gemengd maar heuvelachtig parcours. Een aardig cijfer, vooral omdat de Mazda het doet zonder de vele hulpmiddeltjes van de ecovoertuigen van andere constructeurs. De keerzijde van de medaille is een CO2-uitstootcijfer van 117 gr/km, waardoor de Mazda3 buiten de overheidskorting voor particulieren valt. Als leasing is hij wel interessant.
20.000 euro
Met de nieuwe dieselmotor begint de Mazda 3 aan 19.990 euro in vijfdeursversie, een prijsstijging van enkele honderden euro’s. In vierdeurs hatchbackvorm start hij aan 21.390 euro. Dat valt te vergelijken met de minder krachtige Ford Focus, maar VW kan een goedkopere, 105 pk sterke Golf 1.6 TDI aanbieden. Ook Opel duikt met de Astra 1.7 CDTi 110 pk onder de prijs van de vierdeurs, net als Alfa Romeo met de 105 pk krachtige Giulietta 1.6 JTDM, de concurrent waar deze Mazda nog het felst aan doet denken.