Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Test: Mazda3 2017 – Subliminale veranderingen

De compacte van Mazda krijgt een update. Ja, echt. Heeft u dat niet gespot? Nochtans is dit een update die uw onderbewustzijn kan aanspreken.

Je moet al echt iemand van het werknemersbestand van Mazda naast je hebben om de wijzigingen te identificeren, zoals dat bij ons het geval was. Maar zelfs zonder ze zo duidelijk te zien, merk je toch dat de auto veranderd is.

Jedi

Laten we het eerst over de uiterlijke wijzingen hebben. Het radiatorrooster krijgt ‘een versterkt 3D-effect’ (zeg maar gewoon: prominenter), de mistlichten kregen een nieuwe plek in de voorbumper, in optie kan je voortaan volledige led-lichtblokken bestellen, enzovoort. Het is echt zoeken naar de verschillen, maar dan de gevorderdeneditie. Maar wanneer je voor de auto staat, sluipt hij als in Jedi jouw geest binnen om zijn boodschap te verspreiden: ‘Ik heb meer présence’. Waarna je je naar je reisgezel draait en zegt: ‘Weet je, hij heeft echt meer présence. Of vergis ik mij?’. Het is echt niet gespeeld.

Dezelfde op hypnose gestoelde techniek blijkt te werken in het interieur. De ingrepen van Mazda zijn microscopisch klein (zo krijgt de monitor van de boordcomputer voortaan een kleurendisplay, het stuur is nieuw, de middenconsole is nieuw en er is nu een elektrisch bediende handrem in verwerkt, de afwerkingskwaliteit is verbeterd), maar hij flatteert meer dan voorheen. Toch blijft het jammer dat de overwegende kleurindruk zwart is. Een Jedi met een zwart kantje?

G-Vectoring

De beïnvloeding van het onderbewustzijn gaat ook tijdens de testrit verder. Mechanisch wijzigt alleen de 2.2 diesel met 150 pk; hij krijgt de wijzigingen die we eerder ontdekten in de 1.5 met 105 pk, met goede respons, controle van de trillingen en minder lawaai. Voor het overige blijven de motoren ongewijzigd: 1.5 benzine met 100 pk, 2.0 benzine met 120 pk en 165 pk en dus de hierboven vermelde diesel.

Het onderstel geniet eveneens van enkele kleine wijzigingen, waarbij de belangrijkste de toevoeging van G-Vectoring Control is, een vectoriële tractiecontrole die naast de longitudinale krachten ook de dwarskrachten beter beheerst. Het effect is opnieuw… subliminaal.

Tot nu wist de Mazda3 zich al uitstekend uit de slag te trekken wanneer hij over een bochtige bergweg werd gestuurd. Hij mocht zich met recht en rede één van de meest dynamische compacte hatchbacks van de markt noemen. Met bijbehorend rijplezier. Het zou overdreven zijn te stellen dat de Mazda3 2017 overal nog een stuk sneller is. Maar hij doet zijn werk duidelijk met meer gemak en met meer finesse. Het ligt er allemaal niet zo dik op, maar uiteindelijk is de opgefriste Mazda3 toch een auto waar een betrokken bestuurder meer affiniteit mee zal hebben. Het verschil zit hem niet zo erg in de vingers, maar in de filosofie.

Efficiënt is de Mazda3 als weinig anderen. Moest hij iets meer gevoel in zijn stuur kunnen doorstralen, dan zou hij quasi op gelijke voet komen met de naar onze meningen beste dynamische hatchback van het moment: de Peugeot 308. De nieuwe Mazda3 start aan 18.490 euro.

Mazda3 Skyactiv-G 100
Motor: 4 cil. benzine, 1.496cc
100 pk bij 6.000 opm
150 Nm bij 4.000 opm
0-100 km/u: 10,6 sec
Top: 182 km/u
Verbruik: 5,1 l/100 km
CO2: 119 g/km
Prijs: 18.890€

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

Mazda MX-30 R-EV (2023) banner

Test: Mazda MX-30 R-EV, behoorlijk ongewoon (2023)

Autotests · Mazda
Mazda-CX-60-E-Skyactiv-Hero

Mazda CX-60 e-Skyactiv PHEV: eerste keer, goede keer?

Autotests · Mazda
Mazda CX-5 (2022) banner

Mazda CX-5: beter met de jaren

Autotests · Mazda
Ontdek meer